Piaţa cinematografelor din România a început să recupereze scăderile pe care le-a înregistrat în perioada pandemiei, însă este încă departe de cifrele consemnate în perioada 2016-2019. Cererea ridicată pentru filme după o lungă perioadă de restricţii are şanse mari să propulseze sectorul cinematografic la nivelurile de dinainte de pandemie din punct de vedere al numărului de spectatori, deşi rămân în continuare o serie de provocări cărora operatorii de cinematografe trebuie să le facă faţă, precum creşterea costurilor sau dezvoltarea puternică a serviciilor de streaming.
Cinematografele au avut 7,9 milioane de spectatori cumulat în anii 2020 şi 2021, reprezentând 60% din media anuală întregistrată în perioada 2016-2019, de circa 13 milioane de spectatori, aşa cum reiese din datele Centrului Naţional al Cinematografiei, analizate de firma de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefiled Echinox.
Din 2016 şi până în 2019, cinematografele au înregistrat o medie de circa 13 milioane de spectatori, ceea ce înseamnă că, în medie, în fiecare lună mai mult de un milion de români au mers la cinema. În 2020, primul an de pandemie, numărul persoanelor care au vizionat producţii cinematografice a totalizat 3,3 milioane, iar 2021, când restricţiile legate de COVID-19 au fost ridicate parţial, numărul acestora a crescut la aproape 4,7 milioane, un total ce corespunde unei medii lunare de 391.000 de spectatori.
Frecvenţa vizitelor pe cap de locuitor a scăzut de la 0,68 în 2019 la 0,17 în 2020, în timp ce în 2021 a fost înregistrată o creştere până la nivelul de 0,24.
La finalul anului 2021, erau operaţionale 90 de cinematografe în Romania, în scădere de la 98 câte erau deschise la sfârşitul lui 2019. De altfel, 2019 a fost anul în care România s-a consemnat cel mai mare număr de cinematografe de tip multiplex din istoria retailului modern local.
„Din perspectivă imobiliară, operatorii de cinematografe rămân un ocupant cheie al centrelor comerciale, susţinut de fundamente solide şi de concurenţă sănătoasă. În continuare, peste 90% din sălile de cinema se regăsesc în cadrul mall-urilor, care atrag de altfel şi peste 90% din totalul spectatorilor. În acest context, este important de menţionat că, la fel cum marii chiriaşi din centrele comerciale sunt preocupaţi în această perioadă să ofere cumpărătorilor experienţe de shopping pentru a se diferenţia, şi operatorii de cinematografe au nevoie de o repoziţionare şi de aducerea pe piaţă de concepte noi, inovatoare”, spune Dana Radoveneanu, Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.
Chiar şi după eliminarea multelor restricţii impuse de pandemie, rămân o serie de provocări cărora operatorii de cinematografe trebuie să le facă faţă. Astfel, piaţa cinematografelor este unică în comparaţie cu alte sectoare care se adresează consumatorilor finali, având în vedere că operatorii nu au aproape deloc control asupra produselor pe care le comercializează. Oferta de filme noi se menţine redusă deoarece producţia de noi pelicule a fost diminuată din cauza pandemiei. Blocajele, amânările şi întârzierile rămân principalele probleme în această industrie. De asemenea, extinderea continuă a serviciilor de streaming precum Netflix, şi creşterea rapidă a Disney+, au intensificat competitiţa pentru drepturi exclusive asupra producţiilor cinematografice, rezultând astfel costuri mai mari pentru operatorii de cinematografe.
Creşterea costurilor este de asemenea o provocare pentru operatorii de cinematografe, pe de o parte din cauza scăderii puterii de cumpărare, iar pe de altă parte pe fondul majorării preţului energiei.