Rețelele de socializare rămân și în anul 2023 o resursă importantă pentru brandurile care doresc să-și facă auzită povestea sau să-și promoveze ofertele. Asta pentru că 93% dintre români petrec cel puțin o oră pe zi în Social Media, iar 21% dintre aceștia stau chiar mai mult de 4 ore.

Potrivit unui studiu produs de Zitec și agenția de cercetare Ipsos, realizat la nivel național în luna februarie a anului 2023, pe un eșantion de 500 de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 55 de ani, Facebook rămâne în continuare cea mai utilizată platformă de social media (86%), urmată de Instagram (69%) și TikTok (61%), aceasta din urmă înregistrând cea mai mare creștere în preferințele românilor, comparativ cu anul trecut (+20%).

Twitter a câștigat în ultimele luni tot mai multă notorietate la nivel național. Platforma a înregistrat un procent de 30% atunci când vine vorba despre utilizarea săptămânală, depășind astfel LinkedIn. Comparativ cu datele înregistrate în anul 2022, LinkedIn se afla pe locul 4 în topul utilizărilor cu 29%, iar Twitter a înregistrat atunci 27%.

Peste 3 ore pe zi, atât petrec 48% dintre români în medie pe rețelele de socializare. Este un timp suficient de mare ca brandurile să-și facă simțită prezența în mintea consumatorilor.

„Prin acest studiu ne-am propus să identificăm comportamentul utilizatorilor în mediul online, pentru a realiza strategii de marketing ce corespund cu cerințele și valorile actuale ale românilor. Tiparul de consum se modifică de la an la an, fiind influențat de situațiile economice, dar și de evoluția tehnologiei și a trendurilor din piață. Ne dorim să ținem constant pasul cu cerințele consumatorilor, pentru a le putea oferi conținutul de care au nevoie în vederea luării celei mai bune decizii de achiziție. Și cum altfel putem răspunde mai bine nevoilor consumatorilor, decât întrebându-i chiar pe cei ce-și doresc?”, a declarat Dan Toma, Digital Marketing Director Zitec.   

Studiul a arătat că 68% dintre respondenți urmăresc cel puțin un influencer sau o celebritate în mediul online. 43% dintre români au și ales să achiziționeze produse sau chiar au descoperit unele noi, după ce acestea au fost promovate de influenceri. Acest lucru ne arată importanța realizării unei strategii de marketing online în care brandurile să-și îndrepte atenția către influencerii și/sau persoanele publice care se identifică cel mai bine cu filosofia lor de business.

Peste 60% dintre români consumă cel mai des în mediul online conținut de tip video. Mai mult, datele arată că produsele prezentate în online în format video realizat cât mai realist, fără prea multă editare și efecte speciale prezintă un grad de încredere mai ridicat pentru români.

Să nu uităm însă de importanța targetării corecte a audienței, deoarece doar 29% dintre românii care au participat la studiu au spus că reclamele pe care le văd în mediul online sunt în mare parte relevante pentru ei. 57% dintre români spun că au preferat să vadă în ultima perioadă reclame care îi amuză sau îi ajută să se deconecteze, iar cele mai puțin apreciate (de 48% dintre respondenți) sunt cele care par să promoveze o agendă politică.

Însă majoritatea deciziilor de cumpărare sunt luate în baza situației economice actuale, care are un impact puternic asupra tiparului de consum. Pentru 61% dintre români, prețul este cel care face diferența atunci când vine vorba despre brandul de la care aleg să cumpere un produs.

În ceea ce privește tendința de achiziție din mediul online, procentele diferă destul de mult dacă vorbim despre alimente, articole de îmbrăcăminte sau produse electronice.

Dacă pentru alimente oamenii preferă în proporție de 83% să cumpere din magazinele fizice, pentru articole de îmbrăcăminte procentul scade la 58%. Totuși când vine vorba despre produse electronice, 59% dintre români preferă să le comande online.

Studiul arată că reclamele din online au un impact puternic asupra deciziei de cumpărare, deoarece 50% dintre participanți spun că au cumpărat destul de des sau de câteva ori produse sau servicii după ce au văzut o reclamă în mediul online, chiar dacă nu cunoșteau brandul respectiv. Deși reclamele au o influență puternică, 91% dintre respondenți spun că se documentează uneori sau destul de des în mediul online înainte de a face o achiziție.

Românii preferă să afle informații despre produse în primul rând dintr-o prezentare video, abia apoi din descriere, iar 90% dintre ei consideră că adăugarea unei imagini  360 grade pe pagina unui produs le va influența decizia de cumpărare. De asemenea, și numărul imaginilor de produs de pe un website este important. Peste 5 imagini, atâtea își doresc 85% din consumatorii să găsească pentru un singur articol.

Situația economică actuală influențează tiparul de consum al românilor, care potrivit studiului, aleg să achiziționeze produse din mediul online după ce au o imagine de ansamblu asupra acestora. Studiul a arătat că românii achiziționează produse din mediul online după ce află mai multe informații despre ele din review-uri, apreciază dacă au o prezență solidă pe rețelele de socializare sau sunt promovate de influenceri sau celebrități pe care le apreciază.