Uniunea Agențiilor de Publicitate critică proiectul ce interzice publicitatea la medicamente

medicamenteUniunea Agențiilor de Publicitate din România (UAPR) consideră că proiectul legislativ prin care este interzisă publicitatea la medicamente în cadrul programelor de televiziune și radiodifuziune reprezintă “o limitare nejustificată a accesului la informație” și solicită președintelui retrimiterea actului normativ la Parlament.

“Adoptarea proiectului de lege de către Parlamentul României este cu atât mai surprinzătoare cu cât Guvernul României, Consiliul Național al Audiovizualului și comisiile de specialitate (sănătate și media) din cele două Camere au recomandat respingerea acestuia”, se susține în comunicat.

Potrivit UAPR, proiectul legislativ se referă la medicamentele eliberate fără prescripție medicală și limitează accesul liber la informație. “Suntem cu toții de acord că publicitatea trebuie să respecte anumite standarde profesionale și etice și UAPR a militat întotdeauna în acest sens, în discuțiile cu membrii săi, dar și cu autoritățile. Cu toate acestea, câtă vreme un set de produse și servicii sunt distribuite legal și sunt clar reglementate, cum este cazul publicității la medicamente eliberate fără prescripție medicală și la farmacii, limitarea comunicării nu se justifică”, se explică în comunicat.

Reprezentanții UAPR adaugă că sunt disponibili pentru a fi consultați pe această temă. “Ne afirmăm în acest sens disponibilitatea de a colabora cu autoritățile pentru a clarifica eventualele confuzii dintre medicamentele eliberate fără prescripție medicală și suplimentele alimentare și pentru armonizarea cadrului legislativ ce reglementează comunicarea pentru fiecare categorie în parte”, adaugă aceștia.

“Departe de a avea un impact pozitiv asupra stării generale de sănătate a populației, propunerea senatorului Alexandru Vegh (UDMR), are ca efect negativ restrângerea accesului la informații și limitarea dreptului consumatorului de a se informa asupra produselor și serviciilor farmaceutice disponibile pe piață. Impactul negativ al acestei propuneri este unul considerabil și pe plan financiar”, se arată în comunicatul UAPR.

Veniturile la bugetul de stat “se vor diminua prin reducerea încasărilor din industria de media și comunicare și prin restrângerea activității în industria farmaceutică”, relevă sursa citată, care califică drept “ambiguu” proiectul de lege.

“UAPR solicită Președintelui României retrimiterea acestui proiect legislativ în Parlament. La nivel formal, proiectul este ambiguu și poate da naștere unor interpretări contradictorii. Însuși senatorul Vegh a recunoscut de la tribuna Parlamentului că textul este perfectibil. Privitor la conținut, intenția legiuitorului de a restrânge accesul la informație prin interzicerea comunicărilor tv și radio contravine menirii sale de a acționa în interesul cetățeanului”, se arată în același comunicat.

În schimb, Colegiul Farmaciștilor din România apreciază noile reglementări privind interzicerea publicității la medicamentele eliberate pe bază de prescripție medicală și susține că publicitatea la medicamente, în esența ei, urmărește doar scopuri comerciale.

Colegiul Farmaciștilor arată, într-un comunicat transmis marți, că legea este în interesul exclusiv al pacienților, pentru o utilizare judicioasă a medicamentelor și a resurselor din sistemul de sănătate, pentru creșterea calității serviciilor profesionale ale medicului și farmacistului, concurența urmând să fie bazată, în principal, pe criterii profesionale și nu pe criterii comerciale.

”Colegiul Farmaciștilor din România (…) apreciază ca fiind mai mult decât bine-venite noile reglementări privind interzicerea publicității la medicamentele eliberate pe bază de prescripție medicală, dar și, la fel de important, interzicerea publicității făcute în beneficiul furnizorilor de servicii farmaceutice. Acestea clarifică faptul că publicitatea directă sau mascată la medicamentele cu prescripție este cu desăvârșire interzisă, iar cea a furnizorilor de medicamente este restricționată semnificativ”, precizează sursa citată.

În context, reprezentanții Colegiului Farmaciștilor afirmă că, în ultimii ani, populația a fost supusă unei presiuni permanente în direcția automedicației și promovării agresive a aspectelor comerciale legate de medicament.

”Avem aici în vedere, în special, importanța prețului în detrimentul informării corecte cu privire la aspecte esențiale legate de medicament și efectele sale. (…) Cu alte cuvinte, încurajăm pacienții și orice persoană care are o problemă medicală să meargă în primul rând la medicul său, să se consulte cu farmacistul cu privire la efectele medicamentelor prescrise și a eventualelor posibile efecte adverse ori contraindicații și nu să se bazeze pe informații și prezentări care au un rol strict comercial”, adaugă sursa citată. AGERPRES