Top 10 companii producătoare de băuturi, în România

cocacola_sticleCoca Cola HBC ocupă primul loc în topul producătorilor de băuturi din România, cu o cifră de afaceri de 1,83 miliarde lei, în 2014, în creştere cu 20,37 milioane lei, faţă de 2013, arată o analiză RisCo.ro. Coca-Cola avut un profit de 102,35 milioane lei, în 2014, în creştere cu 18,73 milioane lei, faţă de 2013.

A două poziţie a clasamentului este ocupată, ca şi în 2013, de Ursus Breweries din Bucureşti. Producătorul de bere a avut evoluţii negative atât din punct de vedere al cifrei de afaceri, cât şi al profitului. Astfel, cifra de afaceri este în scădere cu 13,1 milioane lei, atingând 1,41 miliarde lei. Mai important, Ursus a înregistrat o pierdere de 0,89 milioane lei, în 2014, faţă de un profit de 1,1 milioane în 2013. Numărul total al angajaţilor a rămas relativ constant la 1490.

Un alt producător de bere care îşi menţine poziţia în top, locul 3, este Heineken România. Cu o cifra de afaceri de 1,08 miliarde lei, în scădere cu 34,8 milioane lei faţă de 2014, profitul net a fost afectat în mare parte de scăderea cifrei de afaceri, ajungând la 138,7 milioane lei în 2014, faţă de 159,9 milioane lei în anul anterior. Numărul angajaţilor firmei a fost în 2014 de 1147. Quadrant – Amroq Beverages Srl urcă o poziţie faţă de anul anterior şi ajunge pe locul 4.

Potrivit analizei, anul 2014 nu a adus foarte mari modificări, din punct de vedere al cifrei de afaceri, în rândul companiilor producătoare de băuturi. Astfel, o singură companie este nou intrată în top pe poziţia a opta, European Drinks, după ce firma deţinută de fraţii Micula care pare să îşi fi revenit după problemele financiare din anii anteriori, în timp ce ocupanta locului 10 în anul 2013, Rio Bucovina, părăseşte acest clasament, coborând câteva poziţii mai jos.

Cifra de afaceri a îmbuteliatorului produselor sub brandul Pepsi a fost de de 611,18 milioane lei, cu 3% mai mare faţă de 2013. O creştere spectaculoasă faţă de valoarea din 2013 este înregistrată de profitul companiei: de la o pierdere de 26,73 milioane lei în 2013, la un profit de 3,41 milioane în 2014. Ca şi în cazul Coca Cola, costurile salariale au fost reduse prin scăderea numărului de angajaţi cu 160 faţă de 2013, la 761.

Romaqua Grup rămâne în continuare prima firma din top cu capital românesc. Producătorul apei minerale Borsec ocupă locul 5 în acest an, o poziţie mai jos decât în 2013, pe seama reducerii cifrei sale de afaceri cu 26,8 milioane lei faţă de 2013, la 561 milioane. În schimb, profitul din 2014 al companiei a fost de 11,49 milioane lei, cu 10,12 milioane lei mai mare faţă de cel din 2013. O scădere se înregistrează şi în rândul numărului angajaţilor, de la 1967 în 2013 la 1895 în 2014.

Locul 6 este ocupat, că şi în 2013, de Bergenbier. Producătorul de bere a vândut în anul 2014 de 465,5 milioane lei, cu 25,07 milioane lei mai mult faţă de 2013, şi a înregistrat o pierdere de 104,3 milioane lei, comparabilă cu cea din anul anterior. Numărul angajaţilor a rămas aproape constant la 665.

Producătorul de sucuri Tymbark Maspex Vălenii de Munte, aflat pe locul 7 în top, şi-a crescut numărul de angajaţi cu aproape 200. Cu toate acestea, creşterea nu s-a reflectat în anul 2014 şi în cifra de afaceri, această rămânând la 300,8 milioane lei, marginal în creştere faţă de anul anterior. În schimb, compania şi-a crescut puternic profitabilitatea, realizând un profit net de 19,18 milioane lei, cu 11,76 milioane lei mai mare faţă de cel din 2013,

Deşi în anul 2013 nu făcea parte din acest clasament, European Drinks a intrat pe locul 8 în topul din anul 2014, după ce în ultimul deceniu a luptat continuu pentru cota de piaţă cu marii producători internaţionali Coca Cola şi Pepsi, dar şi pe piaţă berii şi altor băuturi alcoolice. Această companie a înregistrat, la sfârşitul anului 2014, o cifra de afaceri de 292,8 milioane lei şi o pierdere de 22,3 milioane lei, iar numărul total al angajaţilor a fost de de 726.

Companiile Unites Romanian Breweries Bereprod şi Soufflet Malt România sunt pe ultimele două poziţii ale acestui clasament. La sfârşitul anului 2014 Unites Romanian Breweries Bereprod avea o cifră de afaceri de 251,18 milioane lei, iar Soufflet Malt România 185,51 milioane lei. Pentru anul în curs analiştii RisCo se aşteaptă la o continuare a luptei pentru supremaţia pe piaţa sucurilor naturale şi apei minerale între producătorii internaţionali şi cei români, în timp ce piaţa berii aparţine în totalitate marilor firme internaţionale.

Profitabilitatea pe piaţa sucurilor naturale şi apei minerale se poate îmbunătăţi în principal prin optimizarea costurilor, în timp ce piaţă berii depinde de consumul populaţiei şi scăderea TVA-ului de anul acesta. Creşterile cele mai spectaculoase sunt însă aşteptate pe piaţa producătorilor locali de vinuri, acolo unde şi investiţiile în ultimii ani au fost importante, iar pieţele de export oferă oportunităţi de afaceri pentru firmele locale, consideră analiştii RisCo.ro. AGERPRES