Anul 2020 a fost un dezastru total pentru industria turistică din România, caracterizat de principiul „scapă cine poate”, iar 2021 va fi dominat de incertitudini până când vom şti ceva clar şi concret referitor la evoluţia pandemiei, este de părere preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Dumitru Luca.

„Destinaţiile interne spre care se mai îndreaptă acum românii sunt cele în general căutate în sezonul rece: staţiunile montane şi pensiunile din zonele rurale; hotelurile de oraş sunt într-o mare suferinţă pentru că nu mai există evenimente, citybreak-uri, iar călătoriile de business au fost drastic limitate. De asemenea, suferă mult hotelurile din staţiunile balneare din cauza restricţionării centrelor de spa & welness. Suntem însă oricum departe de potenţial şi de nivelul anilor trecuţi, este greu de crezut că la gradele de ocupare actuale structurile de cazare îşi acoperă costurile de operare. Există, după părerea mea, două motive pentru care acestea au ales să funcţioneze în aceste condiţii: riscul de a ‘ieşi complet din piaţă’ şi evitarea unor pierderi mai mari în caz de închidere – mai ales de pierdere a resursei umane”, susţine Dumitru Luca într-o declaraţie privind perspectivele turismului românesc pe termen scurt.

Acesta subliniază că nici pe plan extern „lucrurile nu stau prea grozav”, în condiţiile în care Bulgaria, una dintre cele mai populare destinaţii, indiferent de sezon, se confruntă cu creşterea numărului de cazuri pozitive, iar autorităţile române au introdus obligativitatea carantinării turiştilor care se întorc din această ţară.

„Aceasta a gestionat foarte bine sezonul de vară, a venit cu un set de măsuri pentru pregătirea celui de iarnă însă, pe fondul creşterii numărului de cazuri pozitive din ultimele două săptămâni, autorităţile noastre au luat decizia de a-i introduce în carantină pe cei care s-ar întoarce de acolo. Sperăm să se schimbe lucrurile curând, pentru a nu compromite sărbătorile. Turcia e, probabil, singura destinaţie accesibilă. Pentru cei cu bugete mai generoase există pe piaţă oferte exotice tentante, cu sau fără obligaţia testării: Egipt, Dubai, Zanzibar, unele insule caraibiene”, spune Luca.

În opinia sa, turiştii români şi-au schimbat obiceiurile de rezervare, fiind evidentă o teamă sporită, nu neapărat de a călători, ci de a mai face rezervări şi planuri cu anticipaţie. El spune că în prezent predomină rezervările „last minute”, iar pentru cele cu oarecare anticipaţie avansurile sunt tot mai mici.

„Se scapă însă din vedere avantajele rezervărilor din timp, când ai mai multe opţiuni, dar şi tarife sensibil mai mici; riscurile pot fi acoperite printr-o simplă poliţă de asigurare care costă numai câteva zeci de lei (unele agenţii chiar o includ în pachet), iar riscul de insolvenţă al agenţiei este oricum acoperit – ceea ce nu se întâmplă atunci când îţi creezi pachete ‘pe cont propriu’. Pe de altă parte, pe măsură ce se restrânge sau dispare conceptul ‘early booking’, ne vom lua adio de la reducerile consistente pe care le aducea acesta”, explică preşedintele ANAT.

Dacă vorbim de lunile următoare, Dumitru Luca susţine că agenţiile de turism se vor descurca foarte greu, fiind o perioadă plină de incertitudini, deocamdată fără niciun sprijin financiar concret din partea autorităţilor şi „realmente greu de anticipat”.

„Care este cel mai rău, dar şi cel mai bun scenariu pentru turişti? Dar pentru hotelieri şi agenţii? Să începem cu scenariul optimist: aşteptăm cu toţii un semn, fie că s-a plictisit virusul de noi şi pleacă pe o altă planetă, fie că în ritmul anual de îmbolnăviri în câteva luni vom trece cu toţii prin el şi ne vom imuniza în masă, fie va apărea mult-aşteptatul vaccin… În oricare din aceste variante povestea asta va mai dura cel mult 6 luni şi atunci ne putem gândi deja la sezonul de vară 2021. Să ne amintim că anul trecut, pe vremea asta, vânzările pentru vară erau în toi. Vor începe vânzările pentru sezonul următor şi, odată cu ele, revirimentul. Un lucru e cert: lumea abia aşteaptă să-şi facă din nou planuri de vacanţă”, spune el. AGERPRES