Numărul de reclamaţii înregistrate de principalii furnizori de servicii de acces la internet, atât la puncte fixe, cât şi mobile, a scăzut în 2021, această diminuare venind şi în contextul în care s-a redus numărul de incidente de securitate înregistrate anul trecut în sectorul telecom, informează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Potrivit sursei citate, testele valide realizate anul trecut prin intermediul aplicaţiilor Netograf indică faptul că au crescut vitezele medii de download la nivel naţional pentru internet.

Numărul reclamaţiilor înregistrate în anul 2021 la o mie de conexiuni active pentru principalii furnizori de servicii de acces la internet la punct fix a scăzut, încadrându-se între 67 şi 384 de reclamaţii în funcţie de furnizor. De asemenea, şi în cazul serviciilor de acces la internet mobil, numărul reclamaţiilor înregistrate la o mie de conexiuni active este în scădere şi se încadrează în intervalul 2-19 reclamaţii.

De asemenea, testele efectuate de utilizatori pe platforma Netograf arată că în anul 2021 viteza medie de download la nivel naţional pentru internetul fix a crescut cu aproape 40% faţă de anul 2020, până la 259,8 Mbps, în timp ce viteza medie de upload a înregistrat o creştere aproximativă de 60%, ajungând la 179,1 Mbps.

„Datele înregistrate prin intermediul platformei informatice Netograf referitoare la vitezele de transfer se corelează cu tendinţa generală rezultată din raportările de date statistice ale furnizorilor de comunicaţii electronice, care indică o creştere cu 15% faţă de anul precedent a numărului conexiunilor de foarte mare viteză (cel puţin 100Mbps) la puncte fixe”, se menţionează în comunicat.

Viteza medie de download pentru conexiunile de internet fix variază de la un judeţ la altul, între 65,1 Mbps (Mehedinţi) şi 249,6 Mbps (Harghita). În ceea ce priveşte conexiunile de internet mobil, viteza medie de download variază între 15,7 Mbps (Vâlcea) şi 56,4 Mbps (Vrancea).

În ceea ce priveşte viteza medie de upload pentru conexiunile de internet fix, aceasta a fost cuprinsă între 51 Mbps (Sălaj) şi 181,2 Mbps (Harghita), iar pentru conexiunile de internet mobil, între 5,5 Mbps (Buzău) şi 16,2 Mbps (Vrancea).

Rezultatele testelor efectuate de utilizatori pe platforma Netograf indică o viteză medie de download la nivel naţional pentru internetul mobil de 30,3 Mbps, în creştere cu 25% faţă de anul trecut, respectiv o viteză medie de upload de 10,6 Mbps pentru internetul mobil la nivel naţional pe parcursul anului 2021, păstrându-se constantă faţă de 2020.

Raportul ANCOM privind calitatea serviciului de acces la internet în anul 2021 a fost realizat pe baza unui număr de 187.497 de teste valide efectuate prin intermediul aplicaţiilor Netograf.

Raportul oferă, pe lângă informaţiile privind vitezele de download şi upload şi informaţii cu privire la întârzierile şi variaţiile întârzierilor de transfer a pachetelor de date atât pentru furnizorii de servicii de acces la internet fix, cât şi pentru furnizorii de servicii de acces la internet mobil, statistici pe judeţe privind numărul de teste, vitezele de download şi upload medii şi întârzierile medii, precum şi informaţii legate de termenele necesare pentru furnizarea serviciului de acces la internet, termenele de remediere a deranjamentelor sau frecvenţa reclamaţiilor utilizatorilor şi termenul de soluţionare a acestora.

Netograf este o platformă electronică concepută de ANCOM pentru a le oferi utilizatorilor de internet din România un instrument independent, obiectiv şi gratuit pentru a verifica permanent calitatea serviciului de internet pe care îl plătesc. Utilizatorii pot verifica în acest fel dacă serviciul de internet utilizat se ridică la calitatea prevăzută în ofertă şi în contractul încheiat. Totodată, aceştia au acces la statistici ale valorilor parametrilor de calitate, obţinute pe baza testelor realizate de utilizatorii Netograf. Platforma Netograf cuprinde aplicaţia web, aplicaţia desktop pentru terminale fixe ce poate fi descărcată de pe www.netograf.ro şi aplicaţiile mobile pentru sistemele de operare Android şi iOS disponibile în magazinele dedicate (Google Play pentru Android şi App Store pentru iOS).

ANCOM este instituţia care promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurenţei şi inovaţiei pe pieţele comunicaţiilor electronice şi serviciilor poştale, administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de numerotaţie şi resurse tehnice asociate), încurajarea investiţiilor eficiente în reţele şi infrastructuri şi promovarea conectivităţii ultrarapide.AGERPRES