Ovidiu Gheorghe (PNVV): „Crearea unui brand național pentru promovarea produselor agroalimentare este doar o promisiune fără acoperire”

gheorghe ovidiuBirocrația “excesivă și abuzivă” în aplicarea legislației privind programele cu finanțare europeană pentru dezvoltarea sectorului vitivinicol și promisiunile guvernanților de a demara procesul de creare a unui brand național pentru promovarea produselor agroalimentare românești au rămas nerezolvate și fără acoperire, deși sectorul a reușit să atragă în ultimii 15 ani investiții de peste 500 de milioane de euro în modernizarea plantațiilor și a cramelor, apreciază directorul general al Patronatului Național al Viei și Vinului (PNVV), Ovidiu Gheorghe.

“În ultimii 15 ani, în sectorul vitivinicol românesc am reușit să facem investiții fantastice în modernizarea plantațiilor și a cramelor (peste 500 milioane de euro), iar acestea se văd în cele peste 40.000 de hectare noi replantate cu viță de vie și în apariția unui număr foarte mare de “mici producători” care au adus o benefică diversitate de vinuri în atenția consumatorilor. Cu toate aceste succese, în repetate rânduri, am semnalat Guvernului României și Ministerului Agriculturii câteva aspecte negative care încetinesc progresul vinului romanesc. Este vorba de birocrația excesivă și abuzivă apărută în ultimii doi ani la nivelul MADR și APIA în aplicarea legislației privind programele cu finanțare europeană pentru dezvoltarea sectorului vitivinicol, care a condus la un nefericit procent de 41,7% (la 15 octombrie 2015) din bugetul anual de 47,7 milioane de euro alocat României în exercițiul financiar 2014 — 2018″, a declarat directorul general al PNVV.

De asemenea, reprezentantul Patronatului consideră că promisiunile guvernanților de a demara procesul de creare a unui brand național pentru promovarea produselor agroalimentare românești și a vinului au rămas fără acoperire în realitate, ceea ce îngreunează major promovarea cu succes a produselor românești pe piețe străine.

“Legea viei și vinului prevedea la data aprobării în Parlament (24 iunie a.c.) elaborarea Normelor de aplicare în termen de 120 de zile. Depășirea termenului instituit de Lege arată lipsa de preocupare a Guvernului pentru acest sector foarte important pentru agricultura și imaginea României. Vinul este întotdeauna un purtător de imagine pozitivă pentru toate țările mari producătoare de vin”, a adăugat Ovidiu Gheorghe.

România se află în top 5 la nivel european din punct de vedere al suprafeței cultivate cu viță de vie, cu cele peste 200.000 de hectare, după Italia, Spania, Franța și Portugalia și pe locul 6 în Uniunea Europeană din punct de vedere al producției de vinuri.

Reprezentantului PNVV consideră că din punct de vedere al exporturilor România nu este încă un jucător foarte important pe piața mondială, deoarece românul este tradiționalist în consum și peste 90% din vinul îmbuteliat consumat este produs în România.

“Pentru a conta pe piața internațională este nevoie de un efort consistent al statului in producerea și promovarea unui brand de țară sectorial, efort care nu este la îndemâna producătorilor de vinuri. Suntem într-o cursă comercială cu țări, precum Franța, Spania, Italia și, în ultimele decenii, cu țările din ‘Lumea Nouă’. Acestea au investit enorm în marketingul de țară, iar statul român este “romantic” în abordarea acestui subiect”, a spus Gheorghe.

În datele statistice, România a exportat, anul trecut, 10.513 tone de vin, în valoare de 19,4 milioane de euro, în timp ce importurile au fost de 34.157 de tone și pentru ele s-au cheltuit 36 de milioane de euro. Conform datelor publicate de Organizația Internațională a Viei și Vinului (OIV), producția de vin a României s-a majorat cu 9% în 2015, până la 4,069 milioane hectolitri, de la 3,750 milioane hectolitri în 2014, țara situându-se pe locul 13 în topul celor mai mari producători mondiali de vin. AGERPRES