Mariana Garștea, CEO, SIXENSE România: Construcțiile nu s-au oprit pe timp de pandemie

Pandemia a suspendat, temporar, doar câteva proiecte, dar construcțiile, în general, nu s-au oprit, în timpul acestei crize sanitare, generate de coronavirus, potrivit Marianei Garștea, CEO SIXENSE România, chestionată de GlobalManager.ro, în legătură cu efectele pandemiei.

SIXENSE România oferă tehnologii de instrumentare și monitorizare a riscurilor structurale și geotehnice asociate șantierelor, precum și inginerie specializată pentru diagnosticarea, protecția și întreținerea activelor (asset management) și platforme informatice digitale.

Compania este parte din SIXENSE GROUP, lider mondial în domeniu, și este prezentă în România din 2009. Printre proiectele din portofoliul SIXENSE România se numără:  Prima secțiune – Linia de Metrou 5 București (monitorizare geotehnică și structurală), Tunelele Daneș și Sighișoara (monitorizare geotehnică și structurală feroviară), Linia de metrou 4 București (monitorizare structurală în exploatare), Pod nou Agigea (monitorizare structurală în exploatare), Țiriac Tower, Ana Tower, Green Court C (monitorizare geotehnică și structurală) etc.

”A trebuit să ne luăm rapid toate măsurile de protecție și să ieșim în continuare în șantier. Aici apartenența la un grup internațional ne-a ajutat foarte mult, pentru că grupul a  venit rapid cu tot necesarul de materiale și resurse informaționale, ca să putem să ne continuăm activitatea din teren în deplină siguranță pentru toți cei implicați în proiect. Mai mult, noi lucrăm foarte mult cu autoritățile publice, pe proiecte mari de infrastructură (rutieră, feroviară etc.). În contextul pandemiei, în sectorul public, lucrurile se mișcă și mai puternic și se fac investiții. Au fost date și o serie de legi favorabile, care presupun scurtarea termenelor până la care se depun ofertele în licitații, dar și a timpului de răspuns pentru ele. Ceea ce înseamnă o accelerare a demarării unor proiecte publice, ca urmare a contextului”, a explicat Garștea.

Toate acestea, fără telemuncă însă: ”În toată perioada care a trecut, am lucrat o singură zi de acasă, realmente. Asta și pentru că, prin natura activității noastre, e important să fim prezenți, să reacționăm rapid, să fim disponibili, iar toate acestea se fac mult mai ușor de la birou.”

Planurile pe termen mediu și lung ale companiei

La nivel de grup, potrivit CEO-ului, se investește continuu în digitalizare și dezvoltarea de tehnologie software, care să ajute în acest proces al gestiunii de infrastructură în construcții și existență în timp (sau asset management, cum se mai numește).

”Ceea ce ne dorim să facem pe termen mediu și lung este să aducem și în România multe dintre soluțiile de gestionare a patrimoniului, care în afară sunt deja un standard și nu o excepție. Aceste soluții îl ajută pe proprietarul de infrastructură  (de regulă, administrație publică) să își eficientizeze investiția, să facă predicții, să intervină proactiv, în cazul anumitor riscuri (structurale, geotehnice etc.), care amenință sănătatea sau folosirea în deplină siguranță a construcției sale. Există foarte multă tehnologie și mult know-how pe care îl putem pune la dispoziție, în acest sens, trebuie doar să ne dorim cu toții, investitori, proiectanți, constructori etc., să facem saltul în direcția asta”, a arătat Mariana Garștea.

Educația este baza

Potrivit acesteia, toate activitățile companiei implică foarte multă educație: ”Pentru că vorbim despre multă inovație, tehnologie de ultimă generație și soluții digitale de platformă, e nevoie să venim cu multe exemple, să arătăm date și să vorbim pe fapte despre cum activitatea noastră ajută la economisirea și cu până la 30% a cheltuielilor de folosire a infrastructurii în cauză (conform Raport PIARC, 2019). Rezistența la schimbare e, uneori, destul de mare, într-o industrie obișnuită cu lucratul cu planul pe masă, cu treburi făcute doar pe jumătate sau cu mentalitatea mai departe, nu mai este treaba mea, nu mă interesează, deci eforturile noastre sunt pe măsură, ca să demonteze aceste puncte de vedere. În acest sens, am început și să punem la punct produse și mixuri de soluții dedicate pentru fiecare industrie în parte. Pentru că fiecare domeniu vine cu provocările lui specifice, cu legislația lui și particularitățile lui, așa că are nevoie de o abordare personalizată”.

Iar calitatea serviciilor primează: ”Indiferent ce facem în marketing, dacă, în realitate, nu susținem ceea ce declarăm și promitem, cred că orice efort de comunicare, oricât de bun ar fi, nu poate să înlocuiască profesionalismul de care dăm dovadă, atunci când implementăm un proiect.”

Echipa este esențială

În opinia CEO-ului, echipa este esențială: ”Fără experți care să cunoască foarte bine legislația și instrumentele cu care lucrăm, să înțeleagă nevoile fiecărui client și să vină cu inputul și recomandările potrivite în consecință, riști să ai monitorizare doar pe hârtie, care să nu răspundă întrebărilor principale, să nu ajute cu nimic realmente sau să nu servească scopului final al proiectului. Avem o echipă in-house de 11 specialiști, însă noi credem foarte mult în externalizare și, așa cum noi suntem o resursă externă pe proiectele pe care lucrăm, aducem la masă și alți experți, în funcție de fiecare proiect în parte. Important este să fie oameni bine pregătiți, specializați, care să gândească mereu în favoarea clientului și să se comporte ca și cum ar fi parte directă din echipa lui.”

Proiecte de suflet

”În peste 10 ani de activitate în România, am adunat foarte multe proiecte de care suntem foarte mândri. La o trecere rapidă în revistă, e vorba despre: 2 proiecte de linii de metrou monitorizate, 6 poduri instrumentate și monitorizate, 55 de clădiri mari de birouri monitorizate în exploatare, 2 baraje instrumentate, 5 clădiri turn monitorizate, cel mai mare pod hobanat din România monitorizat în exploatare și primele 2 tunele feroviare monitorizate în ultimii 25 de ani. Fiecare proiect este unic, cu așteptări diferite și cu un mix diferit de soluții. Totuși, colaborarea cu Metrorex pentru liniile de metrou 5 și 4 rămâne de referință pentru noi, fiind și printre primele proiecte majore demarate de SIXENSE, în România. Ne bucurăm că, dacă înainte de aceste proiecte, în industria locală lucrurile erau încă la început pe această nișă și se făceau de multe ori neprofesionist – inclusiv nouă poate că ne-a fost dificil inițial să comunicăm pe înțelesul tuturor responsabililor de proiect ce facem mai exact și cum îi ajută de fapt –, sper că nu va mai exista proiect de tunel de metrou, rutier sau feroviar de la noi care să nu presupună în mod expres necesitatea de a avea monitorizare structurală și geotehnică făcută ca la carte, conform standardelor în vigoare”, a arătat reprezentanta SIXENSE.

Traseu profesional lung, dar natural

Proiectele menționate de Mariana Garștea sunt încununarea ”traseului destul de lung, dar foarte natural” pentru ea, așa cum își descrie traiectoria profesională.

”Eu am ajuns în România în 2007, plecată fiind din Republica Moldova, după ce, anterior, locuisem o perioadă în Danemarca. La bază, am o formare profesională de inginer mecanic. De-a lungul timpului, am lucrat pentru unul dintre giganții din industria de construcții, apoi am ajuns Director de proiect pentru dezvoltare parcuri eoliene, la unul dintre jucătorii de top din domeniu. În 2015, mi s-a oferit postul de Director Dezvoltare la SIXENSE România (pe atunci – Soldata; compania a trecut printr-un rebranding un an mai târziu). Pas cu pas, am ajuns să înțeleg foarte bine businessul, cum funcționează el, ce nevoi au clienții noștri, cum arată piața – și aproape doi ani mai târziu, am făcut trecerea spre funcția pe care o am și astăzi, adică cea de Director General”, a relatat Garștea.

Constanta carierei sale: ”Am lucrat numai pentru grupuri de origine franceză. E o cultură organizațională cu care mă identific puternic și în care am crescut profesional: îmi place tot ceea ce înseamnă rigurozitate, respectul pe care îl au față de sistemul calității și față de proceduri, ceea ce se întâmplă și în cadrul SIXENSE.”

Succes, într-un domeniu revendicat de bărbați

Percepția că industria de construcții este o lume dură, a bărbaților, în care este greu să reușești, nu i-a generat probleme: ”Pentru mine lucrurile s-au așezat firesc: provin dintr-o familie în care tatăl meu a fost o figură paternă foarte puternică și în care am crescut alături de doi frați care m-au învățat să nu mă tem de nimic. Când am plecat din Republica Moldova, singură, la nici 20 de ani, tata mi-a spus: Am încredere în tine că o să reușești. Cuvintele lui mi-au fost ghid. De asemenea, cred că, în general noi, basarabenii, avem și o dorință incredibilă de a reuși, așa că nu m-am pierdut cu firea și astăzi îmi face plăcere să lucrez cu toți colegii mei, care sunt, într-adevăr, majoritar bărbați, deși asta e mai puțin important, din punctul meu de vedere, cât sunt abilitățile fiecăruia.”

Mesaj pentru colegii din industrie

”E loc pentru toți în această industrie, în care profesioniștii se cern realmente în practică, iar asta se vede imediat. Mi-aș dori să creștem cu toții standardele în industrie și să nu facem niciodată rabat de la calitate, pentru că aducem un deserviciu întregii profesii. Chiar dacă, pe termen scurt, poate să pară că ai câștigat, luând un proiect anume cu orice preț, pe termen lung, toată lumea are de pierdut: industria noastră, clientul final, sănătatea construcției (care trebuie gândită pentru următoarele zeci și sute de ani) și societatea civilă, adică oamenii care vor folosi efectiv construcția sau infrastructura respectivă”, a fost mesajul CEO-ului pentru colegii din industrie.