„O să dispară zona de exuberanță care a venit după pandemie”, a declarat Marius Grigore, General Manager Romania & Moldova, Red Bull, în cadrul conferinței „reTAG – a retail, FMCG & e-commerce conference for the modern world”, organizată de BusinessMark la București pe 29 septembrie

Putem vedea că, în ultimii 5 ani, salariul minim s-a dublat, salariul mediu s-a dublat. S-ar putea ca anul 2024 să fie mai greu, dar cred că vom merge în direcția corectă din punct de vedere consumator – consum. Ține de noi să facem lucrurile mai clare și mai directe pentru consumatori. România rămâne, în continuare, o piață interesantă și există mult potențial. Sunt multe lucruri care nu ajută, însă în momentul în care sunt implementate măsurile fiscale nu mai putem schimba mare lucru, doar putem lucra cu ele. În perioada următoare, vom avea turbulențe, dar trebuie să ne uităm pe o perioadă de doi, trei, cinci ani, pentru că există mult potențial”, a mai spus Marius Grigore.

La rândul său, Cosmin Stan, Portfolio Development Lead, Coca-Cola HBC Romania, a vorbit despre provocarea de a menține produsele la un preț care să nu se resimtă în buzunarul clienților. „Anul acesta a fost unul foarte volatil, cu costuri din ce în ce mai ridicate ale produselor, cu un echilibru tot mai dificil de gestionat între costurile de business și cele pe care le resimt consumatorii. Cred că este esențial să înțelegem că obiectivele și nevoile consumatorilor pot să difere în cazul anumitor branduri sau categorii de produse. Dacă luăm un consumator care iese în oraș vs. unul care comandă acasă, obiectivele lor sunt diferite. Cred, în continuare, că online-ul va crește, însă și offline-ul are propriile beneficii. În continuare, este o zonă cu potențial de dezvoltare în offline. Fiecare canal vine cu niște provocări și trebuie să înțelegem cât mai bine nevoile consumatorilor noștri. Când vorbim din punct de vedere al momentului actual, este mult mai ușor să compari prețurile în online, însă comenzile online vin la pachet cu costuri de livrare, cu provocări în asigurarea ritualului de cumpărături al clientului”, a spus el.

Un trend care s-a remarcat în 2023 a fost stagnarea sectorului traditional trade, a punctat, la rândul său, Eduard Alexianu, Commercial Director, Merlin’s Beverages. „Vorbesc de magazinele de tip butic. Am observat o stagnare și pe partea de benzinării. Cauzele sunt diferite. La traditional trade – magazine locale, ele se contractă pentru că partea de international key accounts se dezvoltă din ce în ce mai mult pe urbanul mic, dar și pe partea de rural. Clientul devine din ce în ce mai interesat de retailul pus la punct și renunță la magazinașele locale. Din ce în ce mai mult această formă de business dispare, pentru că rețelele își doresc să crească și să ajungă în toate mediile consumatorului. La benzinării suntem foarte bine reprezentați, dar impactul foarte mare a fost legat de TVA-ul de la 9 la 19%, dar și de creșterile de prețuri pe care a trebuit să le facem din cauza ambalajelor, creșterilor la materii prime. Am observat o prudență mai mare a consumatorului”, a continuat Eduard Alexianu.

Totodată, sunt anumite segmente, cum este industria de luxrury, în care se remarcă un tren atipic: o creștere a consumului, a intervenit, la rândul său Mircea Varga, Chairman of the Board, TEILOR Holding, Independent Board Member, Safetech Innovations & Perla Harghitei. „2023 nu arată foarte diferit comparativ cu 2022, din punctul meu de vedere, însă ce aș putea observa este că, anul acesta, s-au mai calmat anumite elemente, precum prețul la energie. În rest, comportamentul clientului, așa cum am văzut și din studii, se schimbă – el devine mai prudent. Coșul, ca volum cantitativ, scade, chiar dacă unele companii raportează cifre în creștere. Activez în industrii diferite și, cu toate acestea, reticența consumatorilor se simte. Industria de luxury a crescut în pandemie cu 40% – sunt anumite comportamente ale clienților care nu sunt ușor de explicat. Pentru 2024, în afară de aceste surprize fiscale neplăcute pregătite de guvernanți nu mă aștept ca lucrurile să arate foarte diferit. Important este cum reacționăm atunci când vedem schimbările care se produc”.

reTAG este un eveniment organizat de BusinessMark. Platformele Oameni și Companii – EventsMax.roGlobalManager.roAdministratie.ro – sunt parteneri de comunicare ai evenimentelor BusinessMark.