Majorarea impozitelor pentru apartamentele folosite ca sedii de firmă generează un business în creștere pentru spațiile de birouri

birou-palas-iasiMajorarea impozitelor pentru apartamentele folosite ca sedii de firmă ar putea să genereze afaceri mai mari pentru spațiile de birouri instant, la cheie, precum și migrarea firmelor din vile și apartamente în centre de birouri, au declarat mai mulți experți imobiliari.

“Un prim rezultat va fi creșterea cererii pe segmentul de spații mici de birouri, dar numai cu condiția ca firma să poată să își înscrie sediul social la adresa spațiului respectiv. Și acum, majoritatea chiriașilor care caută spații de birouri își stabilesc sediul social sau un punct de lucru la adresa respectivă, dar acest deziderat va fi și mai important din 2016, dacă sediile sociale înregistrate în locuințe vor fi impozitate diferențiat”, a declarat Mirela Raicu, corporate manager&partner la ESOP Consulting.

Vilele și apartamentele sunt, de altfel, o soluție de criză și atrag mai mulți chiriași în perioadele în care firmele sunt constrânse de buget, oferind mai multă flexibilitate.

“În cazul în care impozitele pe proprietate se vor mări foarte mult pentru vile și apartamente, proprietarii vor fi nevoiți să acopere aceste costuri prin chirii mai mari și atunci s-ar putea ca pentru chiriași să nu mai fie o alegere așa de bună astfel de proprietăți să se îndrepte în număr și mai mare spre centre de afaceri. Mai mult, chiar chiriași existenți în vile și apartamente este posibil să migreze spre centre de afaceri pe viitor”, spune Mirela Raicu.

Vârful închirierii de birouri în vile a fost în 2013, când numărul tranzacțiilor a crescut de patru ori ca număr și de trei ori ca suprafață totală închiriată față de 2012. Și în 2014 cererea a fost mare pe acest segment față de 2010-2011, dar mai mică deja față de de 2013, suprafața totală închiriată reducându-se cu 20%, în detrimentul spațiilor de birouri, care au crescut și ca volum și ca pondere. În 2015, vilele au pierdut teren în fața ofertei de birouri în centre de afaceri, aflată în creștere și cu condiții din ce în ce mai flexibile, ca urmare a concurenței din branșă.

“Excepție fac doar vilele din segmentul premium, clădiri istorice, de lux, situate în zone de prestigiu, care prin tradiție sunt alese de case de avocatură, agenții de publicitate și alte instituții care au nevoie de imagine, de o asociere a statului firmei cu unicitatea clădirii pentru care oricum bugetul nu este atât de important. Acestea își vor păstra clientela fidelă și în 2016”, a explicat Mirela Raicu.

În ceea ce privește oferta de spații de birouri care asigură și un sediu social, cele mai ieftine soluții sunt birourile instant, de la operatori specializați, al căror număr a crescut în 2015, precum și birourile din clădirile de talie mică, de 1.000-2.000 mp.

“În acest an, dintre membrii centrelor Flash Office, 20% au solicitat stabilirea sediului social și 80% a unui punct de lucru la adresa noastră, dar anul viitor procentul celor care vor dori sedii sociale va fi mult mai mare. Cred că și interzicerea societăților comerciale în clădiri cu risc seismic ne va avantaja, spațiile noastre aflându-se în clădiri noi de birouri, de clasă A, situate în zona ultracentrală, în apropierea Bulevardului Magheru, fiind o variantă pentru cei ce vor fi obligați să se mute”, a precizat Ilinca Dumitru, manager de vânzări la Flash Office.

Reprezentanții companiei spun că au semnat deja contracte de extindere pentru centrele de birouri instant, cu 400 mp în luna decembrie 2015, dar au planuri de extindere cu încă două locații în 2016, în clădiri de birouri ultracentrale.

Experții imobiliari spun că birourile instant și cele din clădirile de birouri de talie mică sunt variantele pentru chiriașii care vor părăsi apartamentele de bloc, unde aveau închiriate suprafețe de 60-70 mp și care nu pot găsi decât conjunctural spații cu astfel de dimensiuni sau la bugetele de acum în centre mari de birouri.

Guvernul a aprobat, în octombrie, mai multe modificări la Codul Fiscal una dintre acestea stabilind că locuințele vor fi impozitate diferențiat în funcție de scopul în care sunt folosite. Pentru locuințele folosite în scop comercial (sediu de firmă, locul în care își desfășoară activitatea o persoană fizică ce practică o activitate independentă sau este sediul declarat pentru un PFA), impozitele stabilite de primărie sunt cuprinse între 0,2% și 1,3%. AGERPRES