Simona Petrescu, Director ESG, UniCredit Bank, a vorbit la Conferința Positive Business – a talk about ESG, sustainabilty and positive impact in business, organizată de BusinessMark pe 6 octombrie la București, despre perioada de transformare care ne așteaptă și despre cum ar putea să-și pună amprenta asupra felului în care companiile fac business.
„Părea că s-a oprit puțin avântul din primii ani după semnarea Acordului de la Paris din 2015. Din aproape 8 ani, aproape 3 ani am avut crize după crize – am avut pandemie, izbucnirea conflictului din Ucraina, am avut criza energetică. Însă ne bucurăm, să vedem că, inclusiv cel mai mare producător de cărbune din România își asumă în continuare planurile de tranziție, așa cum și-au asumat înainte de acest tumult. Nu este ușor; urmează acum Summit-ul ONU (COP28) într-o perioadă în care vedem lideri ai marilor puteri făcând declarații mai rezervate sau de amânare a termenelor asumate. Există voci care spun că summitul s-a încheiat, pentru că discuțiile s-au întâmplat în avans. Sunt însă și niște premiere – au fost puse la masă companiile mari de oil & gas, dar și marii consumatori, practic cererea și oferta. Ne așteptăm că discuțiile să fie serioase și să se ajungă la niște acțiuni concrete (…). În cazul României vorbim și despre o schimbare de paradigmă, de mindset, de la «trebuie» la «vreau». Companiile și grupurile mari nu își permit să bată pasul pe loc la începutul drumului. Noi, de exemplu, ne-am asumat niște obiective concrete în cadrul Net Zero Banking Alliance și mergem înainte. Este foarte important ce se întâmplă în următoarea perioadă”, a spus Simona Petrescu.
Sustenabilitatea trebuie să înceapă din interiorul companiei și, mai exact, de la fiecare angajat din organizație, a intervenit, la rândul său, Oana Cojocaru, Sustainability Director, Globalworth Romania. „În momentul în care a apărut această criză energetică, deși noi aveam discuții cu chiriașii încă din 2021 să instalăm panouri fotovoltaice, ne-am lovit de o reticență. Ulterior, deschiderea lor a fost mult mai mare și avem discuții mult mai multe cu chiriașii din spațiile logistice. Această criză a accelerat, cumva, trecerea la energia regenerabilă. Omenirea începe să pună sustenabilitatea pe același plan cu menținerea eficienței economice a companiei. Sustenabilitatea trebuie să înceapă din interiorul companiei și toți oamenii din companie trebuie să înțeleagă că activitatea lor contează din acest punct de vedere. Este, totodată, important ca instituțiile financiare să pună presiune pe companii, pentru că ele sunt principalul factor ce poate contribui la implementarea sustenabilității”, a arătat Oana Cojocaru.
De aceeași părere a fost și Adrian Banu, Fleet Manager, Sezamo: „Colegii noștri de la grup au vrut să înceapă direct cu sustenabilitatea – suntem prima flotă 100% electrică din România. Mai mult, ei au vrut să le transmită și clienților această idee. Vedem faptul că și clienții își doresc să ajute, iar asta se reflectă prin creșterea numărului de clienți și a comenzilor. Clienții sunt foarte receptivi – cei care vor să fie sustenabili devin foarte loiali. Livrăm cu mașini electrice, folosim materiale reciclate. Pentru a vinde ideea de sustenabilitate, angajații trebuie să creadă în acest aspect. Majoritatea curierilor noștri nu conduseseră o mașină electrică înainte să vină la noi. Acum le este foarte greu să revină la mașinile lor. Noi încercăm să îi învățăm, încă de la început, cum pot conduce aceste mașini. Avem și proiecte interne, cum ar fi Green Friday, unde îi învățăm pe colegi cum să recicleze corect, de ce este important și ne dorim să o facem cât mai des, pentru a deveni o obișnuință pentru ei.”
Despre importanța educării oamenilor, nu doar din interiorul companiei, ci și a clienților, a vorbit și Ștefania Bătrînca, Corporate Affairs Manager, Bergenbier. „Pentru noi, crizele principale au însemnat să avem, mai întâi de toate, o continuitate a business-ului. Strategia noastră de sustenabilitate este parte din strategia business-ului, astfel că țintele propuse de grupul internațional sunt translatate și pentru noi, local. Și noi ne-am dorit să ne eficientizăm business-ul și să fim sustenabili. Am mers pe eficientizarea resurselor pe care le folosim în fabrică – scăderea resursei de apă și scăderea amprentei de carbon. Am fost, de asemenea, primul producător de băuturi din România care s-a alăturat directivei europene Single Use Plastic”.
„Este foarte importantă și educarea consumatorului. Suntem și parte a unui proiect de țară, Sistemul de Garanție-Returnare care va intra în vigoare în noiembrie. Companiile sunt o parte esențială în tot acest proces de promovare a responsabilității, atunci când faci un business, însă nu trebuie să uităm de noi, consumatorii. Și noi trebuie să avem comportamente sustenabile, iar companiile trebuie să facă eforturi susținute pentru a educa consumatorii și este un angajament pe care noi ni l-am luat la nivel de producători și de retaileri, împreună cu statul român. Putem lucra împreună, la nivel de business, cu statul român”, a conchis Ștefania Bătrînca.
Conferința „Positive Business – a talk about ESG, sustainabilty and positive impact in business” a fost organizată de BusinessMark. Platformele Oameni și Companii – EventsMax.ro, GlobalManager.ro, Administratie.ro – sunt parteneri de comunicare ai evenimentelor BusinessMark.