Toată lumea îşi doreşte salvarea TAROM, dar în acest moment, cu acest număr de personal pe care îl avem, lucrurile nu stau în picioare economic, iar eu n-am întâlnit instituţie cu angajaţi mai mulţi, neamuri ei între ei, a declarat, într-o conferinţă de presă, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu.
Acesta a punctat, referitor la iniţiativa sindicatului angajaţilor companiei de a solicita donaţii de „1 leu” pentru salvarea TAROM, că recomandă românilor „să nu dea”.
„Domnii de la sindicat prima oară ar trebui să vadă altele. Unu: că este supradimensionat numărul de angajaţi de la TAROM. Cum se încearcă să se facă ceva, cum o dăm într-o grevă. Doi: eu n-am întâlnit instituţie cu angajaţi mai mulţi, neamuri ei între ei, cum e la TAROM. Campanie de tipul ăsta e frumos – „Dăm un leu pentru Ateneu”, era în trecut o campanie de acest tip, dar hai să vedem partea cealaltă. E o chestiune care dă bine la presă, dar nu asta e soluţia. Scuzaţi-mă, un leu… Eu recomand românilor să nu dea ca să fiu mai clar, pentru ce strâng cei de la sindicat, că n-am încredere foarte mare. Eu n-am încredere foarte mare în acest stil de a face subscripţie publică, mai ales gestionată aşa cum am spus de cineva care pare foarte atent când încerci să faci câte o restructurare (…) Ieri am văzut acest anunţ care mi-a ridicat mari semne de întrebare”, a spus Grindeanu.
Potrivit ministrului de resort, autorităţile de la Bucureşti se află în discuţii cu Comisia Europeană cu privire la un ajutor de stat acordat TAROM. „Partea legată de companie în sine este că suntem în dialog cu Comisia Europeană legat de ajutorul de stat pe care trebuie să-l primim şi eu sper să-l primim în săptămâni (…) Am înţeles că a fost şi perioada asta de vacanţă şi la nivel de Comisie Europeană, dar odată şi odată trebuie să se închidă acest subiect. Am livrat toate lucrurile care ni s-au cerut, astfel încât să primim acest ajutor de stat. Vă spun cât se poate de clar că îmi doresc să salvăm această companie. Toată lumea îşi doreşte. E un brand pe care nu putem să-l aruncăm la gunoi, dar trebuie să se aşeze pe criterii economice valide. În acest moment, cu acest număr de personal pe care îl avem la TAROM, lucrurile nu stau în picioare economic”, a subliniat oficialul.
Acesta a adăugat că este posibil ca TAROM să aibă un nou manager general în următoarele două-trei săptămâni. „Probabil, în următoarele două – trei săptămâni, vom avea un manager general care provine din zona aceasta, să zicem corporatistă, care nu are neapărat o legătură cu zona de de aviaţie, dar are foarte mare legătură cu modul în care se conduce o companie multinaţională. Poate că asta este soluţia pentru a ieşi din acest cerc vicios”, a menţionat Sorin Grindeanu.
Sindicatul angajaţilor companiei a solicitat în mod public tuturor membrilor de sindicat, angajaţi şi foşti angajaţi şi totodată tuturor cetăţenilor României, care încă mai cred în brandul TAROM, să susţină renaşterea acestei companii. Astfel, în perioada următoare sindicatul va susţine o activitate de donaţii pentru salvarea acestei companii şi una de subscripţie publică de acţiuni în vederea ajutorării companiei.
„Forma donaţiilor, conturile şi Prospectul de emisiune vor fi publicate conform legislaţiei în vigoare. Dai 1 RON! Salvezi TAROM!”, se menţionează în comunicatul sindicaliştilor din TAROM, semnat de către preşedintele Sindicatului Unit TAROM (SUT), Narcis Pascu.
În replică, oficialii operatorului aerian au transmis un mesaj ferm de disociere faţă de demersul de donaţii publice iniţiat de unul dintre sindicatele din companie pentru salvarea companiei.
„În acest moment, considerăm că datoria TAROM este faţă de români, nu invers. Tarom transmite un mesaj ferm de disociere faţă de un demers de donaţii publice iniţiat de unul dintre sindicatele companiei. Datoria noastră este faţă de pasageri şi de români în general, faţă de cei care aleg serviciile companiei şi cărora suntem datori să le oferim tot ce avem mai bun în schimbul încrederii pe care o investesc în noi. Un demers menit să inverseze acest raport nu este nici util, nici binevenit. Compania TAROM trebuie să se reconsolideze şi să se revitalizeze, urmând un plan clar de restructurare. Şi va reuşi”, au afirmat reprezentanţii operatorului, într-un comunicat de presă.
Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2023 al companiei TAROM prevede o pierdere în valoare de 62,416 milioane de lei, în scădere cu 28,79%, respectiv cu suma de 154,349 milioane de lei faţă de pierderea aprobată în bugetul de venituri şi cheltuieli aferent anului 2022, şi în scădere cu 20,53%, echivalentul a 241,641 milioane de lei, comparativ pierderea preliminată/realizată la data de 31 decembrie, anul trecut.
Numărul de personal prognozat pentru finele anului 2023 este de 1.314 salariaţi, în scădere cu patru salariaţi faţă de cel aprobat în bugetul de venituri şi cheltuieli aferent anului 2022, prin Ordinul MTI nr. 470/2022.
Câştigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – Legea nr. 368/2022, în valoare de 10.592,85 lei/salariat, a fost estimat în creştere cu 18,03% în comparaţie cu valoarea preliminată/realizată în anul precedent. AGERPRES