A visat să ajungă psiholog, dar a făcut carieră în marketing, în plină pandemie de Covid-19. Este povestea unei traiectorii profesionale de succes: Adriana Manu, Marketing Manager, FAN Courier. Despre secretul ascensiunii sale, Adriana a vorbit într-un interviu acordat MarketingManager.ro: ”să faci exact ceea ce îți place, să ai alături o echipă bine pregătită pe care să te poți baza oricând și, bineînțeles, să simți că ești apreciat pentru ceea ce faci; când toate acestea sunt îndeplinite, succesul este garantat”.

Performanță, în vremuri de criză

Iar traseul său nu a fost lipsit de dificultăți: ”Pandemie. COVID-19. Coronavirus. Lockdown. Criza sanitară. Așa a debutat primul an în care am preluat funcția de Marketing Manager la FAN Courier. Pe lângă provocările aduse de promovare, am fost nevoită să fac față și provocărilor legate de tot ce aducea cu sine pandemia. Când mă uit în urmă, realizez că a fost un an dificil, extrem de greu, însă abia acum conștientizez asta, acum când am reușit, în sfârșit, să fac un pas în spate și să analizez ce tocmai am trăit. Atunci, în febra evenimentelor, în iureșul de temeri și agitații, de noi realități și incertitudini, nu am simțit că este greu. Eram extrem de hotărâtă să fac lucrurile bine, știam că nu este loc și nici timp pentru altceva, așa că pur și simplu nu am avut voie să mă tem. Și nu m-am temut. Am venit la lucru zi de zi, pregătită mental să fac față oricărei încercări pe care o aducea cu sine noua realitate.”

Doar două săptămâni de panică și incertitudine

În pandemie, industria de curierat a prosperat: ”Am făcut parte din cei privilegiați, aș putea spune. S-a sesizat o scădere a volumelor expedițiilor, în perioada de lockdown, în cele două săptămâni în care toată țara părea că s-a oprit în loc. Panica și incertitudinea și-au spus cuvântul, iar oamenii nu știau exact la ce să se aștepte sau care să fie următoarele acțiuni pe care ar trebui să le întreprindă. Însă totul a durat doar două săptămâni. După această perioadă, la noi a început, cum ne place nouă să spunem, Black Friday-ul de primăvară”.

Efectele nu au întârziat să apară: ”Volumele efectiv au explodat, oamenii și-au dat seama că au nevoie de provizii sau de materiale pentru a-și face șederea acasă cât mai plăcută, astfel că au început să comande online tot ce le lipsea, pentru a evita deplasările și interacțiunile cu alți oameni. Magazinele online au înregistrat creșteri extraordinare de comenzi, iar companiile de curierat, volume ca în plin weekend de Black Friday.”

Investiții salutare

Potrivit Adrianei Manu, pandemia a fost momentul care a demonstrat, la nivel de companie, că investițiile din ultimii ani în flotă, în traininguri pentru angajați, în HUB-uri dotate cu cele mai performante tehnologii de sortare și în IT au fost decizii foarte bune: ”Am făcut față volumelor fără probleme, desigur, ajutați de faptul că traficul era unul extrem de degajat, iar destinatarii se aflau, negreșit, la domiciliu. Au existat, însă, în tot acest timp și multe provocări: am fost nevoiți să implementăm un sistem de livrare contactless (să eliminăm semnătura de primire) în câteva zile, am fost nevoiți să dotăm toți angajații cu măști, mănuși și dezinfectanți, într-o perioadă în care toate aceste materiale erau de negăsit în piață, dar, mai ales, am fost nevoiți să le explicăm clienților că livrările prin curier sunt sigure, că depunem eforturi foarte mari pentru a-i proteja atât pe ei, cât și pe angajații noștri.”

Punct de cotitură, la nivel de marketing și comunicare

În ceea ce privește marketingul și comunicarea, pandemia a fost un punct de cotitură, în opinia Adrianei. Motivul: ”Toate planurile legate de campaniile pe care urma să le derulăm în 2020 au fost date peste cap și am fost nevoiți să revizuim totul, să venim cu noi direcții de comunicare într-un timp extrem de scurt. Așa a luat naștere campania Tu ești acasă, noi suntem pe drum, din primăvara lui 2020, o campanie realizată în doar 8 zile, fără case de producție, castinguri sau actori, ci doar cu ilustrații, stock footage-uri și brainstorming-uri online. Scopul era să le transmitem clienților că FAN Courier nu se oprește, să-i încurajăm pe oameni să stea acasă, asigurându-i că noi le livrăm în siguranță tot ce au nevoie”.

Campania România Livrează

”În toamna aceluiași an, ne-am îndreptat atenția asupra societății și nevoilor oamenilor, dar și asupra celor ce luptau cu virusul din prima linie. Împreună cu Fundația FAN Courier, am fost alături de întreaga societate, livrând în siguranță și, la inițiativa Fundației, preluând transportul, în regim gratuit, de laptopuri și tablete pentru copiii care erau nevoiți să urmeze cursurile online și de materiale sanitare pentru cadrele medicale. Așadar, mesajul din primăvară a fost dus mai departe în toamnă, prin intermediul campaniei România Livrează, unde am vorbit despre o Românie care livrează în continuare, chiar și în fata unor provocări nemaiîntâlnite”, a mai spus Marketing Managerul FAN Courier.

Marketingul offline și online, în viitor

Trebuie să existe un echilibru între marketingul offline și online, în viitor, potrivit managerului: ”Chiar dacă, în ultima perioadă, pare că toate business-urile s-au mutat online, cu tot cu promovare, nu pot să neg puterea pe care o are în continuare marketingul offline. Consider că este nevoie acum, dar și în viitor, de echilibru între cele două canale de comunicare, canale care nu ar trebui să concureze, ci să conlucreze. Chiar dacă îți cauți publicul țintă în online, te promovezi în Social Media, trimiți oferte personalizate pe e-mail, este important să îți pui brandul și sub lumina reflectoarelor, la propriu. Noi suntem un popor mai… tradiționalist, să spunem, așa că încă avem mai multă încredere în marketingul offline, cel tradițional, cu oferte tipărite, evenimente, bannere stradale etc.. Online-ul câștigă teren, însă nu cred că va deveni dominant, cel puțin, nu în viitorul apropiat.”

Planurile în materie de marketing

”Ne dorim să ne consolidăm poziția de lider de piață, să creștem cifra de afaceri și prezența la nivel național și internațional, dar, mai ales, să continuăm investițiile în tehnologie și în dezvoltarea oamenilor. Pentru anul acesta, am gândit o politică de marketing centrată pe client și nevoile acestuia, în ceea ce privește serviciile de curierat”, a răspuns Adriana Manu, întrebată în legătură cu planurile în materie de marketing.

De la psihologie, la marketing

Reprezentanta FAN Courier și-a prezentat detaliat și cartea de vizită: ”Ca studii, sunt absolventă a Facultății de Sociologie – Psihologie. Pe la vârsta de 19 ani, am crezut cu tărie că asta îmi doresc să fac în viață: să fiu psiholog, să ascult poveștile oamenilor, să îi înțeleg și să îi ajut să găsească soluții la problemele lor. Am fost extrem de dezamăgită când, după terminarea facultății, nu am reușit să mă angajez în domeniul în care mă pregătisem. M-am angajat însă într-o companie prosperă, din sfera online-ului, unde m-am remarcat, datorită talentului de a scrie. Mie îmi plăcea să scriu articole din orice domeniu – mă documentam temeinic și scriam cam tot ce mi se cerea, iar ceea ce scriam era apreciat. Acest lucru mi-a dat încredere și mi-am recăpătat optimismul pe care îl aveam în timpul facultății. Am crezut că mi-am găsit menirea, că pot fi un redactor bun și apreciat, însă, după 6 ani, lucrurile începuseră să devină repetitive și am simțit că plafonarea începe să își spună cuvântul. Așa că am decis să schimb din nou macazul și să fac marketing.”

Marketingul, îmbinarea talentului de a scrie cu imaginația și creativitatea

”Am văzut în acest domeniu o cale prin care îmi puteam folosi atât talentul de a scrie, cât și imaginația și creativitatea. Am debutat în marketing într-o companie cunoscută de încălțăminte, în industria de fashion și acolo am pus bazele cunoștințelor pe care le am astăzi. Am absorbit neîncetat și neobosit toate informațiile pe care le puteam obține. Petreceam zile întregi în fața laptopului, gândind campanii de promovare, trimițând newslettere, preluând comenzi, apoi mergeam în depozit pentru a înțelege exact ce înseamnă procesul operațional, dar și în magazinele fizice pentru a vedea cum se raportează clienții la produsele noastre, ce-și doresc, cum trebuie așezate produsele pe raft etc.. Așa am învățat cu adevărat ce înseamnă marketingul de produs și, după 3 ani, am simțit că pot mai mult, că sunt pregătită pentru o nouă provocare, într-o industrie mult mai specifică și mai puțin apetisantă, precum curieratul (pentru că fluxul logistic și oamenii din spate nu se văd la fel de mult ca în alte industrii) și unde știam că voi fi nevoită să învăț lucruri noi, să migrez de la marketingul de produs, la cel de servicii”, a mai arătat Adriana.

Concluzie: ”Cursul carierei mele a fost mereu presărat cu multe provocări și enorm de multe proiecte, unele mai importante, altele mai speciale, am cunoscut oameni extrem de bine pregătiți și companii pe care le-am iubit ca pe propria-mi familie.”