Studiul PwC Digital IQ leagă 10 acţiuni cheie ale companiilor de o mai bună performanţă financiară

Mircea Bozga_smallInvestițiile digitale sunt în creștere și răspândite pe o scară mai largă ca oricând în organizații, arată rezultatele sondajului PwC 2015 Digital IQ. Raportul, aflat la cea de-a şaptea ediţie, explorează capacitatea organizațiilor de a utiliza tehnnolgia pentru a genera valoare.

În ediţia din acest an, la care au participat aproape 2.000 de directori din peste 51 de țări – împărțiți în mod egal între directori executivi şi directori IT – PwC a identificat 10 comportamente critice care se reflectă direct în creșterea substanțială a veniturilor și a marjelor de profit. Companiile participante la sondajul Digital IQ care au obținut cele mai mari scoruri în evaluarea deprinderii celor 10 comportamente au cu 50% mai multe șanse de a înregistra o creștere rapidă a veniturilor şi de două ori mai multe șanse de a înregistra o creștere accelerată a profitului, în comparație cu restul respondenților la sondajul Digital IQ.

“Toată lumea vorbește despre digital, dar puțini înțeleg comportamentele specifice liderilor, care duc la performanță”, a declarat Mircea Bozga, Partener, Servicii de Audit, Lider al Echipei de Servicii de Securitate Informatică, PwC România. “Primim semnale ca acest lucru se schimbă, iar liderii practicii digitale analizează felul în care investițiile de azi pot îmbunătăți rezultatele afacerilor de mâine. Aceasta este o mentalitate esențială, mai ales că tehnologiile digitale sunt tot mai răspândite”, a adăugat acesta.

Directorii executivi căută mai multă valoare strategică generată de investițiile digitale, 45% dintre aceştia afirmând că așteptarea lor numărul unu de la aceste investiții este o creștere a veniturilor, urmați de 25% care caută îmbunătățirea interacțiunii cu clienții și 12% al căror scop este îmbunătățirea profitabilității. Consolidând şi mai mult corelaţia dintre succesul în implementarea tehnologiei digitale şi succesul de afaceri, 31% dintre respondenţii la nivel global au afirmat că investesc mai mult de 15% din venituri în tehnologia digitală.

În general, companiile își prioritizează investițiile pentru a susţine creșterea veniturilor și a profitabilității, respectând însă limitele stabilite de modelul lor de afaceri existent. Doar 1% dintre directori au afirmat că principala lor aşteptare de la tehnologia digitală este că va perturba atât propria industrie cât şi pe celelalte. În schimb, directorii executivi caută obținerea a de rezultate imediate.

În continuarea unei tendinţe multi-anuale, mai mulți directorii executivi sunt principalii promotori ai migraţiei digitale, dând tonul pentru întreaga lor organizație şi subliniind faptul că tehnologia digitală este esențială. Rolul CIO-ului, de asemenea, continuă să se schimbe. Dacă în prezent acesta este principalul promotor al tuturor eforturilor digitale interne şi externe (40%), în viitor se aşteaptă o diminuare a acestui rol (până la 35%). Majoritatea respondenţilor (65%) indică faptul că, în următorii 3 ani, responsabilitățile principale ale CIO-ului vor fi limitate la toate eforturile IT interne sau toate eforturile IT interne împreună cu iniţiativele legate de inovație.

Aflat la cea de-a şaptea ediţie, studiul PwC Digital IQ monitorizează cele mai bune practici și evoluţia atitudinilor precum și priorităților în ceea ce privește tehnologiile digitale din întreaga lume. Digital IQ este un studiu anual realizat cu scopul de a evalua cât de bine înțeleg companiile importanța tehnologiei și implementarea acesteia.

Pe baza celui mai recent sondaj, PwC a identificat 10 comportamente corelate cu performanța financiară mai puternică:

  1. Directorul general este un campion al migraţiei către tehnologia digitală. 73% dintre executivi şi directorii IT au afirmat că directorul lor general a fost un promotor al tehnologiei digitale, o creștere semnificativă față de cei 57% care au declarat același lucru în 2013.
  2. Directorii responsabili de digital sunt implicați în determinarea strategiei de afaceri la nivel înalt. Directorul general poate stabili tonul și viziunea pentru tehnologia digitală, dar cei responsabili pentru implementarea acesteia, de multe ori CIO sau CDO, au un rol esențial în stabilirea strategiei de afaceri la nivel înalt. Acest lucru este valabil mai ales în companiile în care liderii tehnologiei digitale au propriile lor ţinte financiare şi sunt responsabili de o mare parte din afacere.
  3. Strategia digitală aliniată este adoptată și împărtășită la nivel de conducere executivă. Organizaţiile şi liderii care au obiective aliniate au o probabilitate mai mare de a-şi maximiza valoarea investiţiilor şi de a identifica mai rapid atât zonele de suprapunere, cât şi lacunele existente la nivelul resurselor care le-ar putea deraia eforturile.
  4. Strategia de afaceri și cea digitală sunt comunicate corespunzător la nivel de companie. Strategia nu este completă fără angrenarea tuturor angajaților organizației. În prezent, 69% dintre companii spun că strategia de afaceri şi cea digitală sunt împărtășite la nivel de companie, anul trecut procentajul fiind de 55%, iar în 2013 de 50%.
  5. Proactivitate în utilizarea surselor externe pentru a genera idei noi privind adoptarea tehnologiilor emergente. Companiile de top găsesc peste tot inspirație digitală, în mod special în afara organizației lor. Companiile inovatoare, a căror abordare este axată pe tehnologie (69%), sunt mult mai susceptibile să ia în considerare mai multe opţiuni, spre deosebire de celelalte companii (54%). Acestea analizează o varietate de surse pentru a genera idei, colaborând activ cu analiștii din industrie (63%), clienții (46%), și cel mai mult, ecosistemele furnizorilor (44%).
  6. Investițiile digitale sunt făcute în primul rând pentru a crea un avantaj competitiv. Un indicator al schimbării – 68% dintre cheltuielile digitale vin din alte bugetele decât bugetul IT, o creștere semnificativă de la 47% faţă de anul anterior. De asemenea, executivul responsabil pentru investiția în digital, continuă să oscileze între CIO (27%) și CDO (14%) împărțind această responsabilitate cu directorul general (34%) și directorul financiar (13%).
  7. Utilizarea eficientă a tuturor datelor înregistrate cu scopul de a aduce un plus de valoare afacerii. Să obții valoare din date înseamnă adesea să le folosești pentru a-ţi ghida deciziile strategice, ca de exemplu creșterea cifrei de afaceri sau colaborarea cu competitorii.       Aceasta rămâne o provocare pentru directori, care invocă în mod special barierele comportamentale și de competențe, cum ar fi înțelegerea datelor ce urmează a fi utilizate și cum pot beneficia de pe urma lor în rolul pe care-l îndeplinesc în cadrul organizației, aproape la fel de mult ca și problemele de calitate sau precizie a datelor.
  8. Evaluări şi planificări proactive ale securității și riscului de confidențialitate în proiectele digitale. Pe măsură ce companiile acumulează noi tehnologii, clienți, parteneri, dispozitive și date, există tot mai multe interdependențe și riscuri ce trebuie abordate. Aceasta este linia de bază de astăzi. Ce este diferit atunci când vine vorba de Digital IQ este nivelul necesar de proactivitate. Companiile trebuie să aibă în vedere constant modul în care strategiile lor de securitate cibernetică pot sprijini brandul, pot aduce avantaje competitive și valoare pentru acționari.
  9. O singură foaie de parcurs digitală multi-anuală pentru companii, care include capabilități de afaceri și procese, precum și componente digitale și IT. Migraţia către digital a avansat mai repede sau mai lent pe măsură ce tehnologia digitală a devenit mai răspândită şi, în acelaşi timp, mai fragmentată. Astăzi, 53% din companii au o strategie care include atât obiective de afaceri și procese, cât și obiective digitale și IT. Acum patru ani, 63% dintre companii aveau o astfel de strategie.
  10. Măsurarea constantă a rezultatelor investițiilor în tehnologia digitală. Consistența în măsurători este de asemenea crucială. Companiile şi consiliile lor directoare vor sa vadă valoarea obţinută din investițiile digitale. Şi aici companiile de top le conduc pe cele cu o dezvoltare digitală mai lentă (79% vs. 72%). Demonstrarea acestui lucru necesită o combinație de măsurători tradiționale (cum ar fi ROI) pentru a evalua atingerea obiectivelor de creştere, precum şi unora mai noi, pentru a măsura investițiile mai disruptive.