Noul Ford C-Max combină calitățile unei mașini de familie cu sportivitatea

ford_c_max1În lumea mașinilor, unde există atâtea tentații pe patru roți, un automobil precum noul Ford C-MAX, un movolum compact cu cinci locuri, combină calitățile unei mașini de familie- spațiu, modularitate, confort – cu sportivitatea și agilitatea, oferind emoțiile și acel “feeling” care te fac să vrei un anumit model de mașină, dincolo de logica argumentelor din fișa tehnică.

Am testat noul Ford C-MAX în versiunea cu motor Diesel 2.0 TDCi și 150 CP, cu transmisie automată PowerShift, cu șase trepte, pus la dispoziție de Ford România și preluat de la compania BDT, unul dintre cei mai mari dealeri Ford din România. Cea mai mare surpriză a fost sportivitatea mașinii, pentru un monovolum care oferă un spațiu generos pentru cinci persoane și bagajele acestora fiind deosebit de agilă. Dincolo de aspectul practic, pentru mașinile de familie din categoria monovolumelor o problemă este aceea că le simți dimensiunile mari, atunci când le conduci, mai ales în viraje. C-MAX este o mașină mare, înaltă, însă se conduce exact că Focusul, nu simți dimensiunile mari ale mașinii, nici măcar în viraje. La impresia că te afli într-o compactă sportivă și nu într-un monovolum spațios de familie un rol important îl are și propulsorul Diesel de 150 CP, puternic, cu un cuplu generos de 370 Nm, care se simte încă de la turații joase.

La ținuta de drum a mașinii contribuie și transmisia automată Powershift, care selectează treptele de viteză mult mai bine decât la generația precedentă, încât aproape te face să uiți că poți trece cutia de viteze și în modul secvențial (manual). Cutia urcă și retrogradează cum trebuie, iar noul Powershift a fost gândit foarte bine față de generația precedentă, care avea un alt soft. Mai ales în modul S (sport), dar și în modul normal D (Drive), noua cutie automată retrogradează din timp, când a scăzut viteza deja a fost retrogradată treapta de viteză. La generația veche Powershift, pe drumurile cu viraje era mai bine să se treacă în modul secvențial.

Când accelerezi la ieșirea din viraj, mai ales dacă conduci mai sportiv, nu vrei ca atunci să retrogradeze treapta de viteză, retrogradarea trebuie făcută înainte de a ajunge în mijlocul virajului, pentru ca la ieșirea din viraj mașina să fie în treapta de viteză potrivită, iar noua cutie de viteze Powershift realizează foarte bine acest lucru.

Oficial, C-MAX în versiunea de motorizare menționată consumă 5,5 litri/100 km în regim urban, 4,8 litri în regim mixt și 4,4 litri extraurban. Dacă mergi “la consum”, poți obține un consum relativ apropiat de aceste cifre, dacă însă conduci “for fun” și vrei să simți adrenalina pe care ți-o poate oferi puternicul propulsor Diesel consumul urcă sensibil. Spre exemplu, pe traseul București-Sinaia și retur, cu mers lejer pe autostrada A3, dar și cu neajunsurile aglomerației de weekend pe Valea Prahovei, consumul mediu s-a situat aproape de 6 litri/ 100 km.

Design-ul este unul dintre cele mai reușite din segment, iar grila hexagonală impunătoare a radiatorulului, elementul de identitate al celor mai multe modele Ford, se regăsește și pe noul C-MAX. Deschiderea și închiderea hayonului se realizează ușor, chiar și atunci când mâinile sunt ocupate cu genți și alte bagaje. Cu cheile în geantă sau în buzunar, este suficient să mișcați ușor piciorul sub bara de protecție din spate și hayonul ‘hands-free’ va fi acționat automat fără să fie nevoie să mai atingeți nimic. Tot pentru deschiderea hayonului poate fi folosit un buton amplasat pe consola centrală, iar ‘cireașa de pe tort’ este faptul că hayonul beneficiază și de închidere electrică automată, prin apăsarea aceluiași buton.

ford_c_max2Suprafața vitrată a mașinii este foarte generoasă și, împreună cu poziția înaltă de condus, oferă o vizibilitate excelentă. Nici la interior nu prea ai ce să îi reproșezi lui C-MAX — ergonomie, materiale plăcute, de calitate, spațiu generos pentru cinci adulți, inclusiv pe scaunul central din spate. Confortul și utilitatea sunt asigurate de sistemul ajustabil de dispunere a scaunelor în diverse combinații. Scaunele din spate se rabatează sau pot să fie scoase complet, iar scaunele laterale pot să fie mutate în spate și în diagonală spre interior, pentru crearea de spațiu suplimentar și confort maxim. Portbagajul este mai mult decât decent, iar spațiile de depozitare sunt generoase, numeroase și bine gândite, de la buzunarele ușilor până la suportul reglabil pentru pahare de pe consola centrală.

Ani la rând, Ford a avut o politică destul de prudentă în ceea ce privește unele inovații, așteptând mai degrabă prima mișcare a competitorilor. Acum, însă, Ford vine cu tehnologii care obligă piața, saltul fiind impresionant. Sistemul SYNC 2, cu comandă vocală și ecran tactil de 8 inci, poziționat în centrul planșei de bord, permite selectarea melodiilor, controlarea navigației și a sistemului de climatizare, efectuarea și primirea de apeluri hands-free și alegerea contactelor din lista smartphone-ului, cu ajutorul comenzilor vocale. Sistemul citește SMS-urile sau te ajută să le compui. Practic vorbești cu mașina — “Write message to …”, iar dacă nu înțelege îți dă trei opțiuni, din care alegi și începi să dictezi un mesaj, singura condiție fiind să ai un accent bun în limba engleză.

Dintre dotările care ne-au mai impresionat pe parcursul testului și au făcut viața mai ușoară și mai plăcută la volan aș menționa sistemul Cross Traffic Recognition, care te avertizează de apropierea altor vehicule, spre exemplu atunci când ieși cu spatele dintr-un loc de parcare fără vizibilitate, sau sistemul Ford de avertizare în “unghiul mort”, care te atenționează când un alt vehicul se află în “unghiul mort”, printr-o lumină în oglinzile laterale. Când traficul este foarte aglomerat, LED-urile din oglinzile laterale rămân aprinse în permanență. Cu o cameră de monitorizare a drumului pentru a evalua nivelurile de atenție ale șoferului în funcție de dinamica mașinii, C-MAX îți poate afișa în bord imaginea unei cești de cafea în cazul în care este necesară o pauză.

ford_c_max3Pe piața românească, printre principalii clienți pentru C-MAX sunt cei care au avut anterior un Ford Focus, își schimbă mașina și au nevoie de mai mult spațiu, pentru că între timp au și 1-2 copii. Alți clienți sunt întreprinzătorii care au mici afaceri și folosesc C-MAX pentru aprovizionare, pentru că un Ford Tourneo Connect este și mai practic decât un C-MAX, dar nu te simți ca într-un Focus. Prețurile pentru noul Ford C-MAX pe piața românească încep de la 18.250 de euro. AGERPRES