Marius Iliev, proprietar Sarica Niculiţel: Vinul românesc este un adolescent tocmai ieşit din orfelinat, pe o piaţă destul de ofertantă

Vinul românesc este un adolescent tocmai ieşit dintr-un orfelinat, provine dintr-o familie multimilenară, iar acum trebuie să înveţe cu ce se “mănâncă”… vinul, pe o piaţă destul de ofertantă, a declarat Marius Iliev, proprietarul podgoriei Sarica Niculiţel, într-o conferinţă dedicată sectorului vitinicol.
“Vinul românesc este un adolescent tocmai ieşit dintr-un orfelinat care are nişte părinţi iluştri, provine dintr-o familie multimilenară, iar acum trebuie să înveţe cu ce se ‘mănâncă’… vinul, dacă pot să spun aşa. Cam asta suntem, pentru că o lungă perioadă de timp, practic, activitatea care însemna vânzarea acestui produs care se numeşte vin a fost o chestie foarte uşoară, mai ales înainte de Revoluţie şi imediat în anii care au urmat, ceea ce a făcut ca dezvoltarea unor competenţe, cum ar fi marketingul, să fie lăsate pe plan secund. Avem o piaţă destul de ofertantă, cu o producţie mică în raport cu necesarul de consum. În ultimii ani constatăm o creştere însemnată a interesului pentru producerea vinurilor de calitate, mai ales de când tehnologiile din crame şi din vii au început să fie dezvoltate pe baza fondurilor europene. În afara de asta, competiţia a început să se intensifice şi dorinţa de a câştiga market share i-a făcut pe mulţi dintre producători să fie mult mai atenţi la calitate”, a afirmat Marius Iliev.
Acesta a apreciat că piaţa românească a vinurilor este împărţită între cei care vor să cumpere produse de calitate şi persoane care se mulţumesc cu “vinuri corecte”.
“Ca în orice piaţă, există o segmentare a ei în care o anumită parte se uită către vinurile de o calitate excepţională sau îşi permit acele vinuri şi există un segment destul de mare care se uită după vinuri decente sau un termen pe care eu îl urăsc – ‘vinuri corecte’. Totul se reglează prin preţ. Dacă nu eşti capabil să vinzi un vin bun la un preţ rezonabil, atunci la preţul la care poţi. Aceşti 90% reflectă starea de impotenţă a acestei industrii de a se adresa unui segment extern”, a subliniat Marius Iliev.
Referitor la ideea că vinurile româneşti sunt slabe calitativ şi ieftine, reprezentantul producătorului a precizat că aceasta este susţinută “mai ales de către cei care sunt interesaţi să propage această mentalitate, adică importatori de vinuri, oameni care nu au poate idee despre producerea unui vin”.
“Dintre cei care denigrează vinul românesc sunt şi unii buni cunoscători ai vinului, dar care au interese care aparţin altor domenii decât acela al producerii vinului”, a completat reprezentantul podgoriei. AGERPRES