Noul Suzuki Vitara aduce tehnologii moderne și un sistem performant de tracțiune integrală

suzuki_vitara1La peste un sfert de secol de la intrarea pe piață a primei generații Suzuki Vitara, în 1988, producătorul nipon a lansat în segmentul SUV-urilor compacte generația 2015 a modelului Vitara, cu un design complet nou și posibilități multiple de personalizare, tehnologii moderne și echipamente avansate de siguranță și conectivitate și cu un sistem performant de tracțiune integrală ALLGRIP 4 WD, mașină cu un preț accesibil și “bună la toate”, disponibilă pe piața românească începând cu 1 aprilie.

Am testat noul Suzuki Vitara în versiunea cu motor de 1,6 litri pe benzină și transmisie manuală cu 5 trepte de viteză, cu nivelul de echipare Spirit (cel situat sub nivelul de top Luxus), în combinația de culori Savannah Ivory Metallic/Cosmic Black Pearl Metallic.

Păstrând esența design-ului de SUV Suzuki – precum forma capotei, aripile evazate și stâlpul C robust, exteriorul noului Vitara este frumos și modern, fără extravaganțe, iar interiorul este simplu și funcțional, cel puțin în versiunea Spirit, la care materialele sunt de calitate bună și rezistente în timp. În habitaclu am apreciat și ceasul analogic integrat în planșa de bord și ecranul tactil de 7 inci, iar la exterior grila față și diversele ornamente.

Am testat SUV-ul Vitara în oraș, pe autostradă, pe drumul virajat dintre Pitești și Râmnicu Vâlcea, pe macadam și drum forestier, iar comportamentul mașinii a fost unul cel puțin rezonabil în toate condițiile, japonezii reușind să producă la uzina lor din Ungaria o mașină “bună la toate”.

Chiar dacă motorul pe benzină oferă un cuplu de numai 156 Nm, performantele sunt bune în toate treptele de viteză, iar consumul de carburant este remarcabil, de 5 litri la 100 kilometri în regim extraurban, în timp ce în oraș urcă la 6,5 – 6,8 litri la 100 km.

suzuki_vitara2Sistemul de tracțiune 4WD ALLGRIP are patru moduri – Auto, Sport, Snow și Lock, pe care șoferul le poate selecta cu ajutorul unui comutator de tip apasă-și-rotește, amplasat adecvat pe consola din mijloc.

Cu o direcție precisă și suspensii bine reglate, mașina merge foarte bine pe asfalt, în modul Auto, care menține tracțiunea pe două roți și comută automat pe 4×4 când detectează pierderea aderenței. Modul de condus Auto oferă liniște și confort în cazul schimbărilor rapide ale vremii, cum ar fi o ploaie bruscă, așa cum ni s-a întâmplat de altfel în fiecare zi a drivetest-ului, spre finalul lunii iunie.

Pe drumul forestier plin de noroi, de mare ajutor a fost modul Snow, care a asigurat un confort desăvârșit. În cazul mai puțin plăcut în care automobilul rămâne blocat în noroi (sau zăpadă adâncă, spre exemplu), poate fi activat modul Lock, care distribuie cuplul mare roților din spate pentru tracțiune maximă sau optimizează cuplul pentru roțile aderente.

Mașina asigură un confort foarte bun pe macadam și drum forestier, însă nu este potrivită pentru un traseu off-road autentic, un teren prea accidentat fiind de evitat din cauză că garda la sol este de 18,5 centimetri.

Trebuie menționat că mașina dispune de anumite dotări avansate – lumini de zi cu LED și faruri cu LED pentru fază scurtă, asistență la frânare cu radar (amplasat în sigla de pe grilă), care detectează autovehiculul din față, avertizează asupra unei posibile coliziuni și activează asistența la frânare, cu mărirea forței de frânare în cazul unei frânări bruște. În cazul unui trafic aglomerat în oraș, dacă avertizările sonore de pericol de coliziune devin enervante, sistemul poate fi dezactivat.

Din dotările noului Vitara, în versiunea de echipare Spirit, nu lipsește pilotul automat adaptiv (Adaptive Cruise Control), care împreună cu senzorul radar menține viteza setată, controlând accelerarea și decelerarea în funcție de mașinile din față și dinamica lor.

De asemenea, modul de condus economic și prietenos cu mediul, adică oprirea automată a motorului în timpul staționării la semafor, face parte din dotarea standard a noului SUV, iar sistemul arată, încă o dată, ingeniozitatea constructorului japonez.

suzuki_vitara3Dacă alte modele sunt prevăzute la bord cu buton de activare — dezactivare a sistemului ECO, la Suzuki Vitara sistemul de condus economic se activează prin eliberarea totală a pedalei de ambreiaj, atunci când autovehiculul s-a oprit la stop. Apăsarea pedalei pornește imediat motorul. Dacă șoferul nu vrea să i se oprească motorul când așteapă la o intersecție, este suficient să țină pedala de ambreiaj ușor apăsată, iar senzorii vor acționa în consecință, ținând motorul în funcțiune.

Ecranul tactil de 7 inci permite funcționarea intuitivă a sistemelor multimedia și de navigație și asigură conectarea cu smartphone-ul, cu rezerva ca unele aplicații să nu funcționeze.

Spațiul interior este generos, iar portbagajul are 375 de litri, un volum care poate să nu pară impresionant, dar care este printre cele mai mari din acest segment de automobile și suficient pentru bagajele unei familii care pleacă într-o călătorie. În plus, deschiderea hayonului a fost coborâtă pentru o încărcare și descărcare mai ușoară.

În ceea ce privește siguranța, mașina a obținut calificativul maxim de 5 stele la testele EuroNCAP și oferă chiar în dotarea standard 7 airbag-uri, inclusiv airbag pentru genunchi, la șofer.

Noul Vitara este comercializat în România la un preț începând de la 14.100 euro (TVA inclus), iar modelul testat costă 19.400 euro. Uzina Suzuki din Ungaria estimează un volum de producție de 70.000 de unități pentru acest model, în primul an, pentru circa 70 de piețe. AGERPRES