“De-a lungul experienței mele profesionale mi-am dat seama că atunci când ești atent la dinamicile din organizația ta, creezi echipe unite și medii de lucru axate pe productivitate și incluziune. Lucrurile sunt simple și complicate deopotrivă, întrucât contextul post-pandemic a creat schimbări radicale atât în modurile de lucru, cât și în mentalitatea colectivă a forței de muncă iar competitivitatea din mediile de business ne forțează să ne schimbăm mentalitățile în ceea ce privește atragerea și reținerea talentelor, inclusiv schimbări la nivel de politici și bune-practici, proceduri și coduri de etică. Principiile DEI sunt în primul rând, foarte importante pentru mine, la nivel personal”, spune Cristiana Nicolescu, Fondator Recruito, într-un interviu acordat platformei GlobalHRManager.ro.
Aceasta relatează că echipa pe care o conduce, corelând cu experiența sa profesională anterioară, și-a dorit foarte mult să aducă în brandurile sale (HR UP Group, dar și Recruito), un mediu de lucru flexibil și o cultură a muncii bazată pe competențe, fără a lua în considerare alte aspecte ce țin de vârstă, sex etc.
„Am avut atât angajați cât și colaboratori cu experiențe de lucru și de viață diverse, din medii geografice diverse dar și de vârste 45+. Contează extrem de mult modul în care privești resursele existente pe piața forței de muncă și mai ales, să te auto-educi în a fi coach pentru angajații și colaboratorii tăi, în a-i susține să-și dezvolte competențele soft și hard deopotrivă”, arată Cristiana Nicolescu.
„Nu așteptăm să se încheie anul ca să putem colecta date și să luăm decizii”
Potrivit acesteia, modelul de business al companiei este unul axat pe Gig Economy (Eng. Ref.), un model pe care l-a implementat încă din anul 2021, deoarece au dorit să își extindă hotarele către remote-work și să aibă acces la anumite talente ce nu sunt în imediata apropiere.
„Acest model se îmbină perfect cu serviciile pe care noi le oferim, colaboratorii noștri pot lucra pe proiecte specifice și pot să beneficieze de un extra venit. Am avut și angajați cu contract individual de muncă, unde aplicam procesele de evaluare bazate pe obiective cheie de performanță, însă, pe zona de prestări servicii, lucrurile sunt mult mai simple în ceea ce privește evaluarea colaboratorilor. Aici mă refer la documentație mult mai puțină, obiective financiare foarte clare și lucrul pe proiecte ce aduce satisfacție imediată pentru colegii noștri și mai puțină bătaie de cap din punct de vedere procese, legislație, fiscalitate etc”, explică interlocutoarea noastră.
Cristiana Nicolescu adaugă că se pune acces pe feed-back continuu, există sesiuni de coaching one-to-one, sunt monitorizate periodic obiectivele setate și sunt ajustate trimestrial dacă este cazul/ „Nu așteptăm să se încheie anul ca să putem colecta date și să luăm decizii, aspect ce a dus la un nivel de satisfacție mult mai mare al colegilor noștri”.
Am întrebat-o pe Cristiana Nicolescu dacă au integrat aplicații de Inteligență Artificială în procesele de resurse umane. „Prima și singura aplicație AI utilizată în acest moment în procesele noastre interne dar și în cele de HR a fost a celor de la OpenAI, ulterior cunoscut că și Chat GPT. Am început să testăm aplicabilitatea tool-ului încă din anul 2020, iar astăzi asistentul nostru virtual, așa cum l-am denumit pe Chat GPT, ne ajută în zona de social media, suport pe documentație, dar și pentru anunțurile de recrutare”, spune fondatoarea Recruito.
„Se simte o prudență a companiilor pe zona de investiții și bugetare a capitalului uman”
În ceea ce privește principalele provocări pentru anul 2024, Cristiana Nicolescu recunoaște că acestea vin din zona de instabilitate pe plan economic prin care toată țara trece în acest moment: “Fiind antreprenori, este nevoie să aducem o atenție sporită pe bugete, un focus mai mare pe zona de vânzări și nu în ultimul rând, ne forțează să accesăm mai mult ca oricând creativitatea în ceea ce privește soluțiile pe care le oferim, dar și modul în care ne raportăm la piața forței de muncă. Atât companiile cât și piețele de candidați au devenit mult mai sofisticate, în același timp, este foarte clar că majoritatea companiilor vin cu reduceri de costuri, în special pe zonele de servicii IT și non-IT (o disponibilitate mai scăzută în a accesa de exemplu servicii de: recrutare, consultanță sau training), lucru ce ne influențează activitatea în mod direct”.
Pe de altă parte, spune aceasta, piața de IT ce s-a dezvoltat foarte mult în perioada pandemiei, descrește accelerat în acest moment, cu impact major in mediile de business, atât pe plan financiar, fiscal dar și ca disponibilitate a forței de muncă din acest domeniu. De asemenea, în prima jumătate a anului se simte o prudență a companiilor pe zona de investiții și bugetare a capitalului uman.
“Observăm o tendință în a internaliza o parte din aceste servicii în departamentele de HR, dezvoltarea competențelor se poate face și cu resurse interne, desigur, probabil că în următorii ani vom resimți și mai mult efectele V.U.C.A.. Poziționarea companiilor este extrem de importantă, atunci când discutăm de dezvoltarea competențelor angajaților lor pe orizontală dar și pe verticală. Există totuși optimism, zona de Up-Skill va fi în mare parte externalizată, iar competențele tehnice și o parte din cele soft sunt livrate de regulă cu furnizori externi”, conchide Cristiana Nicolescu.