Publicitatea pentru medicamente va fi interzisă la televizor şi radio

pastile televizorPropunerea legislativă prin care publicitatea explicită pentru medicamente este interzisă a fost adoptată de Senat, cu 100 de voturi pentru şi şapte împotrivă, în calitate de Cameră decizională. Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea art. 17 din Legea nr. 148/2000 privind publicitatea şi pentru modificarea Legii nr. 504/2002 a audiovizualului a fost adoptată tacit de Camera Deputaţilor, în calitatea de primă cameră sesizată.

Legea va merge spre promulgare la preşedintele Klaus Iohannis. Dacă proiectul de lege va fi promulgat de preşedinte, ar fi o lovitură dură pentru media, deoarece ar duce la diminuarea semnificativă a bugetului de publicitate rulat în prezent de mass-media. Daca proiectul de lege va fi promulgat de presedinte, ar fi o lovitura dură pentru media, deoarece ar duce la diminuarea semnificativa a bugetelor de publicitate rulate în prezent de mass-media audio-video.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea art. 17 din Legea 148/2000 privind publicitatea, precum şi modificarea Legii audiovizualului în sensul interzicerii publicităţii explicite pentru produsele medicamentoase în cadrul programelor de radio şi televiziune, a publicităţii pentru farmacii care induce ideea că farmacia respectivă reprezintă model sau etalon pentru celelalte farmacii, precum şi publicitatea la farmacii care reprezintă publicitate mascată la medicamente.

“Se interzice publicitatea explicită pentru produsele medicamentoase difuzată în cadrul programelor de televiziune şi radiodifuziune. Publicitatea este permisă numai pentru produsele medicamentoase care se eliberează fără prescripţie medicală pentru care materialele publicitare vor fi aprobate de Agenţia Naţională a Medicamentului. (…) Este interzisă publicitatea pentru farmacii, difuzată în cadrul programelor de radio-tv, care induce ideea că farmacia respectivă reprezintă un model sau etalon pentru celelalte farmacii, precum şi publicitatea la farmacii care reprezintă publicitate mascată la medicamente”, se arată în propunerea legislativă iniţiată de senatorul UDMR Vegh Alexandru.

Guvernul nu a susţinut propunerea legislativă, considerând că propunerile de interzicere a publicităţii pentru produsele medicamentoase şi pentru farmacii nu ţin seama de unele aspecte din directivele europene pe care România şi-a asumat răspunderea să le transpună în legislaţia internă.

Industria farma a fost principalul investitor în publicitate în România în 2014: ocupă primul loc între industriile care cumpără reclamă, cu 13% din piaţa de publicitate, potrivit raportului Zenith Romania Advertising Expenditure Forecast. Deşi mediul digital este în creştere, în continuare în televiziune se investesc cei mai mulţi bani pentru publicitate – 63,5%, potrivit aceluiaşi raport.