Retailul tradiţional va creşte, în 2015, în România, cu 5,1%, semnificativ peste media europeană

magazinRetailul tradiţional va înregistra o creştere moderată în 2015, în ţările Uniunii Europene, însă România se va situa printre fruntaşi, cu o creştere de 5,1%, conform unui studiu privind situaţia retailului în 32 de ţări europene, realizat de GfK.

“Prognoza cifrei de afaceri aferente retailului din spaţiile comerciale pentru 2015: creşterea comerţului online pune presiune asupra formatelor de retail tradiţional în toată Europa. De aceea, GfK anticipează o creştere moderată pentru acestea din urmă, de 0,5 – 0,8%, pentru ţările UE în 2015. Totuşi, printre fruntaşi se numără din nou România (+5,1%), cu o creştere chiar mai mare decât cea de anul trecut, şi ţările baltice (+4,0 – 5,0%)”, menţionează studiul.

Acesta semnalează că, anul trecut, situaţia retailului a început să se stabilizeze în statele din sudul Europei, puternic afectate de criza economică. Cu toate acestea, veniturile din retail vor suferi din nou un declin în Grecia. Pe baza datelor deţinute până în prezent pentru 2015 şi presupunând că Grecia nu părăseşte Uniunea Monetară Europeană, GfK se aşteaptă ca acest declin să fie modest (de aproximativ -0,1%).

În ceea ce priveşte puterea de cumpărare, media pe cap de locuitor în 2014 la nivelul ţărilor membre UE analizate a fost de 15.360 euro anual. Creşterea este de aproximativ 2,5% faţă de 2013, mai mare decât cea înregistrată anul anterior. Cu toate acestea, o diferenţă semnificativă în ceea ce priveşte nivelul de prosperitate în Europa persistă. Dacă Norvegia are un venit pe cap de locuitor de 30.560 euro, în Bulgaria acesta este de 10 ori mai mic, situându-se la 3.097 euro.

Profitabilitatea spaţiilor comerciale a reînceput să crească în multe ţări după întârzierea multor proiecte, cauzată de criza financiară. Printre cele 32 de ţări analizate, profitabilitatea a crescut cu 0,6%, până la 4.100 euro pe metru pătrat. Luxemburg, Elveţia şi ţările scandinave se găsesc în partea superioară a clasamentului, în vreme ce în ţările din estul şi sudul Europei întâlnim cele mai mici valori. Totuşi, graţie consolidării retailului tradiţional în aceste state, profitabilitatea spaţiilor comerciale a crescut şi ea. Acest lucru este valabil în special pentru România, Bulgaria, Estonia, Lituania şi Letonia, semnalează studiul GfK.

Potrivit autorilor studiului, deşi eCommerce-ul a câştigat mult teren în Europa de Est în ultimii ani, efectele nu au încă un impact major. Volumele tranzacţionate pe Internet sunt încă mici. În contrast, în pieţele mature, cum este cea a Germaniei, segmente ca retailul de îmbrăcăminte nu se mai extind ca acum câţiva ani. În acelaşi timp, numărul centrelor comerciale în proiect sau în construcţie sunt în scădere, acest lucru constituind deopotrivă cauza şi efectul schimbărilor din aceste pieţe.

“Economia Europei are de câştigat. Asistăm la o creştere a cererii interne, îmbinată cu o competitivitate externă îmbunătăţită, mai ales în câteva dintre ţările slăbite de criză. Aceasta contribuie la o dezvoltare echilibrată şi substanţială de care retailul european va profita. În mod evident, efectele vor varia însă de la ţară la ţară”, a afirmat Gerold Doplbauer, retail expert GfK. AGERPRES