Liberalizarea prețurilor energiei au venit la un moment nepotrivit. Nici nu mai spun de dobânzile bancare – au urcat de la 3 la 8, iar asta se întoarce tot în magazin, reflectându-se în orice cumpărăm. Eu consider că vor reveni anumite lucruri: prețul pe oțel a început să se apropie de punctul de la care a plecat… este vorba despre cerere și ofertă. A fost un boom când au crescut toate produsele, inclusiv materialele de construcție, însă eu sunt optimist că vor scădea în perioada următoare. Anul viitor va fi un an bun. Sperăm din toată inima să se termine războiul care e în vecinătate cu noi. Economia mondială e afectată de acest război despre care nimeni nu știe pentru ce este”, a spus Omer Susli, Turkey – Romania Business Council Chairman, în cadrul conferinței Real Estate & Construction Forum 2022 din luna septembrie.

“Referitor la online și offline, eu cred în puterea offline-ului. În anul 2001, am fost în Washington D.C., într-un mall imens în care nu era nimeni și arăta atât de urât… La noi nu erau încă mall-uri, erau ceva de lux. La acel moment am crezut că vine sfârșitul erei de offline, însă acum 3 ani, când m-am întors acolo, am vizitat din nou acel shopping center, era full – asta înseamnă că offline-ul este locul în care omul socializează, bea o cafea, pune mâna pe produse. În online, întotdeauna din două produse, unul vine înapoi”, a punctat Omer Susli.

La rândul său, Petru Andronic, Country Manager, Sportisimo România, a vorbit despre strategia companiei de a transfera consumatorii din mediul online în cel offline: „Noi vedem foarte optimist această toamnă. Trebuie, mai întâi, să analizăm situația de toamna-iarna trecută, când aveam restricții și obligativitatea să verificăm clienții la intrare. Avem speranța că anul acesta colecțiile vor atrage clienții care anul trecut nu au avut acces. Suntem atenți la ce se întâmplă pe piață, dar pentru moment suntem optimiști. Pandemia a avut un boost – 50% dintre români au declarat că a fost prima dată când au încercat să practice sport. Sperăm la o creștere de două cifre – avem două proiecte pe care vrem să le extindem și facem tot posibilul să atragem clienți. Până la acest moment, pentru clientul nostru nu s-a schimbat nimic față de 2021. Anul acesta, noi am lansat mai multe servicii cu care vom atrage clienții în magazine și sperăm să facem magazinele mult mai accesibile pentru clienți. Încercăm să facem tot posibilul să facem condiții favorabile pentru clienți. Trebuie să avem grijă de noi în perioada aceasta, să creăm condiții favorabile pentru ei. E-shop-ul a fost o sursă importantă de venituri în perioada pandemiei, cu un boom în 2020-2021, însă acum se schimbă procentul. Am introdus mai multe servicii de online integrate în partea magazinului, avem click & collect, transmiterea în magazin a comenzii din online – avem multe servicii care ne ajută să transferăm clientul din mediul online în cel offline.”

În pandemie a crescut ponderea vânzărilor online, a subliniat la rândul său Vlad Mustață, Leasing Manager, LPP S.A. Față de anul trecut avem o creștere. Dacă e să analizăm doar a doua jumătate a anului, putem vedea o perioadă de back to school cu rezultate foarte bune. Legat de perioada Crăciunului, sperăm să avem un nivel normal. Într-adevăr, inflația ne încurcă puțin. Am încercat să nu creștem foarte mult prețurile (…). Unul din trei produse – undeva la 35-40% din vânzări sunt reprezentate de vânzările online. Vânzările online au fost o componentă importantă în pandemie. În ceea ce privește ponderea în vânzări între brick & mortar și online, acesta balansează, pentru că suntem într-un proces de expansiune, astfel că tot challenge-uim vânzările din online cu cele din brick & mortar”, a explicat el.