Medical physician doctor  woman over pharmacy background.

Industria comerţului cu amănuntul de produse farmaceutice din România este marcată de o creştere generală a pieţei, precum şi de o accentuare a competiţiei. Aceasta este concluzia Studiului Analiza Industriei de Comerţ a Produselor Farmaceutice din România 2008-2015, realizat de Academia de Studii Economice în parteneriat cu Coface România. Potrivit acestuia, numărul de companii operaţionale a înregistrat o diminuare constantă în ultimii ani, de la 5,098 în 2011 la 4,736 în 2014.

“Principalii 10 jucători au o cotă de piaţă de 26% din vânzările sectorului în 2014 faţă de 17,4% în 2008, în timp ce cele mai importante 20% dintre companii realizează 83% din cifra de afaceri a industriei”, notează Coface.

Studiul a avut în vedere perioada 2008-2014 şi anul 2015 în ceea ce priveşte comportamentul de plată, fiind analizaţi: indicatori de lichiditate, indicatori de activitate şi finanţare, indicatori de performanţă, de solvabilitate, indicatori privind calitatea veniturilor, privind mediul concurenţial, precum şi indicatori ce evidenţiază comportamentul de plată în sector.

Retailul farmaceutic include 8.200 de farmacii la nivelul anului 2014 şi circa 4.700 de companii operaţionale, industria având în bună măsură caracteristicile unui sector relativ matur. Competiţia este dominată de un număr redus de jucători, marjele de profit fiind rezonabile, în timp ce investiţiile sunt orientate în principal către marketing, promovare şi inovare.

Cifra de afaceri a atins pragul de 3,5 mld. euro în 2014, cu 47% peste cea din 2008, când era de 2,3 mld. euro. În plus, rata medie anuală de creştere a vânzărilor a fost de 6,8% în intervalul 2008-2014. Totodată, volumul activelor s-a ridicat la 2 mld. euro, în ultimii doi ani fiind observată o diminuare semnificativă, cu aproape 20% a volumului capitalului avansat în industrie.

Retailul farmaceutic este caracterizat de o creştere rapidă: activele au evoluat în medie cu 7% anual între 2008-2014, cifra de afaceri a crescut cu aproape 7% medie anuală, în timp ce numărul de angajaţi a crescut în medie cu 2% pe an. Se remarcă faptul că dinamica ultimei perioade analizate, adică 2012 – 2014, este mult mai redusă faţă de cea din 2008-2010.

Industria este extrem de competitivă, primele zece companii cumulând vânzări de peste 887 mil. euro în 2014, ponderea lor în vânzări crescând de la 17% în 2008 la 26% în 2014, primele trei companii fiind Sensiblu SRL, cu o cotă de piaţă de 8.

Intensificarea competiţiei arată o creştere a gradului de concentrare în ultimii patru ani, de la 77% în 2011 la 83% în 2014.

grafic industria farma