Siguranţa angajaţilor şi revenirea la locul de muncă sunt principalele preocupări din perspectiva juridică ale organizaţiilor, care anticipează reluarea unui nivel obişnuit de funcţionare în prima jumătate a lui 2021, conform studiului Deloitte 2020 Legal Department COVID-19 Survey, efectuat în rândul directorilor juridici şi de conformitate din SUA.
Potrivit unui comunicat al companiei, două din trei departamente juridice sunt implicate în aspecte care ţin de siguranţa angajaţilor şi se aşteaptă ca politicile legate de revenirea la locul de muncă să fie una dintre priorităţi în viitor, în contextul în care peste jumătate dintre directorii juridici (51%) anticipează că organizaţiile lor îşi vor relua nivelul obişnuit de funcţionare în prima jumătate a anului 2021.
Aspectele legate de reglementare (47%), beneficiile angajaţilor (44%), impactul asupra contractelor şi a lanţului de aprovizionare (43%) şi domeniul cibernetic (42%) sunt pe următoarele locuri în topul chestiunilor juridice legate de COVID-19, conform respondenţilor.
Majoritatea directorilor juridici (78%) spun că volumul de muncă al echipelor lor a crescut în contextul COVID-19, acestea având numeroase sarcini legate de pandemie în paralel cu participarea activă la asigurarea continuităţii businessului şi la eforturile de securitate cibernetică, precum şi în contextul în care măsurile de control asupra costurilor au dus în unele cazuri la reducerea numărului de angajaţi.
Conform studiului, 81% dintre organizaţiile pentru care securitatea cibernetică se află printre primele trei priorităţi spun că au un plan de a gestiona implicaţiile juridice ale unui atac cibernetic, iar 55% dintre organizaţiile care se confruntă cu întreruperi pe lanţul de aprovizionare au început să analizeze contractele afectate.
„Departamentele juridice erau deja supuse unei serii de provocări înainte de pandemie, cum ar fi presiunea de a-şi îmbunătăţi eficienţa operaţională în paralel cu menţinerea nivelului costurilor şi de a colabora mai strâns cu alte zone ale businessului. Pandemia a intensificat aşteptările, căci liderii de business apelează la echipele lor juridice pentru a putea lua decizii de business documentate temeinic. În acest context, primele opţiuni accesibile departamentelor juridice sunt ajustarea modelului operaţional şi adoptarea de noi soluţii tehnologice precum chatboţi specializaţi sau automatizarea unor procese”, a spus Simina Mut, Partener la Reff & Asociaţii | Deloitte Legal, coordonatoarea Centrului Global de Excelenţă Deloitte Legal şi a practicii Deloitte din Europa Centrală specializată în Legal Management Consulting.
Pentru a răspunde cerinţelor tot mai mari, 62% dintre respondenţi se aşteaptă la creşterea investiţiilor digitale dedicate departamentelor juridice, în ciuda măsurilor de menţinere a nivelului costurilor. Organizaţiile investesc în tehnologii precum inteligenţă artificială, procesarea limbajului natural şi automatizarea robotizată a proceselor şi îşi schimbă abordarea privind managementul contractelor.
În România, Deloitte şi Reff & Asociaţii | Deloitte Legal au încheiat parteneriate cu Druid, Future WorkForce şi RPAbox, companii care sunt lideri locali în domeniul transformării digitale, pentru crearea unor soluţii tehnologice dedicate departamentelor juridice, financiare şi de resurse umane, cum ar fi chatboţi şi soluţii pentru automatizarea proceselor repetitive şi manuale prin tehnologie RPA şi algoritmi de procesare a limbajului natural.
Reff & Asociaţii | Deloitte Legal, una dintre cele mai importante societăţi de avocaţi din România, oferă servicii ce acoperă domeniile financiar-bancar, concurenţă, dreptul muncii, energie şi mediu, insolvenţă, consultanţă juridică de management, litigii, fuziuni şi achiziţii, sectorul public şi drept imobiliar. Reff & Asociaţii reprezintă România în reţeaua globală Deloitte Legal, care are peste 2.500 de avocaţi în 85 de ţări. AGERPRES