O analiză de Elena Badea, Managing Director, Valoria Business Solutions

 

Este anul 2024 diferit de cei anteriori? Probabil că da, însă e ceva ce urmează să vedem. Ce știm sigur este că, în prezent, companiile se confruntă cu o multitudine de provocări care cer soluții operaționale și strategice inovatoare. Identificarea și abordarea provocărilor necesită un set de zece abilități pe care liderii trebuie neapărat să le stăpânească pentru a-și ghida echipele spre succes. Fiind conștiente de aceste provocări și examinându-le cu atenție, echipele de conducere pot implementa strategiile relevante pentru creșterea durabilă a companiei.

  1. Scăderea consumului și creșterea costurilor

Fluctuațiile economice, schimbarea comportamentului consumatorilor și factorii externi contribuie la scăderea consumului. O multitudine de factori care acționează simultan precum inflația, întreruperile din lanțul de aprovizionare și schimbările de reglementare duc la creșterea costurilor. Creșterea eficienței operaționale este esențială pentru a elimina risipa și pentru a îmbunătăți utilizarea resurselor. Totuși reducere a costurilor trebuie făcută fără a compromite calitatea produselor sau experiența clienților, două elemente esențiale.

  1. Lipsa abilităților de management al schimbării

Într-un mediu de afaceri care evoluează rapid, lipsa abilităților de management al schimbării ridică provocări semnificative. Agilitatea organizațională și adaptarea cu succes la progresele tehnologice și la schimbările din piață necesită o abordare strategică. Atenția continuă la evoluțiile din mediul de business și analizele performanței interne sunt cruciale pentru identificarea nevoii de schimbare. Viziunea și obiectivele clare, strategiile de comunicare eficiente, implicarea angajaților și programele pilot pentru implementarea schimbării sunt elementele care contribuie la implementarea cu succes a schimbărilor.

  1. Implementarea transformării digitale

Având în vedere că progresele tehnologice domină mediul de afaceri, realizarea sau continuarea transformării digitale este imperativă pentru supraviețuirea și creșterea afacerii. Cu toate acestea, un astfel de proiect vine la pachet cu propriul set de provocări, inclusiv complexitatea integrării, nevoia de antrenare a competențelor digitale ale echipei și preocupări privind securitatea datelor. Efectuarea unui audit digital, evaluarea comparativă a soluțiilor potrivite industriei și identificarea lacunelor la nivelul setului de competențe digitale sunt pași esențiali. Crearea unei viziuni digitale clare, prioritizarea inițiativelor, alocarea resurselor și dezvoltarea unei foi de parcurs în etapele care vor contribui la succesul transformării digitale.

  1. Strategii de leadership adaptativ

Directorii executivi trebuie să ghideze compania și echipa prin această perioadă de incertitudine, complexitate și volatilitate intensă. Rolul lor este să susțină moralul angajaților într-un mediu în continuă schimbare. Reziliența, atenuarea crizelor, cultivarea inovației și menținerea încrederii la cote înalte sunt rezultatele pozitive care indică un leadership eficient, în timp ce perturbarea organizațională, deteriorarea reputației și oportunitățile ratate sunt tot atâtea potențiale capcane.

  1. Includerea sustenabilității în strategie

Creșterea gradului de conștientizare a problemelor de mediu și a celor sociale necesită o schimbare către adoptarea de practici durabile. Managementul schimbării, alocarea resurselor necesare pentru proiectele de ESG (environment, social and governance) și măsurarea impactului sunt provocări cheie în acest demers. Cu toate acestea, beneficiile, inclusiv creșterea reputației și a cotei de piață, diminuarea riscurilor, implicarea părților interesate și viabilitatea pe termen lung, depășesc provocările.

  1. Managementul și implicarea angajaților

Problemele continue cu recrutarea, retenția și gestionarea forței de muncă diverse reprezintă provocări pentru companii. Pe o piață a candidaților, companiile se luptă de mulți ani cu găsirea competențelor de care au nevoie. Strategiile de lucru la distanță și hibride, integrarea tehnologiei în toate procesele de HR și branding-ul atractiv al angajatorului sunt acțiuni care trebuie luate în considerare pentru a atrage talente de top și pentru a promova o cultură excelentă la locul de muncă.

  1. Gestionarea schimbărilor de reglementare

Reglementările în continuă evoluție din România necesită o adaptare proactivă. Revizuirea politicilor, ajustările operaționale, instruirea angajaților și menținerea minuțioasă a evidenței sunt esențiale pentru navigarea schimbărilor de reglementare și minimizarea rezultatelor negative. În plus, instruirea angajaților pentru a asigura o implementare eficientă a schimbărilor legislative minimizează riscurile și asigură conformitatea cu noile cerințe legale.

  1. Atenția constantă la centrarea pe client

Piața competitivă actuală impune înțelegerea consumatorului modern și îmbunătățirea experienței consumatorului ca fiind esențiale. Strategiile centrate pe client reprezintă axa centrală a succesului în mediul de afaceri contemporan. Această abordare se concentrează asupra înțelegerii profunde a nevoilor și așteptărilor clienților, plasându-i în centrul deciziilor strategice ale companiei. Prin colectarea și analiza datelor despre experiența clienților, organizațiile pot adapta ofertele și serviciile pentru a satisface în mod optim cerințele pieței.

  1. Excelență financiară și finanțare pentru creștere

Incertitudinea financiară, relațiile delicate cu investitorii și provocările gestionării riscurilor, fac ca managementul financiar strategic să fie foarte important. Explorarea cu înțelepciune a opțiunilor de finanțare și diversificarea fluxurilor de venituri sunt principalele strategii pentru asigurarea unei creșteri durabile. Aprofundarea analizei riscurilor și implementarea unor politici financiare robuste consolidează reziliența companiei, contribuind la rezolvarea cu succes a provocările pieței și la menținerea unei poziții financiare sănătoase.

  1. Construirea de parteneriate strategice

Parteneriatele strategice oferă oportunități pentru extinderea pieței și optimizarea resurselor, dar vin cu provocări precum construirea încrederii și soluționarea conflictelor. Identificarea oportunităților de parteneriat prin cercetarea cu atenție a pieței, abilități complementare ale partenerilor de business, creare de rețele, negocierea acordurilor cu obiective comune și beneficii reciproce sunt elementele cele mai importante pentru colaborările de succes.

În concluzie

Companiile se confruntă cu provocări pe multiple planuri și de aceea trebuie să treacă la o abordare strategică acestora pentru a-și asigura creșterea durabilă. Abordând într-un mod sistemic problemele cu care se confruntă, companiile pot rezolva cu succes complexitățile mediului de afaceri actual. Aplicarea unei strategii integrate nu numai că atenuează provocările, ci pune și bazele inovației, rezilienței și succesului pe termen lung.