Proiectul de Cod Urbanistic a fost aprobat de Senat, e în curs de aprobare la Camera Deputaților și urmărește nu doar o sistematizare în domeniu, ci o adevărată reformă, cu mențiunea că nu avem o formă finală. Este o formă intermediară și așteptăm cu mare interes forma finală, dar și modalitatea în care va fi interpretată și aplicată de autorități”, a declarat Mihaela Ispas, Counsel, Filip & Company, în cadrul conferinței Real Estate & Construction Forum, organizată pe 25 septembrie de BussinesMark la București.

„Există provocarea administrativă legată de anularea PUZ-urilor de sector, cât și de noul PUC. Au promis că până la finalul anului va exista o versiune preliminară și sperăm ca într-un an și jumătate, doi ani, să existe acest PUC care să ducă la deblocarea situației de la nivelul Bucureștiului. În ceea ce privește proiectele de infrastructură, există interes însă, pe lângă apetitul investitorilor, contează și predictibilitatea administrativă, modificările la Codul Fiscal – contează foarte mult politicile guvernamentale, predictibilitatea. Însă există interes pentru investiții și se remarcă un segment nou după pandemie”, a explicat Mihaela Ispas.

Nevoile clienților, care se transformă ca urmare a provocărilor din ultimii ani, a reprezentat un alt topic abordat de către invitații la panelul cu focus pe sectorul office. În acest context, Alina Necula, Country Manager for Romania, Lion’s Head Investments, a precizat: „A fost un an plin, iar compania noastră a avut câteva direcții strategice: ne-am axat pe dezvoltarea business-ului în România și Bulgaria, am intrat și pe piața din Grecia, iar la nivel operațional, a fost foarte important pentru noi să consolidăm echipa. Tot ceea ce am plănuit s-a întâmplat. Avem doi clienți foarte mari și era foarte important pentru companie continuarea acestor contracte – acesta a fost un hot topic în 2022-2023. Un al doilea punct la care lucrăm de opt luni este să intrăm în zona de logistic și industrial, în România și Bulgaria. La noi, este o piață destul de matură. Ne interesează atât varianta de dezvoltator, cât și cea de proprietar. Trebuie să fim foarte activi, să înțelegem foarte bine nevoia clientului.”

Ne concentrăm pe trei puncte: clienții, informatizarea și ESG. Ne-am propus să creștem cât mai mult customer experience. Am lansat o aplicație ce este disponibilă chiriașilor noștri, cu ajutorul căreia pot face numeroase lucruri: de la helpdesk, știri, informații. Organizăm diverse activități în lobby-urile clădirilor noastre, care se adresează mai mult părții soft a activității.

În ceea ce privește informatizarea, am investit mult în ultimii ani în ceea ce privește activitatea administrativă a Globalworth – este funcțională în proporție de 90%. Până anul viitor, ne propunem să fim complet digitalizați. Vorbim și despre digitalizarea clădirilor: am investit mult în VMS. Avem planul ca până în 2025 să automatizăm toate clădirile; până acum am automatizat opt. În ceea ce privește ESG, noi nu îl privim doar ca pe o cerință legală, europeană, ci ca pe un mod foarte practic de a reduce cheltuielile și de a crește eficiența”, a completat, la rândul său, Marian (Mike) Popa, Managing Director, Globalworth.

Anul 2023 a fost marcat de o reîntoarcere la birou, a punctat Mihai Stanciu, Director tehnic, KMW Systems. „În ultimul an, s-au cam încheiat tot ce înseamnă lucrul de acasă pentru partea de office, astfel că au început să revină cerințele legate de acces, de pontaj, de securitatea zonelor de parcare. Am observat o creștere a solicitărilor în această zonă. Am integrat inclusiv pontaj cu recunoaștere artificială, inclusiv în spitale, unde medicii nu pot pune amprenta, sau zone de producție. Din acest punct de vedere, pot confirma că a crescut cerința pe zona office și logistică. Pe partea de retail, am primit solicitări în ceea ce privește traffic flow-ul. Soluțiile noastre nu fac identificarea persoanelor propriu-zise, ci a spațiilor frecventate mai des. În prima parte a anului 2023 s-a văzut o creștere cu 20-30% a cererii pentru astfel de soluții”, a completat el.

Specialiști în domeniul imobiliar au participat, pe 25 septembrie, la cea de-a XVII-a ediție a evenimentului Real Estate & Construction Forum. La ediția organizată în această toamnă de BusinessMark la București au fost prezenți 26 de lideri din industrie, care au dezbătut situația actuală a pieței de real estate, cu perspectivele și provocările pentru anul 2024.

Platformele Oameni și Companii – EventsMax.ro, GlobalManager.ro și Administratie.ro – sunt parteneri de comunicare ai evenimentelor BusinessMark.