Ponderea cotei de piaţă cumulate deţinute de cei mai importanţi zece jucători din sectorul de fabricarea produselor lactate şi a brânzeturilor este de 66%, ceea ce relevă un grad crescut de concentrare, arată un nou studiu realizat de Coface România privind rezultatele acestui sector în 2019.
Studiul a agregat datele a 494 de companii care au depus datele financiare pentru anul 2019 (la nivelul lunii septembrie 2020) şi care au generat o cifră de afaceri consolidată de 5,4 miliarde lei. Cercetarea mai indică o evoluţie pozitivă a veniturilor în 2019, în creştere cu aproximativ 5% faţă de 2018, profitabilitatea aflându-se de asemenea într-o uşoară creştere.
Totodată, aproximativ 34% dintre companii au înregistrat o pierdere netă la sfârşitul anului 2019, 18% dintre companii înregistrând o pierdere mai mare de 20%, 10% dintre ele având un profit peste 20%. Cele mai multe companii din cele analizate de Coface (62%) sunt încadrate drept companii cu un risc scăzut.
Potrivit aceluiaşi studiu, companiile care activează în acest sector au înregistrat o lichiditate curentă de 1,52 pe parcursul anului 2019, capitalul de lucru având un nivel redus, fiind relativ expus unor şocuri negative şi volatilităţii (scăderea veniturilor sau neîncasarea creanţelor). Durata medie de colectare a creanţelor în sectorul analizat a scăzut de la 63 de zile, nivelul din 2015, la 48 zile in 2019.
„Deşi acest sector beneficiază de un trend relativ constant, dat de tendinţele de consum ale populaţiei, există ameninţări de care jucătorii din piaţă ar trebui să ţină cont în strategiile viitoare. Structura de finanţare a activităţilor pentru aproape jumătate din companiile din sector (grad de îndatorare > 80% pentru 47% din firme, datoriile pe termen scurt reprezintă 100% în total datorii pentru 45% din companii) este o ameninţare care ar putea determina chiar ieşirea de pe piaţă a acestor companii. Creşterea importului de produse lactate reprezintă o presiune suplimentară, mai ales în contextul regulamentului Comisiei Europene nr. 775/2018 intrat în vigoare la 1 aprilie 2020 cu privire la etichetarea produselor alimentare. Astfel, dacă materia primă nu provine integral din România, pe etichetă nu va putea scrie ‘Produs în România’ şi va trebui să scrie ‘Produs în Uniunea Europeană’, ceea ce va face diferenţierea produselor mai dificilă pentru consumatori în ceea ce priveşte locul de producţie”, a declarat Nicoleta Marin, senior financial analyst, Coface România.
Potrivit datelor INS, producţia de lapte şi produse din lapte a crescut în 2019, cea mai mare creştere fiind pentru laptele de consum (8%). Raportat la intervalul august 2019 – august 2020, din punct de vedere al cantităţii de lapte colectat spre procesare, cea mai mare cantitate a fost înregistrată în luna iunie 2020 şi anume 108.979 tone.


De asemenea, cantitatea de lapte brut importată de unităţile procesatoare a crescut cu 24.160 de tone (+28,2%), în perioada ianuarie-octombrie 2020 faţă de acelaşi interval din 2019. În ceea ce priveşte produsele lactate obţinute, pentru acelaşi interval, s-au raportat creşteri ale producţiei la: unt cu 928 tone (+10,8%), lapte de consum cu 24.655 tone (+9,1%) şi brânzeturi cu 1.286 tone (+1,6%).
„Sectorul de fabricarea produselor lactate şi a brânzeturilor rămâne unul puternic polarizat, cu un grad ridicat de concentrare a jucătorilor, eşalonul superior fiind dominat de companii multinaţionale, cu o experienţă robustă şi o scalabilitate a întregului lanţ de producţie (achiziţie) materie primă – procesare – distribuţie care le permit să opereze în condiţii de marjă relativ redusă (single digit – o singura cifră). Marjele ‘single digit’, precum şi rentabilitatea capitalului investit (ROE) aflată în vecinătatea mediei locale (i.e. calculată pentru toate sectoarele interne), determină o continuă optimizare a capacităţilor de producţie locale, fapt vizibil de altfel şi în deciziile luate de către jucători de top în cursul anului 2020. În comparaţie cu sectoare de procesare adiacente, cum ar fi cel al procesării cărnii, volatilitatea preţului materiei prime a fost semnificativ mai redusă în tot cursul anului 2020 atât în plan intern cât şi european, controlul acestui cost direct rămânând prioritar pentru a opera sustenabil într-un sector cu o marjă atât de frugală. Integrarea pe verticală, optimizarea operaţiunilor de producţie şi respectiv procesare a laptelui, dezvoltarea vizibilităţii portofoliului de branduri, extinderea categoriilor de produse precum şi migrarea pieţei în zona de produse superior calitative (ex. bio) sunt vectori care vor domina evoluţiile acestui sector şi în cursul anului 2021”, a adăugat Bogdan Nichişoiu, Manager Rating, Coface România.
Cu peste 70 de ani de experienţă şi cea mai extinsă reţea internaţională de specialişti, Coface este lider în domeniul asigurărilor de credit şi de servicii complementare precum Factoring, Colectare de creanţe, Asigurări Single Risk, Bonding şi Informaţii de afaceri. Experţii Coface lucrează în centrul economiei mondiale, sprijinind 50.000 de clienţi să construiască afaceri de succes, în creştere şi dinamice. Coface ajută companiile să ia decizii de creditare pentru îmbunătăţirea capacităţii de a vinde prin protejarea acestora impotriva riscului de neplată atât pe pieţele interne, cât şi pe pieţele de export.
În 2019, Coface a avut aproximativ 4.250 de angajaţi şi a înregistrat o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de euro. AGERPRES