Transformarea business-ului – DA, se face de sus în jos!

O analiză de Madi Radulescu, MBA, ACC, Managing Partner MMM Consulting

Cu peste 20 de ani de experiență în training și consultanță, în proiecte derulate în 11 piețe, la nivelul cel mai înalt în organizație (top și middle management), Madi Rădulescu este Managing Partner al MMM Consulting și Master Trainer pentru Modelul de încredere Persona Global. Printre expertizele sale se numără și cele de International OD Consultant, Business Developer, Consultant HR, Trainer în management strategic, managementul performanței și managementul schimbării, executive coaching.

 

Vorbind despre transformare în business sunt multe idei vehiculate, unele dintre ele devenind truisme. Faptul că, schimbarea este peste tot și că a devenit un mod de viață. Faptul că, o companie dacă dorește să rămână competitivă trebuie să devină agilă. Chiar fluidă, spun unii autori cautând o terminologie cât mai sugestivă. Faptul că, este esențial să ținem cont de impactul tehnologiei și să accesăm era digitalizării. Mai mult decât atât, la o căutare in Google, business transformation este aproape complet asociat integrării tehnologiei in operațiunile zilnice.

Folosim, din ce în ce mai mult și mai ușor, o terminologie care uneori devine vocabular de lemn și la care, din păcate, mulți angajați tind să nu mai reacționeze. Schimbarea de generații, acesul la informație creează nevoia ca leadershipul să fie primul care se reinventează. De sus in jos. De unde ne vine inspirația? De la piață, de la procese sau de la oameni.

O să mă opresc aici la oameni, și la lideri în mod special.

ADN-ul schimbării și transformării organizațiilor stă în câteva abilități fundamentale de leadership și stă, cel mai important, într-un set de valori puternice care vor ajuta orice leader să treacă peste eșecurile atașate oricărei schimbari. Nenumărate exemple, în companii, în societate, în alte societăți arată nevoia imperativă de valori. Cu cât dinamica schimbărilor devine mai rapidă oamenii si companiile au nevoie de repere solide care să îi ghideze.

Și astfel, discursul despre valori devine unul important dar, mai ales comportamentul pe bază de valori devine esențial.

Inspirația

Intoxicând uneori prin ambiguitate sau bagatelizând de-a dreptul procesele creative, sintangma Think outside the box poate fi astăzi mai degraba Think inside the box. Caută inspirație în ceea ce faci, în propriile resurse, în propriile rutine de succes, cunoaște-te in detaliu: clienți, procese, oameni. Caută atât in interiorul organizației cât și în exterior. Un lider inspirat este cel care poate să inspire, dar mai ales isi cauta permanent inspiratia.

 

Transparența

Despre felul în care angajații au acces la viziune si la planuri pe termen lung, companiile au făcut pași importanți în ultimii ani. Transparența asociată procesului decizional  este un ingredient care consolidează încrederea și oferă perspectivă, arată ca există viziune clară și definește claritatea acțiunilor pe termen scurt. În multe din companiile cu care lucrez, în continuare, la nivelul operațional sau al primei linii de management sunt multe voci care se plâng de lipsa accesului la viziune sau pur și simplu de lipsa înțelegerii a ceea ce s-a hotarât deja. Fără transparență, angajamentul emoțional legat de transformare este redus sau acționează chiar împotriva inițiativei.

 

Claritatea

Mai accesibilă conceptual, claritatea sprijină înțelegerea procesului de schimbare si de management, în general, și ajută la susținerea ritmului transformării. Fundamentalul SMART capătă valențe deosebite in timp de schimbare. Orice ambiguitate încetinește, încurcă si disipă energie. Dar tehnica în sine nu are mare valoare dacă nu devine rutină în comunicare si acțiune.

 

Alinierea in comunicare, mai ales cea vizuală

Limbajul comun creează punți solide pentru momentele dificile si reduce stresul.  Totul este comunicare. Limbaj, comportament, felul în care respectăm timpul, rigorile, imaginea personală, imaginea în documente, totul. Alinierea in modalitățile de comunicare și găsirea de simboluri comune care sa creeze mesaje înțelese de întreaga companie.

 

Rezistență

În transformare, oamenii au nevoie de resurse pentru a trece peste perioadele de stres, de adaptare, pentru a trece peste eșecurile inevitabile schimbării. Felul în care abordați greșelile poate face diferența. Conducând companii, având mize importante, responsabilitățile ridicate pot afecta capacitatea noastră de a accepta grade de eroare, greșeli repetate sau cu impact in rezultate. Întrebarea care se pune este cum gestionați voi acceptarea eșecului și cum utilizați eroarea ca mijloc de învațare.

 

Acțiune

Modelul personal și acțiunile vorbesc mai bine decât cuvintele. Oamenii privesc la ceea ce faci nu țin însă neapărat cont de ceea ce spui. În momente de schimbare organizațională acțiunile leaderilor sunt scanate cu și mai multă atenție de toți cei pe care îi conduc. Reperul cel mai concret si cel mai apropiat, liderul devine simbolul acțiunilor de schimbare în întreaga organizație.