După noi valuri de scumpiri și izbucnirea războiului din Ucraina, percepțiile, dar și comportamentele românilor s-au schimbat semnificativ. Un nou studiu efectuat de AHA Moments împreună cu Rethink Romania arată că ultimele 8 luni (septembrie 2021-aprilie 2022) au influențat substanțial atitudinea pe care românii o au față de țara lor.

Astfel, principala preocupare a românilor în această perioadă este legată de inflație, deoarece aceștia se îngrijorează cel mai mult de cheltuielile lor zilnice. Ei adoptă un comportament precaut pentru a trece peste această perioadă, alegând să consume mai puțin, căutând promoții sau preferând mărci mai ieftine – de la bunuri până la carburant sau utilități. Totodată, românii consideră că în ultimele 8 luni calitatea vieții lor a scăzut, cei mai afectați fiind cei de peste 55 de ani, precum și cei cu venituri medii sau scăzute.

Preocupările legate de inflație se manifestă totuși într-o măsură mai mică în cazul populației cu venituri ridicate, publicul Pareto (top 20% dintre români din punct de vedere al veniturilor, cei care generează 43% dintre veniturile anuale). Acest fapt are 2 explicații: prima e legată de faptul că veniturile mai mari îi fac pe aceștia mai puțin afectați de creșterile de prețuri. A doua explicație e legată de profilul acestor persoane, care sunt perseverente, ambițioase, optimiste, văzând problemele ca fiind provocări care cer soluții, fiind deci orientați către rezolvarea situațiilor apărute în viața lor.

Pe lista grijilor apare si războiul, dar aceasta se află în plan secundar in acest moment, deoarece oamenii s-au familiarizat între timp cu ideea și nu o consideră a fi o amenințare directă la adresa României. De asemenea, a scăzut și îngrijorarea față de COVID-19, cel mai probabil datorită expunerii mai mici în media, a încetării restricțiilor, dar și pentru că oamenii s-au obișnuit cu viața post-pandemie și cu efectele aduse de acest val.

România, o țară tot mai puțin atractivă pentru locuitorii săi

Evenimentele din ultimele luni au avut un mare impact asupra atitudinii românilor față de țara lor – aceștia nu ar recomanda-o altora ca țară în care să locuiești, în timp ce și pentru ei înșiși sunt mai puțin siguri că ar trebui să rămână aici. La un scor NPS de -32, am putea spune cert că, dacă România ar fi un furnizor de servicii, atunci experiența utilizatorilor ar fi descrisă drept una nesatisfăcătoare.

Comparativ cu finalul lui 2021, în doar câteva luni, populația pare mai pesimistă și și-a pierdut într-o oarecare măsură încrederea când vine vorba de potențialul României. Evenimentele recente (în special inflația, războiul, repercusiunile COVID-19) au afectat așadar starea de spirit a românilor. În consecință, procentul celor care sunt siguri că nu vor emigra în perioada următoare a scăzut de la 54% în septembrie 2021 la 47% în aprilie 2022. Cu cât publicul este mai tânăr, cu atât predispoziția la emigrare este mai mare. Maximul este atins de categoria 18-24 de ani: în 2022, 14% dintre aceștia spun că vor să emigreze probabil/cu siguranță.

Din septembrie 2021 și până în aprilie 2022, lucrurile s-au schimbat destul de mult. Și asta nu ne surprinde, știind cât de învolburat a fost startul acestui an. Principalele griji ale românilor sunt legate de inflație, iar aceștia au în plan chibzuința ca soluție – reduc consumul, caută promoții sau brand-uri mai ieftine. Spre deosebire de război, care nu afectează direct România sau pandemia, care e percepută ca fiind practic încheiată, inflația este o realitate imediată, pe care românii o resimt zi de zi în prețurile la bunuri de consum, combustibil sau energie”, a declarat Mihai Bârsan, membru Rethink Romania.

Acest nou episod al studiului realizat de AHA Moments și Rethink România ar trebui să reprezinte un semnal de alarmă pentru toți cei cărora le pasă de viitorul acestei țări. Percepția asupra României s-a schimbat dramatic, a ajuns în doar 8 luni o țară care nu mai este atractivă pentru locuitorii săi. De asemenea, ideea emigrării e luată mai mult în calcul decât în septembrie anul trecut, iar cei care voiau să rămână în România nu mai sunt atât de siguri acum de asta. Însă cel mai îngrijorător este că primii care vor să plece sunt tinerii între 18 și 24 de ani. De aceea, misiunea Rethink Romania este cu atât mai urgentă: țara noastră are nevoie de un proiect clar, pe următorii 30 de ani, care să implice activ toată energia și forța creatoare a acestei țări, de la mediul de afaceri, la societate civilă, experți, mediul academic și cel politic”, a declarat Dragoș Anastasiu, președinte Rethink Romania.

Rezultatele integrale ale studiului se găsesc aici. Această cercetare este o continuare a unui amplu studiu desfășurat de Rethink Romania cu ajutorul AHA Moments. Primele 3 părți ale studiului pot fi consultate aici.