Turismul balnear din România atrage tot mai mulți străini, dar nu și atenția guvernanților

aquapark_president_baile_felix_09Facilităţile pentru atragerea investitorilor în staţiunile balneo nu există, deşi de ani de zile turismul balnear este o prioritate a guvernelor, a apreciat preşedintele Organizaţiei Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR), Nicu Rădulescu.

“Este minunat turismul balnear! Se discută despre el, se comentează, se fac comisii şi grupuri de lucru, dar, până în momentul de faţă, nu există nicio facilitate în ceea ce priveşte atragerea investitorilor. Investiţiile în turismul balnear sunt enorme, încep de la cinci milioane de euro şi se amortizează foarte greu, în 10-15 ani. Noi facem turism de sănătate. Dacă s-ar înţelege că dezvoltarea turismului balnear ar trebui făcută ca parte a sistemului de sănătate, cheltuielile de la bugetul Ministerului Sănătăţii ar putea fi mult diminuate prin programe în staţiunile balneare. Există preocupare, dar nimeni nu duce încă această preocupare spre o politică de stat naţională, în care investitorul să ştie că investeşte pe un teren serios, că i se protejează investiţia, că practic are facilităţi pentru a veni să bage banii în România”, a explicat Rădulescu, la un eveniment de specialitate.

Organizaţia Patronală a Turismului Balnear din România a organizat, în cadrul Târgului de Turism al României, o conferinţă de prezentare a noilor investiţii şi a intrat în dialog direct cu şefii birourilor de promovare turistică şi informare a României, pentru a stabili modalitatea de abordare a fiecărei pieţe.

“Am făcut investiţii, avem hoteluri minunate, există chiar hoteluri de 4 şi 5 stele, dar aceste investiţii nu sunt promovate suficient. Discutăm acum cu şefii de birouri de promovare turistică, împreună cu conducerea Autorităţii Naţionale pentru Turism, cu Ministerul Economiei, căutăm soluţii să vedem cum putem ca investiţiile noastre să atragă mai mulţi turişti străini. Trebuie să avem un raport optim între ceea ce investim şi ceea ce ni se întoarce prin grupurile de turişti străini. Suntem în faza în care putem face programe competitive pentru turiştii străini, indiferent din ce ţară vin. Suntem competitivi, atât ca raport preţ calitate, dar şi ca produse”, a adăugat el.

Prin agenţiile de turism ajung în staţiunile balneo aproape 70% din turişti, fiind o tendinţă constantă de creştere. În urmă cu 10 ani, conform preşedintelui OPTBR, doar 10% prin agenţii, restul prin Casa Naţională de Pensii Publice din România. “Ideea e să atragem agenţiile din străinătate să ne trimită turişti, să capacităm autorităţile noastre să ne ajute cu accesul la marile case de asigurări de sănătate. Asta este o problemă de stat, ne depăşeşte pe noi ca asociaţie, ca patronat. Trebuie să accedem la Directiva transfrontalieră privind drepturile pacienţilor să putem să aducem oameni din Europa la noi, la tratamente. Cei mai mulţi turişti străini care frecventează staţiunile balneare din România sunt din Germania, Rusia, Italia, Spania şi Israel”, a mai spus preşedintele OPTBR.

Preşedintele OPTBR a susţinut că, în prezent, în staţiunile balneare din România, ponderea turiştilor străini este, în medie, de 10% – 15%. La Băile Felix, unde s-au făcut investiţii, sau la Sovata, ponderea turiştilor străini depăşeşte 30%, iar unde nu s-au făcut investiţii, procentajul coboară sub 5%. În prezent, în staţiunile balneare din România, sunt disponibile circa 30.000 de locuri de cazare. AGERPRES