Conform statisticilor și estimărilor GPeC împreună cu principalii jucători din piața românească de e-commerce, valoarea cumpărăturilor online a depășit pragul de 3,5 miliarde de euro în 2018, cu aproximativ 30% mai mult decât în 2017, când s-au înregistrat 2,8 miliarde de euro.

Potrivit lui Andrei Radu, CEO & Founder GPeC, „creșterea de aproape 30 de procente este una dintre cele mai mari din Europa pentru al doilea an consecutiv, fapt care demonstrează potențialul uriaș al pieței românești de e-commerce. Dacă facem o medie, românii au cheltuit pentru cumpărături online aproape 10 milioane de euro în fiecare zi din 2018, în creștere semnificativă față de 7,67 milioane de euro – media zilnică înregistrată în 2017”.

Valoarea de peste 3,5 miliarde de euro reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet. Nu sunt incluse serviciile, biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, conținutul download-abil etc. Dacă ar fi adăugate și acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil.

Potrivit estimărilor GPeC și ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), piața românească de e-commerce va atinge și, probabil, va depăși pragul de 5 miliarde de euro în 2020.

E-commerce-ul deține 8% share din totalul pieței de retail

Întreaga piață de retail din România este estimată la aprox. 45 de miliarde de euro, ceea ce înseamnă că piața de e-commerce (3,5+ miliarde euro) reprezintă aprox. 8% din total retail, în creștere semnificativă față de 5,6% în 2017 și aprox. 4% în 2016. Procentul este mai mic comparativ cu țările dezvoltate, dar arată potențialul uriaș de creștere al pieței românești de comerț electronic în următorii ani.

Pe parcursul anului 2018, românii au cheltuit, în medie, 243 de lei la o cumpărătură online făcută de pe Desktop și 210 lei pentru o achiziție făcută de pe telefonul mobi.

Românii folosesc tot mai mult telefonul mobil pentru a naviga pe Internet, aprox. 80% din traficul înregistrat de principalele magazine online fiind generat de dispozitivele mobile, în creștere cu 10% comparativ cu 2017 și cu 30% față de 2016.

Potrivit ultimului raport al Institutului Național de Statistică (INS), 86% dintre utilizatorii de internet se conectează online de pe telefonul mobil, iar statisticile ANCOM arată că numărul de conexiuni de internet mobil în bandă largă a crescut considerabil de la 16,6 milioane în 2017 la 19,3 milioane în 2018.

53% din utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar

În mai 2018, GPeC împreună cu compania de cercetare de piață iSense Solutions au derulat un studiu în rândul utilizatorilor de internet pe un eșantion de 914 respondenți – eșantion reprezentativ la nivel urban în funcție de vârstă, sex, mărimea localității și regiune. Studiul a avut loc pentru al doilea an consecutiv, după ce prima ediție s-a desfășurat în aprilie 2017 pe un eșantion de 1.012 respondenți.

Potrivit cercetării, 53% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cumpărat online cel puțin lunar, în creștere semnificativă față de 44% cât s-a înregistrat în 2017.

Cumpărătorii online vizitează, în medie, 9 magazine pe an, cu o frecvență de 3-4 ori pe săptămână, în timp ce non-cumpărătorii vizitează 5 magazine online în decursul a 12 luni, cu o frecvență mai mică (1 dată pe săptămână). Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar și de cei care nu au făcut încă pasul spre cumpărare. Datele au rămas neschimbate în 2018 comparativ cu 2017.

Principalele categorii de produse vândute online în 2018

Potrivit studiului GPeC și iSense Solutions, principalele categorii de produse vândute online în 2018 au fost, în ordine (în funcție de frecvența de cumpărare):

  • produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.);
  • produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.);
  • biletele de avion și serviciile turistice (Travel);
  • produsele pentru casă și decorațiuni;
  • cărțile;
  • cadourile și florile;
  • biletele la spectacole și concerte;
  • produsele din categoria Auto & Moto (inclusiv polițele RCA)
  • produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).