În acest moment, la nivel internațional, există standarde de raportare pe partea de sustenabilitate, care ghidează  companiile internaționale în a face un raport de sustenabilitate, a declarat Monica Movileanu,  Liderul Departamentului Piețe de capital, PwC România, în cadrul dezbaterii CLCC cu tema “De la CSR la ESG”, de pe 15 septembrie.

“Un raport de sustenabilitate nu are nici o legătură cu un raport de CSR. Un raport de sustenabilitate bine făcut are în spate anumite standarde internaționale de sustenabilitate. Aceste standarde se numesc GRI și pe fiecare arie – environment, social și guvernanță – spune foarte clar cum să calculezi, ce să prezinți, și cum să prezinți. Spre exemplu, pe partea de emisii avem un standard, pe partea de energie avem alt standard, într-adevăr la nivel internațional, încă nu european și încă nu implementat la nivelul României. Acel standard este public, toată lumea poate să îl acceseze, spune exact ce trebuie să conțină raportul în așa fel încât o agenție de rating să poată să se ghideze în momentul în care îți dă un rating după acel standard”, a explicat Monica Movileanu.

Potrivit acesteia, pe lângă raportul de sustenabilitate, sunt și alte surse pe care o companie de rating le ia în considerare: ONG-uri, surse publice, date din presă, în așa fel încât să poate să acorde corect rating-ul.

“România, acum, este foarte jos la capitolul raportare de sustenabilitate, pentru că nu a fost până acum o presiune legislativă. Noi am avut începând cu 2019 o directivă de sustenabilitate în care spunea ‘prezintă o declarație non-financiară în care să pui și câteva elemente de environment, de social’, dar nu spunea în conformitate cu ce. Și fiecare a pus în această declarație ce a vrut. Unii au pus evenimentele de CSR, unii au pus premiile pe care le luau la diverse evenimente, ceea ce nu are nici o legătură cu ce înseamnă o reglementare, sustenabilitate, ESG. Și atunci, pentru că partea europeană și-a dat seama că fiecare companie raportează haotic, au zis că trebuie făcute aceste standarde. Și într-adevăr avem o nouă directivă europeană, care intră în vigoare anul acesta, în care spune foarte clar că firmele care îndeplinesc aceste criterii trebuie să prezinte un raport de sustenabilitate în conformitate cu standardele europene de sustenabilitate. Companiile pot să citească aceste standarde de raportare, sunt mult mai detaliate și nivelul detaliilor pe care legiuitorul le cere este mult mai detaliat decât cel internațional. Ni se spune exact care sunt indicatorii, indicatorii universali, indicatori pe industrie, pentru că avem și indicatorii pe industrie. Iar tu ca și companie ești obligat ca să raportezi în conformitate cu aceste standarde”, a detaliat Monica Movileanu.

Ea a adăugat că, începând cu 1 ianuarie 2024, directiva aceasta va intra în vigoare, iar toate companiile listate și instituțiile financiare vor trebui să prezinte rapoarte de sustenabilitate în conformitate cu această directivă.

“Mai mult de atât, presiunea vine și din partea Guvernului, pentru că, prin Acordul de la Paris, și România a aderat la 17 obiective de sustenabilitate durabilă. Ca atare, și noi ca țară trebuie să colectăm informații. Și cum putem să colectăm informațiile de la companii și să raportăm corect decât printr-un cod de sustenabilitate? Deja România lucrează și este în curs de a implementa acest cod de sustenabilitate prin care toate companiile vor fi nevoite să raporteze anumite date către stat, în așa fel încât noi ca și țară putem să raportăm mai departe unde suntem”.

Specialistul PwC România susține că o companie, ca să poată să aibă un raport de sustenabilitate, trebuie să își facă o strategie de sustenabilitate. “Această strategie de sustenabilitate presupune o analiză de business, dar și investiții. Aici un rol foarte important îl au băncile și investitorii, iar de aici se dorește să apară o schimbare: băncile și investitorii sunt obligați prin directivă să includă în analiza lor de risc, pe lângă indicatorii financiari și acești indicatori non-financiari, iar în momentul în care o bancă îți dă un împrumut bineînțeles că o să-ți ceară și acești indicatori non-financiari, care arată cât de sustenabil ești sau nu”, a conchis Monica Movileanu.

Înregistrarea întâlnirii „De la CSR la ESG” poate fi urmărită integral AICI.

Dezbatere digitală marca CLCC

Întâlnirea digitală a fost organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.