Mugur Tolici, HR Director, Banca Națională a Romaniei, a explicat în cadrul conferinței HR Vibes Oradea, de pe 7 octombrie, că grija pentru angajat trebuie să primeze într-o organizație, întrucât oamenii simt nevoia de apartenență.

Înainte discutam mult despre cultură organizațională, alinierea echipelor, valori, misiune, viziune. Toate aceste lucruri sunt extrem de importante – acolo unde ele au fost internalizate, unde lucrurile au fost făcute așa cum trebuie, pandemia nu și-a pus amprenta asupra oamenilor și echipelor. Pandemia ne-a mai arătat și că flexibilitatea e cheie, la fel și agilitatea, adaptarea la nou, încrederea. Toate aceste lucruri noi, cei de la HR, le cunoaștem, dar le ținem pe un piedestal, pentru că nu avem timp. Aceste lucruri s-au văzut foarte clar din primele luni de pandemie. Ce am învățat de aici? Investim și mai mult în modul în care dăm feedback, conducem oamenii, dăm provocări colegilor noștri”.

„Noi am ieșit ca instituție mai solidă, pentru că am avut sprijinul colegilor noștri, punând pe primul loc grija pentru angajați. Ieri sau alaltăieri, Gartner a lansat raportul care prezintă prioritățile pentru lideri în 2022, iar în top este Employee Experience. Se așteaptă mai mult de la noi, ca departament de HR. Employee Experience trebuie să răspundă la întrebări precum: Eu ce fac aici? Ce mă ține aici? Voi ce faceți pentru a mă păstra în companie? Este o schimbare și se așteaptă de la noi să avem mai multă deschidere și previzibilitate. Schimbarea rolului nostru acum presupune ca noi să ne facem  «influenceri» la nivel de board – să fim capabili să ridicăm agenda și prioritățile noastre la masa la care se iau deciziile”, a spus specialistul BNR.

„Am făcut un fel de survey pentru a înțelege de ce vine lumea în bancă. Am făcut o analiză pe 140 de profile în cei doi ani de pandemie. În primul rând, își doresc apartenența la o comunitate de profesioniști – la un anumit tip de profesie, oamenii își doresc ceva cu sens. Stabilitatea și reputația angajatorului sunt și ele importante. Importanța brandului este un factor hotărâtor. Salariul este must have, dar dincolo de asta își doresc să aibă un loc de muncă care să aibă sens”, a explicat Mugur Tolici.

Cel mai bun instrument de recrutare sunt recomandările venite de la actualii și foștii angajați, este de părere Claudia Vidican, Human Resources Manager, iwis mobility system. Trebuie să ne tratăm angajații așa cum ei vor să fie tratați nu cum considerăm noi că și-ar dori ei. Ar trebui să folosim toate instrumentele pentru a afla ce îi interesează și ce își doresc. S-ar putea să avem surprize. Se spune că cel mai accurate Employer Branding ți-l poate face fostul tău angajat.

Ca tool de recrutare, la noi funcționează foarte mult recomandările – noi avem foarte mulți angajați tineri, vorbitori de limba engleză, care își doresc un career path. Primim recomandări – cei mai buni angajați și care rămân în companie sunt cei care vin din partea altor colegi. Din păcate, a pune un anunț și a aștepta candidații este calea sigură spre eșec. Recrutarea activă este esențială, iar calitatea contează. De unde vine succesul recomandărilor? Din cultura organizațională, din ceea ce ai creat. De aceea, cred că e important să le dai angajaților ce își doresc, să se simtă utili, să simtă că fac o diferență, că sunt apreciați, că pot deveni mentori”, a adăugat Claudia Vidican.

Cu toate acestea, poate fi o mare provocare să convingi oamenii să vină la interviu, a precizat Alexandra Drăghiciu, HR Director, Celestica, care a vorbit și despre schimbările prin care a trecut organizația în 2020.

Pandemia ne-a prins în multe procese care se transformau. Am făcut tranziția de la organizație la alta, cu o transformare de leadership, cu o traversare culturală. Începusem programe de leadership pentru supervizori pe care a trebuit să le oprim. Ne-am mutat acasă; a trebuit să luăm o serie de măsuri, cum ar fi purtatul măștii. Pentru noi, tranzițiile au venit una după alta. În februarie 2020, anunțam un proces de restructurare din alte motive, iar pentru noi a contat foarte mult feedback-ul primit chiar și de la angajații restructurați. De-a lungul perioadei pandemice, ne-am crescut interacțiunea cu comunitatea de resurse umane. E foarte adevărat că ne doare pe toți să facem un proces de restructurare, dar contează foarte mult cum îl facem, atât pentru cei care pleacă, cât și pentru cei care rămân.

„Ne pasă foarte tare ce se întâmplă, dar trebuie să le arătăm și lor asta. Am învățat în urmă cu 5 ani că nu trebuie să îmi fie frică atunci când un angajat decide să plece. Trebuie să ne bucurăm de experiența împreună și, cândva, ne vom întâlni sub o altă formă. A fost o experiență și un drum pe care l-am parcurs împreună (…). Pe lângă programele de recomandare noi avem recrutări pe toate ariile, inclusiv zona de producție, birouri, ingineri. Pentru zona de producție, lucrăm cu agenții de forță de muncă temporară. Noi avem angajați și de la 120 km – este o mare provocare chiar și să îi aduci la interviu, însă noi suntem prezenți acolo unde ei își desfășoară activitatea”, a explicat Alexandra Drăghiciu.

Pe 7 octombrie 2022, BusinessMark a organizat prima ediție HR Vibes ce a avut loc la Oradea, eveniment dedicat specialiștilor de resurse umane locali. Au participat ca speakeri 17 profesioniști din companii naționale și internaționale, alături de care s-au dezbătut principalele provocări cu care se confruntă departamentele de resurse umane și organizațiile și cum putem atrage și păstra angajații în companie. Cei care nu au ajuns la eveniment pot solicita înregistrarea conferinței pe site-ul BusinessMark, în secțiunea On Demand.

HR Vibes Oradea este un eveniment organizat de BusinessMark. Platformele Oameni și Companii – GlobalManager.ro, GlobalHRManager.ro, Administratie.ro și EventsOnline.ro – sunt parteneri de comunicare ai evenimentelor BusinessMark.