Proiect revoluționar de dezvoltare a unor tehnici de printare 3D pentru piese pentru industria auto

Universitatea Tehnică Cluj-NapocaUniversitatea Tehnică Cluj-Napoca (UTCN) a prezentat un proiect european în valoare de un milion de euro, recent câştigat, care are ca scop dezvoltarea unei tehnici de printare 3D pentru aplicaţii industriale. Prin această metodă ar putea fi realizate în viitor elemente folosite în industria auto din România.

Nicolae Bâlc, şeful Departamentului “Ingineria Fabricaţiei”, care face parte din Facultatea de Construcţii de Maşini a UTCN, a explicat, într-o conferinţă de presă, că peste aproximativ şase luni vor apărea primele piese auto printate 3D. De asemenea, în decurs de doi ani este de aşteptat să se poată realiza asemenea piese direct în cadrul companiilor din industria auto.

“Am lansat proiectul AMaTUC – Horizon 2020, cu o finanţare europeană integrală a CE în valoare de un milion de euro, care are ca scop dezvoltarea şi relansarea tehnologiilor de printare 3D şi adaptarea acestora pentru transferul din laborator spre firmele din industria auto din România, atât cele care asamblează maşini cât şi cele care produc componente. În alte ţări se folosesc aceste tehnologii şi în industrie, iar noi încercăm să implementăm eficient tehnologiile 3D printing atunci când firmele trebuie să fabrice piese complexe din oţel. În circa şase luni vor apărea primele piese auto printate 3D în cadrul acestui proiect, iar în următorii doi ani ne aşteptăm la piese printate direct la nivelul firmelor din industria auto din România”, a declarat Nicolae Bâlc.

În cadrul acestui proiect, activitatea echipei se va concentra pe trei direcţii, respectiv îmbunătăţirea tehnologiilor de fabricaţie aditivă existente, integrarea tehnologiilor 3D cu alte tehnologii de fabricaţie şi proiectarea pentru fabricaţie competitivă a produselor personalizate.

Piesele auto care vor fi realizate cu ajutorul tehnologiei de printare 3D vor fi făcute din material plastic, dar şi din metal. Nicolae Bâlc a explicat că acestea ar putea să fie piese din motor şi din sistemul de frânare. “Avantajele printării 3D sunt reducerea perioadei de apariţie pe piaţă a unui produs nou şi faptul că se permite realizarea de piese complexe la aceleaşi costuri”, a mai spus Bâlc.

Cu această ocazie el a precizat că în UTCN funcţionează în prezent primul Centru Naţional de tipărire 3D din România. Universitatea Tehnică CLuj-Napoca dezvoltă acest proiect împreună cu Universitatea Loughborough din Anglia, Universitatea de Ştiinţe Aplicate – Aachen, din Germania şi Intelligentsia Consultants Sarl din Luxemburg. Perioada de desfăşurare a proiectului AMaTUC este de 3 ani. AGERPRES