Un contract de achiziţii pentru 20 de trenuri electrice noi, moderne, de ultimă generaţie va fi semnat în cel mult două luni, cu opţiunea de a cumpăra încă 17, a anunţat ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă.

„Consecinţa subfinanţării cronice a sistemului feroviar nu este de ieri sau de azi sau din ultimele trei sau 6 luni, ci de 30 de ani. Ceea ce trebuie noi să facem, ca manageri, este să scoatem acest sistem din groapa în care a fost aruncat. Asta nu se poate face din gesturi sau din vorbe, ci se face cu capitalizarea masivă a acestor campanii şi cu bani de investiţii. Nu există eficientizare fără investiţii. Avem investiţii demarate şi urmează să încheiem contracte şi aici o să fie un breaking news: în cel mult două luni vom semna un contract de achiziţii pentru 20 de trenuri noi moderne, de ultimă generaţie, electrice, cu opţiune de a cumpăra încă 17. Şi eu cred că ar fi o idee absolut excelentă să cumpărăm 37 de trenuri. Iarăşi, discutăm de finanţare şi mă voi lupta ca să avem aceşti bani în principal din fonduri europene. 37 de trenuri, de rame electrice moderne cu aproximativ 350 de locuri. Asta este parte din soluţia de viitor şi nu cârpeala care se desfăşoară de ani şi ani, aş zice de zeci de ani, în care reparăm locomotive care sunt vechi de 40 de ani şi încearcă oamenii ăştia din domeniu să facă minuni cu materialul învechit”, a explicat ministrul.

Şeful de la Transporturi a susţinut că are mare încredere că se va semna acest contract şi a subliniat că aceasta este ultima şansă pe care a dat-o echipei de la ARF.

„Trenurile nu se cumpără de pe raft, ele trebuie produse înainte. Am mare încredere că va fi semnată această licitaţie. E ultima şansă pe care am dat-o echipei de la ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – n. r.) să o încheie cât mai repede. Un argument este că s-a depus o singură ofertă, pentru că au fost doar două companii – o companie europeană şi o companie din China. Companiile din China nu mai au dreptul să participe după ordonanţa de urgenţă emisă de guvern la procedurile de achiziţie publică din România, deci au o singură ofertă de evaluat a acelei companii europene producătoare de trenuri. Nu poate să fie foarte greu. Mi-au spus că într-o lună o să încheie această evaluare şi o să-i ţin la acest termen. Eu am spus două luni, ca să putem să semnăm şi contractul”, a menţionat Drulă.

Licitaţia ramelor electrice destinate traficului inter-regional (RE-IR) se află în curs de evaluare tehnică, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, la sfârşitul lunii iunie, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Gigi Gavrilă.

În aprilie, ARF anunţa că Alstom Feroviaria S.p.A. şi Asocierea CRRC Qingdao Sifang Co., Ltd – Astra Vagoane Călători S.A. au depus oferte în cadrul licitaţiei organizate pentru achiziţia a 20 de rame electrice RE-IR destinate transportului inter-regional de călători.

„(…) la data de 19 aprilie 2021, ora 15:00, a expirat termenul până la care se puteau depune oferte în licitaţia organizată pentru achiziţia a 20 de rame electrice RE-IR destinate transportului inter-regional de călători. La deschiderea ofertelor de către comisia de evaluare, ce a avut loc în aceeaşi zi, la ora 15:30, dintre cele 17 companii înscrise, documentaţia a fost transmisă de două societăţi: Alstom Ferroviaria S.p.A., Asocierea CRRC Qingdao Sifang Co. Ltd – Astra Vagoane Călători S.A.”, se menţiona în comunicat.

Potrivit sursei citate, finanţarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) şi bugetul de stat, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1,311 miliarde de lei şi 3,714 miliarde de lei (fără TVA) – contravaloarea a 20 rame electrice inter-regionale RE-IR şi mentenanţa acestora asigurată pe o durată de 15 ani, cu posibilitatea dublării cantităţii şi perioadei de mentenanţă.

ARF precizează că procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică privind achiziţia de material rulant nou destinat transportului public inter-regional feroviar de călători RE- IR a fost demarată la data de 3 aprilie 2020.

Potrivit sursei citate, procedura a făcut obiectul unor contestaţii formulate de către potenţialii ofertanţi, în principal de producătorul chinez CRRC Qingdao Sifang Co. Ltd., fapt care a determinat ca deciziile irevocabile ale Curţii de Apel Bucureşti să ducă la schimbarea majoră a unor criterii tehnice de atribuire şi a unor cerinţe privind eliminarea obligativităţii demonstrării unor principii esenţiale de către ofertanţi. AGERPRES