Monica Movileanu, Partener de Audit, Lider al Departamentului de CMAAS, PwC România, a vorbit în cadrul conferinței Real Estate & Construction Forum 2022 din luna septembrie despre reglementările ESG pentru sectorul de Real Estate.
„La nivel de sustenabilitate, la nivelul Uniunii Europene ne dorim să atingem agenda europeană prin reducerea emisiilor până în 2050, ne dorim o transparență din partea companiilor. Dacă ne uităm la zona de Real Estate, European Green Deal este extrem de relevant pentru companiile din acest sector. În Europa există 220 de milioane de clădiri construite înainte de 2001, iar 85-95% dintre ele vor fi în continuare funcționale în 2050. Nu ne dorim să construim mai mult, ci mai eficient energetic, astfel că la nivel de UE, se propune renovarea a 35 milioane de clădiri până în 2030. Companiile trebuie să vadă cum poluează, care e efectul emisiilor, câtă apă consumă, cât spațiu ocupă. Se dorește o reutilizare a materialelor – deșeurilor ce rămân în urma construcțiilor și demolărilor – o reciclare de până la 70%”, a precizat ea.
La rândul său, Alina Popa, Head of Legal, CITR, a vorbit despre noile mecanisme legislative ce pot sprijini companiile din construcții să depășească perioadele dificile – acordul de restructurare și concordatul preventiv.
„Prețuri ridicate la energie, creșterea prețurilor la materia primă, situația creată de pandemie, situația creată de război pot impacta un business. Când vorbim despre companii cu dificultăți, ne gândim la cele care au probleme operaționale, probleme care apar în industria respectivă, despre companii captive în contracte cu clienți sau furnizori sau activează în piețe cu probleme. Ar trebui să ne gândim la două elemente esențiale: prevenție și negociere. Legislația nu prevede un set de indicatori economico-financiar care definesc încadrarea unui client în starea de dificultate. Dificultatea este definită ca o stare a companiei generată de orice împrejurare care determină o afectare temporară a activității ce dă naștere unei amenințări reale și grave la adresa capacității viitoare a debitorului de a-și plăti datoriile la scadență, dacă nu sunt luate măsuri adecvate. Totuși debitorul în stare de dificultate este capabil să își execute obligațiile pe măsură ce devin scadente, deci el nu este într-o stare de insolvență.”
Florentina Șușnea, Managing Partner, PKF Finconta și Narcisa Chirilă, Tax Manager, PKF Finconta au prezentat principalele modificări aduse Codului Fiscal și impactul acestora pe piața de real estate.
„Avem reguli noi de aplicare privind impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. Din ianuarie 2023, sistemul de impunere devine opțional dacă îndeplinesc condițiile impuse de legislație și dacă nu au mai fost plătitoare de impozit. De exemplu, o întreprindere care aplică la acest sistem în 2022 și înregistrează la 31 decembrie 2022 o cifră de afaceri de 800.000 de euro, începând cu 1 ianuarie 2023 va plăti impozit pe profit.”
Totodată, s-a modificat definiția microîntreprinderilor, astfel că persoana juridică trebuie să îndeplinească mai multe condiții pentru a putea fi încadrată ca plătitor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor:
- în anul fiscal precedent să fi realizat venituri ce nu depășesc echivalentul în lei a 500.000 euro;
- să nu realizeze venituri din consultanță și/sau management într-o proporție mai mare de 20% din veniturile totale;
- să aibă minimum un salariat cu norma întreagă (poate fi CIM, contract de mandat/administrare);
- acționarii/asociații să nu dețină mai mult de 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei microîntreprinderi; Dacă aceste dețineri sunt la mult de trei microîntreprinderi, asociații/acționarii trebuie să stabilească microîntreprinderile care ies de sub incidența impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și care urmează să aplice prevederile impozitului pe profit;
- condițiile existente referitoare la capitalul privat și la neînceperea procesului de dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerțului sau la instanțele judecătorești, se mențin si începând cu 1 ianuarie 2023.
Pe 14 și 15 septembrie 2022 a avut loc cea de-a XV-a ediție a Real Estate & Construction Forum, eveniment la care au fost prezenți peste 200 de participanți, atât la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, cât și online. Cei care nu au ajuns la eveniment pot solicita înregistrarea conferinței pe site-ul BusinessMark, în secțiunea On Demand.
Real Estate & Construction Forum este un eveniment organizat de BusinessMark. Platformele Oameni și Companii – GlobalManager.ro, Administratie.ro și EventsOnline.ro – sunt parteneri de comunicare ai evenimentelor BusinessMark.