În ciuda provocărilor, retailerii au reușit să vină în întâmpinarea clienților cu noi concepte, având în vedere că aceștia sunt mult mai atenți la elemente precum proximitatea și sustenabilitatea, a explicat Liana Dumitru, Director | Retail Agency, Colliers Romania, la cea de-a XVII-a ediție a evenimentului Real Estate & Construction Forum, organizat pe 25 septembrie de BussinesMark la București.

Dacă 2022 a fost un an cu mai puține proiecte și mai liniștit, anul acesta își ia revanșa – ne așteptăm să ajungem la o suprafață de 260.000 mp, o livrare record în ultimii ani. O mare parte din proiecte sunt de tipul retail park. Anul acesta, revin în forță și centrele comerciale tradiționale. Sperăm să deschidem o nouă etapă a proiectelor mari și suntem optimiști că proiecte de regenerare urbană, mixed-used vor apărea în marile orașe. Retailerii au reușit, în ciuda provocărilor, să vină în întâmpinarea clienților cu concepte noi – avem un client ce apreciază sustenabilitatea, proximitatea. Am văzut schimbări în comportamentul de consum – reorientare dinspre produse premium spre produsele marcă proprie, o tendință de a amâna decizia de cumpărare, în așteptarea unui preț mai mic. Avem și vești bune din economie: inflația este pe un trend descendent, costurile de construcție s-au mai stabilizat, iar piața muncii a rămas stabilă. Vedem, în continuare, un apetit crescut din partea companiilor spre angajare”, a mai spus ea.

„Nu cred că se aștepta nimeni vreodată să avem nivelul inflației pe care l-am avut”, a completat, la rândul său, Cristian Zamfir, Development Manager, JYSK Romania. „Anul acesta a fost unul provocator – am reușit până acum, cel puțin, și credem că urmează o perioadă foarte bună: avem Black Friday, perioada cumpărăturilor de Crăciun. Legat de vânzări, avem o mică creștere față de anul trecut, dar 2022 a fost deosebit pentru noi. Nu cred că se aștepta nimeni vreodată să avem nivelul inflației pe care l-am avut. A fost foarte greu, așa că am încercat să optimizăm cât mai mult modul de a face business – partea logistică, operațională. Nu s-a regăsit inflația direct în prețuri. Pentru un comerciant, inflația este ca un bumerang dacă nu știi cum să acționezi. Am reușit să venim cu optimizări pe mai multe paliere; am reamenajat 18 magazine, astfel încât să avem costuri de funcționare mai mici, prin înlocuirea corpurilor de iluminat cu spoturi mult mai eficiente din punct de vedere energetic, spre exemplu”, a adăugat el.

Specialiști în domeniul imobiliar au participat, pe 25 septembrie, la cea de-a XVII-a ediție a evenimentului Real Estate & Construction Forum. La ediția organizată în această toamnă de BusinessMark la București au fost prezenți 26 de lideri din industrie, care au dezbătut situația actuală a pieței de real estate, cu perspectivele și provocările pentru anul 2024.

Platformele Oameni și Companii – EventsMax.ro, GlobalManager.ro și Administratie.ro – sunt parteneri de comunicare ai evenimentelor BusinessMark.