O analiză de Ionuț Condruz, Strategy & Business Performance Manager Up România
Mediul de business, piața muncii și modul în care se gestionează businessurile sunt în plin proces de transformare și organizare. Astfel, cam în toate organizațiile resimțim efectele unei lumi VUCA (Volatilitate, Nesiguranță, Complexitate, Ambiguitate). Soluția gestionării cu success este de a împărți VUCA în părțile sale componente și de a identifica situațiile volatile, incerte, complexe sau ambigue. Fiecare situație are propriile sale cauze și soluții, așa că fiecare manager ar trebui să încerce să facă față acestora luându-le una câte una. Într-o lume VUCA avem nevoie de manageri VUCA.
Pe măsură ce businessul crește sau descrește, responsabilitățile echipelor de management devin tot mai epuizante și gestionarea situațiilor este tot mai dificilă.
De aceea, deținerea și consolidarea unei echipe solide de management, cu abilități manageriale dovedite este crucială pentru consolidarea și creșterea businessurilor.
În lumea noastră VUCA, în care schimbarea vine la pachet cu incertitudini, iar ambiguitatea este la tot pasul, abilitățile manageriale – modus operandi pe terenuri mișcătoare – sunt puse frecvent la încercare.
Atunci când un manager se confruntă cu o situație VUCA, ceea ce poate să facă este să contracareze efectele acesteia folosindu-se de patru puncte de sprijin și de comportamente sănătoase: viziunea (contrabalansează volatilitatea), înțelegerea (contrabalansează incertitudinea), claritatea (ajută la înțelegerea complexității și reduce din lipsa de informații), agilitatea (reduce ambiguitatea).
În toate organizațiile, indiferent de numărul de salariați sau de domeniul de activitate, este nevoie de un mecanism autoreglabil de adaptare și de flexibilitate creativă la orice provocare de tip VUCA pe care le-o aduce mediul exterior.
Orice provocare vine la pachet cu amenințări și oportunități, uneori într-un echilibru perfect. Ceea ce este recomandat să facem este să le analizăm cu grijă și raționament, lăsând la o parte fricile și overthinking-ul. În principiu, orice are o rezolvare. Rezolvarea vine de la oameni și, din acest motiv, consolidarea echipelor, având la bază încrederea, transparență și claritatea, ne va ajuta să rezistăm oricăror vremuri sau perioade.
Nu este ușor, dar nu este nici imposibil.
Proverbul spune că “unde-s mulți, puterea crește!” și există o aplicabilitate a lui și în mediul de business, cu mențiunea că se aplică principiul complementarității și oamenii au nevoie de responsabilități și misiuni foarte bine conturate, astfel încât să poată să înțeleagă și să gestioneze obiectivele de business.
În modelele de business eficiente vor exista trei axe principale recurente: tehnologia, agilitatea organizațională și modelul colaborativ.