UNSAR susține că introducerea obligaţiei de a corela tarifele RCA cu daunele este neconstituţională

masiniModificarea normelor pentru a obliga asigurătorii să coreleze evoluţia nivelului tarifelor RCA cu nivelul daunalităţii pentru fiecare segment de asiguraţi contravine Constituţiei, potrivit Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR). Schimbările propuse pot determina, de asemenea, continuarea scăderii numărului de asigurători prezenţi pe piaţa RCA, arată UNSAR într-o scrisoare transmisă Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).

Asigurătorii amintesc, în acest context, de îngrijorarea Consiliului Concurenţei privind eventualitatea unei situaţii de oligopol în domeniu. Proiectul de normă criticat de asigurători se află în dezbatere publică.

UNSAR nu susţine schimbarea art 21, alin. (6) şi introducerea alin. (61) din propunerea de modificare a normei, a comunicat asociaţia, prezentând şi o listă de argumente în acest sens.

Alineatul 6 modificat din proiectul de normă pus în dezbatere publică de ASF prevede că “asigurătorii sunt obligaţi să transmită în format electronic Autorităţii de Supraveghere Financiară ipotezele folosite, metodele actuariale şi justificarea aplicării acestora pentru calculul menţionat la alin. (1), împreună cu baza de date utilizată pentru aceste calcule; în calculul tarifului de primă, asigurătorilor le este interzis să folosească indici de încărcare, coeficienţi de majorare şi/sau corecţie sau alte instrumente de ajustare a tarifelor care să nu fie fundamentate statistic şi actuarial, asigurându-se în acest fel o proporţionalitate între tarifele practicate în perioade succesive şi evoluţia daunalităţii pe segmentul respectiv de asiguraţi”, în timp ce potrivit alineatului 61 “pentru fiecare segment prevăzut la alin. (6) asigurătorul RCA trebuie să utilizeze suficiente date istorice pentru a putea efectua un calcul relevant din punct de vedere statistic; în situaţia în care asigurătorul RCA nu deţine suficiente date istorice pentru fiecare segment, acesta trebuie să utilizeze date istorice disponibile din alte surse, raportate la piaţa din România sau la piaţa Uniunii Europeane”.

UNSAR consideră că luarea unor măsuri normative care tind să limiteze modul în care fiecare operator de pe piaţă înţelege să stabilească preţul contravine principiului de bază statuat în Constituţie, potrivit căruia “Economia României este economie de piaţă, bazată pe libera iniţiativă şi concurenţă”.

“În acest context, implementarea dispoziţiilor propuse va reduce în mod considerabil libertatea de tarifare în sensul limitării capacităţii asigurătorilor de a implementa strategii de subscriere (referitoare la creşterea sau scăderea ponderii unor segmente în portfoliul RCA) pentru a realiza obiectivele stabilite prin bugetul aprobat de actionari. Majorarea riscului cu privire la nerealizarea bugetului aprobat (în principal reducerea cuantumului pierderilor) pe o linie de asigurare care are elemente multiple de volatilitate şi este neprofitabilă lasă companiile de asigurări fără unul din cele mai importante instrumente de management de portfoliu şi poate duce la reevaluarea deciziei de a subscrie acest produs”, afirmă UNSAR.

UNSAR cere totodată clarificări privind formulările şi înfiinţarea, sub autoritatea ASF, a unui mecanism de raportare şi evidenţă pentru date utilizate în stabilirea preţurilor.

ASF a anunţat la 23 decembrie că vrea să modifice norma privind asigurările RCA pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, prin care asigurătorii ar urma să fie obligaţi să coreleze evoluţia nivelului tarifelor cu nivelul daunalităţii pentru fiecare segment de asiguraţi.

Articolul respectiv din norma aprobată în 2014 prevede că asigurătorii RCA au obligaţia să stabilească tarifele de primă pe categorii de riscuri omogene, pe perioade de un an, calculate pe baze actuariale general acceptate, pentru limitele de despăgubire stabilite prin normă, astfel încât să acopere toate obligaţiile ce decurg din încheierea contractelor de asigurare RCA, constituirea rezervelor tehnice prevăzute în legislaţia în vigoare şi plata contribuţiilor către fondurile stabilite în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi acoperirea cheltuielilor de achiziţie şi de administrare.