Mircea Stan, CEO Postis: Pandemia COVID-19 a adus o creștere a activității Postis

O creștere a activității, cu o mărire a bazei de clienți cu 80% și de 350% a volumelor de livrări procesate prin intermediul platformei. Acestea  au fost efectele pandemiei COVID-19 asupra Postis, prima platformă digitală pentru optimizare lanțurilor logistice și automatizarea distribuției și livrărilor, dezvoltată în România, potrivit CEO-ului acesteia, Mircea Stan.

Pandemia COVID-19 a scos în evidență toate punctele de ineficiență și risc din modul în care funcționează economia în ansamblu și fiecare companie în particular, iar criza generată a accentuat efectul deciziilor greșite din trecut sau amânarea unor decizii legate de transformare și tehnologizare. În absența unor tratamente sau vaccinuri adecvate, condițiile speciale și restricțiile se perpetuează și vor putea crește în intensitate oricând, ceea ce schimbă focusul pe care orice manager ar trebui să-l aibă, indiferent de domeniul de activitate, dinspre adaptarea pe termen scurt spre transformarea strategică pe termen mediu și lung. Prioritară devine nu doar supraviețuirea, ci capacitatea de dezvoltare și creștere în condiții nu întotdeauna favorabile”, a arătat Stan, într-un interviu pentru GlobalManager.ro.

 

Atributele care au propulsat platforma

Potrivit acestuia, ”flexibilitatea, viteza de reacție, ușurința de schimbare a modelului de business, redundanța surselor de procurare a resurselor, simplificarea ecosistemelor IT, alinierea și automatizarea proceselor, eliminarea ineficiențelor erau importante deja în condiții concurențiale de piață, dar atunci când lupta se dă cu un virus necunoscut, devin critice”.

”Postis oferă toate aceste atribute comercianților pentru care schimbarea a trebuit să aibă loc rapid. Ca urmare, pandemia COVID-19 a adus o creștere a activității Postis, cu o creștere a bazei de clienți cu 80% și de 350% a volumelor de livrări procesate prin intermediul platformei”, a explicat CEO-ul Postis.

 

E-commerce-ul, creștere explozivă

Răspunzând la întrebarea referitoare la principalele piețe cărora li se adresează Postis, Stan a spus că, ”la nivel mondial, e-commerce-ul a cunoscut o creștere explozivă, cu o valoare de 3.1 trilioane de euro, în 2020, care este estimată să se dubleze în următorii patru ani”: ”Logistica și transportul sunt două sectoare de activitate critice pentru susținerea acestui boom, dar, din păcate, ele depind încă de multe mijloace fixe, cu o rată de utilizare scăzută, numeroase procese manuale și sisteme rigide, ce funcționează în silozuri, fără a comunica între ele.”

”Postis contribuie la transformarea acestor două sectoare, prin intermediul tehnologiilor digitale și utilizarea datelor, accelerând trecerea de la forma clasică de supply-chain, la o nouă organizare de forma open supply-networks, capabilă să susțină creșterea, diversificarea și integrarea diferitelor medii de comerț”, a mai explicat reprezentantul Pontis.

 

Un ecosistem deschis

Acesta a prezentat platforma ca fiind ”un ecosistem deschis de retaileri, integratori de servicii logistice, e-fulfilleri, operatori de depozite, transportatori, curieri și furnizori de tehnologie, integrați pentru a genera standarde de bune practici în industrie și pentru a face transportul de bunuri de la depozite către magazine și casele și birourile clienților finali, mai simplu, rapid, eficient, mai puțin costisitor și mai prietenos cu mediul. Prin intermediul ei, sunt reunite aplicații ERP, sisteme WMS (warehouse management systems), OMS (order management systems), TMS (transport management systems), platforme de e-commerce și marketplace-uri și este orchestrat traficul de date, în cadrul proceselor logistice, în vederea optimizării planificării de transport și distribuție și pentru creșterea eficienței pe întregul lanț valoric”.

 

Cine poate utiliza platforma

Din punct de vedere al clienților, în acest moment, platforma Postis poate fi utilizată, potrivit lui Stan, de orice companie din România și Europa Centrală și de Est care transportă și livrează bunuri și care are nevoie de creșterea productivității, simplificarea operațiunilor, optimizarea costurilor, scalarea afacerii, ajustarea modelului de business sau captarea de noi piețe. În plus, funcționalitățile platformei rezolvă probleme din momente diferite, în dezvoltarea unei afaceri. Acesta este și motivul, după cum a spus CEO-ul, pentru care au atât clienți mari, care sunt în etapa de diversificare, optimizare sau consolidare, cât și clienți mici, pe care îi ajută să crească, în condiții ridicate de control.

 

Principalele avantaje pe care le are o companie utilizând platforma

Platforma Postis este utilizată de peste 100 de clienți mari și mici, cu prezență națională sau internațională, din categorii variate, precum fashion, pharma și cosmetice, medical, auto, food, home&deco, logistics, librărie, electro și IT.

Mircea Stan a prezentat și explicat, în cadrul interviului acordat, trei categorii de beneficii pe care Pontis le aduce clienților săi, indiferent de dimensiune sau de categoria în care aceștia activează:

prima se referă la reducerea costurilor asociate proceselor de supply-chain, distribuție și livrare: ”Bugetul de transport poate fi redus între 10 și 25%, în funcție de asortimentul de marfă, volumul de livrări și gradul de complexitate al operațiunilor. Scad cu până la 25% costurile asociate cu refuzurile coletelor, retururile și re-tratarea produselor returnate. Pe termen mediu și lung, transparența și excelența operațională cresc loialitatea clienților, ceea ce se traduce în scăderea cu până la 25% a apelurilor în call center sau a bugetelor de marketing și comunicare necesare pentru înlocuirea bazei de clienți. Scad și costurile asociate dezvoltărilor IT deoarece, cu o singură integrare cu Platforma Postis, clienții au acces la toate soluțiile de livrare de care au nevoie, în România, Europa sau oriunde în lume.”

-a doua categorie – optimizările de proces: ”Procesarea manuală, erorile umane și rework-ul sunt eliminate prin colectarea automată a datele de livrare din sistemele care le generează. Ele sunt procesate automat, iar cea mai bună opțiune de transport este selectată fără a necesita un operator uman, pe baza unei analize multicriteriale, legate de bunul livrat (dimensiune, greutate, împachetare, fragilitate, perisabilitate), condițiile de livrare (destinație, timpul promis, servicii conexe) și capabilitățile curierilor și transportatorilor să livreze în condițiile date. Această analiză se bazează pe algoritmi de machine learning, alimentați de cel mai mare și divers set de date de livrare existent pe piață. În plus, datorită integrării sistemelor de analiză a datelor și automatizării proceselor, crește eficiența activităților de fulfillment, iar resursele utilizate pentru analiză și raportare pot fi redistribuite pentru alte activități.”

-a treia categorie de beneficii se referă la transparență, vizibilitate și predictibilitate: ”Companiile știu în orice moment starea livrărilor procesate și, atunci când e nevoie, pot interveni prompt. Cumpărătorii finali sunt, la rândul lor, informați prin sisteme SMS și e-mail, iar, la finalizare, oferă rating și feedback, pe baza căruia sunt ajustați automat algoritmii de selecție. Iar prin analiza predictivă a datelor, pot fi anticipate perioade de vârf și distribuția lor teritorială, pot fi scalate corespunzător resurse și pot fi evitate depășiri de capacitate sau rupturi de stoc.”

 

Trecerea companiei în etapa de scale-up

În ceea ce privește planurile de viitor, Mircea Stan a detaliat: ”Până în prezent, Postis a atras investiții totale de 2.1 milioane de euro, de la investitori strategici din domeniile IT și logistică. Aceste fonduri au fost utilizate pentru dezvoltarea platformei și creșterea expertizei în zona de tehnologie, data science, machine learning, customer support si internaționalizare. În acest moment, suntem în discuții și, până la finalul anului, sperăm să finalizăm o rundă de investiții de Serie A, care să marcheze trecerea companiei în etapa de scale-up. În acest fel,  vom accelera extinderea operațiunilor în Europa și chiar în afara spațiului european și dezvoltarea de noi funcționalități, aplicații pentru analiză predictivă și machine learning și diversificarea surselor de revenue.”