Efectele inflației se reflectă și asupra deciziei de cumpărare a consumatorilor. Astfel, Venera Maria Munjev, Asset & Expansion Manager, Auchan Retail România, a precizat în cadrul celei de-a XVII-a ediție a evenimentului Real Estate & Construction Forum, organizat pe 25 septembrie de BussinesMark la București: „Clientul este mult mai precaut în ceea ce privește decizia de cumpărare. Noi monitorizăm situația din magazine: clientul petrece mai mult timp, citește etichete, se uită la prețul produsului și îl compară cu alte produse. Am mai observat că, dacă oamenii întâlnesc în magazine produse românești la prețuri competitive, le aleg pe acestea. Ei sunt atenți la cum sunt organizate mărfurile; a crescut achiziția în sectorul non-alimentar, ceea ce ne-a făcut să regândim hipermarketurile. Am implementat coffee corners, zone de servicii pe teritoriul unui hipermarket unde să poată accesa un control medical. Încercăm să îl ținem în hipermarket și am observat că dacă asculți clientul, el va petrece aici mai mult timp, va reveni. Sunt foarte multe magazine în piață, iar proximitatea a luat avânt, astfel că rata de return este foarte importantă pentru noi. Clientul își schimbă comportamentul de la o lună la alta.”

Dincolo de provocări, anul 2023 a adus și numeroase oportunități. Astfel, Cornelia Nicolae, Retail Operations Director, Fashion House Group, a precizat că: „Pentru noi, anul 2023 este unul extrem de favorabil din toate punctele de vedere: venim pe un trend de creștere accelerat vizibil în 2022, care a continuat până astăzi. În centrele noastre, performanța magazinelor outlet este una spectaculoasă – unele dintre branduri au înregistrat cele mai mari vânzări la nivel de rețea. În cifre concrete, vorbim de creșteri de 30% în trafic, de peste 35% vânzări, însă dacă ne uităm în detaliu, există magazine care au înregistrat și creșteri de 50% față de anul trecut. Rata de conversie a crescut și ea cu 5-10 procente.
Anul viitor va fi unul extrem de intens și de provocator pentru echipa noastră. Acum 2 săptămâni am dat startul lucrărilor de construcție la faza a doua de la Fashion House Pallady.”

Expansiunea vine la pachet cu anumite dificultăți, însă, cum ar fi găsirea de personal calificat, a punctat Vlad Mustață, Leasing Manager, Lpp Romania Fashion. „Pentru noi, prima jumătate a fost una aglomerată – am avut multe deschideri amânate din 2022. Am avut un target de 50 de magazine și suntem foarte aproape să-l atingem. Ne bucurăm de această creștere generată de expansiune și sperăm să continuăm și în 2023. Am avut grijă de clienți și am încercat să nu transferăm această creștere de costuri în prețul produselor – am încercat să reducem costurile de operare a magazinelor, însă rămân aceleași provocări în găsirea de personal, în special în orașele din țară. La nivel de București, începe să se resimtă concurența pe piața muncii și este o provocare în a găsi angajații necesari pentru operarea unui magazin la cote maxime.”

Specialiști în domeniul imobiliar au participat, pe 25 septembrie, la cea de-a XVII-a ediție a evenimentului Real Estate & Construction Forum. La ediția organizată în această toamnă de BusinessMark la București au fost prezenți 26 de lideri din industrie, care au dezbătut situația actuală a pieței de real estate, cu perspectivele și provocările pentru anul 2024.

Platformele Oameni și Companii – EventsMax.ro, GlobalManager.ro și Administratie.ro – sunt parteneri de comunicare ai evenimentelor BusinessMark.