Radu Bîrsan, Aspen Pharma: Cuvântul cheie de azi pentru piaţa farmaceutică în România este “sustenabilitate”

Birsan_RaduRadu Bîrsan, General Manager Romania & Balkans Aspen Pharma, a acordat un interviu portalului MedicalManager.ro în care vorbește despre primii ani de activitate ai companiei Aspen Pharma pe piața românească, despre principalele arii terapeutice de interes ale companiei, despre proiectele sociale dezvoltate de Aspen Pharma la nivel mondial, dar și despre proiectele de viitor ale companiei pe termen mediu și scurt.

Radu Bîrsan apreciază că piaţa farma din România se află astăzi într-un moment foarte important, definitoriu pentru dezvoltarea sa în viitor. “Una din marile probleme cu care firmele s-au confruntat în ultimii ani a fost lipsa de predictibilitate, context în care nu şi-au putut pune cu adevărat în practică strategiile şi nu au putut atrage suficiente investiţii, de la corporaţiile de care aparţin sau de la alte grupuri de investitori”, susține Managerul General al companiei Aspen Pharma pentru România și Balcani.

 

– De când este prezentă compania Aspen Pharma în România și care sunt principalele repere ale activității sale?

– Sucursala Aspen Pharma în România s-a înfiinţat în decembrie 2013, însă compania a fost prezentă pe piaţa românească încă din 2009, când o parte din medicamentele la care Aspen este deţinătorul autorizaţiei de punere pe piaţă, în aria hemato-oncologiei, au început să fie disponibile pacienţilor români prin intermediul unui partener local.

Compania este relativ nouă în România, însă la nivel mondial are o istorie îndelungată, cu rădăcini care merg până la compania farmaceutică Lennon, înfiinţată în Africa de Sud în anul 1850. Sediul central actual al grupului Aspen este la Durban şi compania este listată la bursa de valori de la Johannesburg. Conform raportului EvaluatePharma din 2014, Aspen este în top zece al celor mai mari companii de generice din lume şi este, de asemenea, cea mai mare companie farmaceutică din emisfera sudică, în baza cifrei de afaceri.

Un moment de cotitură în dezvoltarea companiei în Europa l-a reprezentat achiziţia portofoliului de anticoagulante şi a unităţii de producţie de la GlaxoSmithKline în 2014. În urma acestei tranzacţii, prezenţa Aspen în Europa s-a extins în mod substanţial, ajungând la momentul actual la mai mult de 1500 de angajaţi şi patru unităţi de producţie (una în Franţa, una în Germania şi două în Olanda). Ceea ce vindem în Europa, este produs în Europa.

 

– Care sunt ariile terapeutice de interes pentru Aspen în Romania?

– Domeniile terapeutice în care Aspen deţine produse sunt tromboza, hemato-oncologia şi contracepţia orală. Aria noastră principală de expertiză o reprezintă tromboza şi portofoliul de anticoagulante injectabile, Aspen fiind lider de piaţă în România pe acest segment. Susţinem programe pentru dezvoltarea profilaxiei antitrombotice, care, deşi a progresat în ultimii ani, rămâne la un nivel insuficient, comparativ cu prevederile ghidurilor de specialitate. Spre exemplu, indicele de utilizare a profilaxiei antitrombotice în Europa de vest este de 1,3 seringi de heparină fracţionată per capita, în timp ce în România se utilizează doar 0,4 seringi per capita.

Începând cu 2016, Aspen va acorda o atenţie sporită portofoliului de hemato-oncologie, principalul obiectiv fiind asigurarea disponibilităţii constante a medicamentelor respective pentru pacienţii români, având în vedere că sunt produse de primă linie, esenţiale în tratamentul unor afecţiuni extrem de grave.

 

– Care sunt principiile care stau la baza activităţii companiei?

– Viziunea noastră este de a aduce valoare tuturor partenerilor Aspen, ca o companie cu responsabilitate socială, care oferă medicamente şi produse accesibile şi de inaltă calitate, într-un mod sustenabil. Valorile după care ne ghidăm sunt devotamentul, excelenţa, inovaţia, munca în echipă şi integritatea. Aceste valori definesc activitatea angajaţilor Aspen în fiecare zi şi reprezintă fundaţia pe care a fost construită compania la nivel global. Punem pacientul în mijlocul activităţilor noastre şi ne ghidăm după cele mai înalte standarde de etică profesională. În fiecare zi căutăm să facem mai mult pentru a asigura accesul pacienţilor la produsele noastre, de multe ori fiind vorba despre patologii severe, în care disponibilitatea medicamentului poate face diferenţa între viaţă şi moarte.

 

– Aspen Pharma este implicată, la nivel global, în numeroase programe de cercetare și sociale, axate pe nevoile comunităţilor. Care dintre aceste programe implică și România?

– Într-adevăr, Aspen este o companie cu o înaltă responsabilitate socială şi etică, demonstrată prin aderarea „United Nations Global Compact” – cea mai mare iniţiativă globală de sustenabilitate corporativă, prin care companiile, sub tutela Organizaţiei Naţiunilor Unite, sunt îndemnate să îşi alinieze strategiile şi modul de lucru la principiile universale ale drepturilor omului, protecţiei mediului şi combaterii corupţiei, pentru a asigura un progres sustenabil.

Fiind o companie globală cu rădăcini sud-africane, Aspen susţine acţiunile Fundaţiei Nelson Mandela – o serie de iniţiative în folosul comunităţii, organizate anual în jurul datei de 18 iulie (data de naştere a fostului preşedinte al Africii de Sud). Aceste acţiuni duc mai departe chemarea pe care Nelson Mandela a adresat-o întregii omeniri – aceea de a lua iniţiativa şi a fi un model pentru schimbarea în bine pe care ne-o dorim cu toţii în lume. În ultimii patru ani, grupul Aspen s-a implicat în această iniţiativă şi doar în 2015 a susţinut un număr de 90 de proiecte, în 36 de ţări de pe 6 continente, numărul total al beneficiarilor fiind de peste 55,000. În România, angajaţii Aspen au luat parte până acum la două proiecte intitulate „Ziua Nelson Mandela”, axate pe susţinerea educaţiei din zone rurale, din judeţele Călăraşi şi Prahova. Beneficiarii proiectelor au fost un număr de aproximativ 100 de copii, din două instituţii de învăţământ preşcolar.

 

– Cum apreciați evoluția pieței farma în România în acest an și care este prognoza dvs. pentru anii care urmează?

– Cred că piaţa farma din România se află astăzi într-un moment foarte important, definitoriu chiar, pentru dezvoltarea sa în viitor. Numeroasele schimbări de ordin legislativ publicate în anul 2015 fac necesară redefinirea unor strategii ale companiilor farmaceutice, pentru a le asigura sustenabilitatea pe termen lung. În momentul de faţă ar fi necesară crearea unui climat de stabilitate, în care jucătorii din piaţă să îşi poată crea planuri solide de business. Practic, una din marile probleme cu care firmele s-au confruntat în ultimii ani a fost lipsa de predictibilitate, context în care nu şi-au putut pune cu adevărat în practică strategiile şi nu au putut atrage suficiente investiţii, de la corporaţiile de care aparţin sau de la alte grupuri de investitori.

Desigur, piaţa va continua să ofere oportunitaţi de creştere în anii următori, având în vedere numeroasele nevoi medicale insuficient acoperite, însă cuvântul cheie rămâne sustenabilitatea. Scăderea preţurilor din luna iulie a îmbunătăţit accesul pacienţilor, în special la medicamentele cu coplată. Dar, din păcate, multe medicamente au fost retrase de pe piaţă, deoarece companiile nu şi-au mai putut acoperi costurile de producţie. În acelaşi timp, preţul mai mic le face mai atractive pentru exportul paralel. Sunt deci necesare noi iniţiative, atât din partea autorităţilor cât şi a furnizorilor, pentru a asigura sustenabilitatea sistemului medical – în esenţă, pentru a garanta accesul şi disponibilitatea medicamentelor şi serviciilor medicale pentru pacienţii români.