Pentru 2023, specialiștii se așteaptă ca tendințele care vor modela mediile profesionale să pună accent în continuare pe adaptabilitate, agilitate și versatilitate, iar organizațiile care vor ști să navigheze eficient printre noile variabile, mereu în schimbare, ale pieței muncii sunt cele care vor rămâne performante pe termen lung. Iată ce trenduri se prefigurează pentru anul în curs în mediile profesionale.
Flexibilitate ridicată
Experimentele privind săptămâna de lucru de patru zile au început încă din anul precedent, iar la nivel european a început deja să se discute despre cum se poate reglementa un asemenea regim de lucru. Tehnologia care avansează din ce în ce mai rapid și pandemia care ne-a arătat că putem munci de oriunde, precum și dorința angajaților pentru un mai bun echilibru viață-job alimentează această tendință care devine din ce în ce mai populară.
Mai mulți (potențiali) angajați
Forumul Economic Mondial notează că deși inflația și contextul economic nu oferă cel mai favorabil climat, adesea acesta reprezintă un imbold puternic pentru potențialii angajați de a-și căuta job. Speriați de perspectivele economice, oamenii tind să caute o plasă de siguranță pe lângă locurile de muncă stabile. Cum discuțiile despre o posibilă recesiune au loc de ceva vreme, specialiștii se așteaptă ca acest trend, în care din ce în ce mai mulți încearcă să-și găsească (sau să-și mai ia) un job, să fie prezent anul viitor.
Mai multă putere pentru angajați
Pandemia care ne-a făcut pe toți să ne reevaluăm relația cu munca a dus și la înclinarea balanței de putere în favoarea angajaților. După ce și-au reordonat prioritățile și au început să pună mai mult accent pe echilibrul dintre viața personală și job, angajații au început să ceară angajatorilor drepturile și libertățile pe care și le doreau. Mulți dintre manageri și-ar dori să se întoarcă la vechile moduri de lucru și paradigme de putere, însă acum, că angajații au simțit că pot să-și spună și ei cuvântul, nu vor renunța prea ușor la acest lucru.
Prezență la birou nu pentru muncă, ci pentru relații sociale
Dacă tehnologia a permis cu ușurință munca la distanță, nu a reușit totuși să înlocuiască contactul uman direct. Mulți dintre angajați apreciază flexibilitatea lucrului de acasă, însă țin să vină la birou, pentru că astfel își pot dezvolta relațiile cu ceilalți colegi. Astfel, chiar dacă preferă să muncească propriu-zis de acasă, mulți angajați vin la birou (măcar o parte din săptămână) doar pentru partea de socializare.
Beneficii extinse
Salariul și beneficiile standard de care aveau parte până acum angajații nu mai sunt considerate îndeajuns. Mai toate companiile includ acum, în anunțurile de angajare, beneficii extinse și pachete personalizate pentru a atrage cât mai mulți candidați. De la decontarea grădiniței copiilor angajaților, plata transportului la și dinspre birou, prânzul asigurat de companie sau alte asemenea avantaje, toate vin complementar salariului și beneficiilor standard pe care le are angajatul. Specialiștii se așteaptă ca această tendință de extindere a ofertei pentru angajați să continue și în 2023.
Bunăstarea, ca măsură a succesului
Până nu demult, a avea o carieră de succes însemna să petreci zile lungi la birou, să știi să gestionezi sentimente puternice de frustrare față de job și să jonglezi cu cât mai multe proiecte, însă acum tendința de pe piață pune mai degrabă accentul pe un stil de viață sănătos. Astfel, în 2023, a avea succes profesional înseamnă mai degrabă a avea un bun echilibru psiho-emoțional și a simți fericire în legătură cu munca prestată. De altfel, două sondaje pe această temă, derulate de Glassdoor și Indeed, arată că 90% din angajați sunt de părere că modul în care jobul îi face să se simtă contează, chiar dacă doar 49% din ei spun că organizațiile în care lucrează sunt preocupate să măsoare efectiv gradul de bunăstare psihică al angajaților în legătură cu locul de muncă.
Mentalitate de start-up
Mediile profesionale din viitor vor începe să semene din ce în ce mai mult cu niște start-up-uri. Ierarhiile de altădată, devenite deja rigide, nu mai sunt atât de eficiente, iar angajații caută flexibilitate, provocări și posibilități de a-și demonstra constant abilitățile.
Recalificarea angajaților
Angajatorii și-au dat seama deja că angajații pe care îi au sunt o resursă mai bună decât angajații potențiali, iar așa a început tendința de recalificare în companii. În loc să investească resurse și timp în procese de recrutare a noi talente, multe dintre organizații au început să prefere să recalifice angajații existenți și să-i sprijine să își dezvolte exact acele abilități de care compania are nevoie. De altfel, specialiștii spun că nu doar companiile sunt cele câștigate în acest proces, pentru că și pe angajați îi ajută pe termen lung să-și diversifice capabilitățile.
Sustenabilitate
Crearea unui viitor sustenabil este un subiect din ce în ce mai dezbătut în companii, iar această tendință va continua și în 2023. Din ce în ce mai multe organizații își construiesc strategii de sustenabilitate sau caută moduri de a-și adapta activitatea și procesele interne, astfel încât ele să fie mai sustenabile și mai prietenoase cu mediul. Companiile sunt din ce în ce mai preocupate de sustenabilitate dincolo de aspectele ce privesc binele planetei, pentru că și forța de muncă a devenit din ce în ce mai interesată de subiect, iar astfel ar putea să atragă mai multe talente în viitor.
Inteligență artificială, roboți software, date
Inteligența artificială a ajuns în prezent mult mai accesibilă, iar roboții software au evoluat suficient de mult cât să nu mai fie doar o excentricitate. Din ce în ce mai multe companii apelează la inteligența artificială pentru a-și automatiza procese sau pentru a implementa soluții care să le susțină procedurile de lucru. De asemenea, numeroase sisteme de strângere de date au început să fie implementate din ce în ce mai des în companii pentru a crea analize detaliate cu privire la proceduri și a permite adaptarea acestora pentru o mai bună eficiență. Specialiștii se așteaptă ca, în 2023, aceste tendințe să fie și mai accentuate, pe măsură ce tehnologiile necesare devin ușor de utilizat.
Diversitate și incluziune
Diversitatea, incluziunea și echitatea socială sunt teme din ce în ce mai discutate în mediul de business din toată lumea. Companiile au început, în prezent, să fie mai puțin reticente în a angaja persoane din diferite categorii sociale, de diferite naționalități sau vârste, iar specialiștii spun că tendința se va păstra și anul viitor.
Cultura organizațională ca element de bază
Pandemia a schimbat modul în care angajatorii și angajații (sau potențialii angajați) interacționează, iar cultura organizațională a devenit un element diferențiator important atunci când angajații aleg sau nu să lucreze pentru o companie. Chiar dacă în prezent piața muncii este dominată de incertitudine, specialiștii spun că organizațiile care vor să se mențină atractive pentru angajați și potențiale talente în 2023 trebuie să pună pe primul loc cultura organizațională, pentru că ea îi ajută să se diferențieze cu adevărat de competitori și să devină un loc atractiv.
Transparență salarială
Discuția despre transparența salarială este prezentă de multă vreme pe piață, însă în ultimul an o serie de directive au intrat în vigoare (precum cea din New York) sau sunt discutate (există o directivă UE care va intra în vigoare în 2024) și îi vor obliga pe angajatori să includă în toate anunțurile de angajare și un interval salarial la care se pot aștepta candidații pentru rolul respectiv.
Sursa: https://www.reginamaria.ro/articole-medicale/tendinte-care-vor-modela-mediile-profesionale-2023