”Participarea la un hackathon este o bună ocazie pentru un brand să devină vizibil în rândul audienței target, fie că vorbim de specialiști cu experiență dintr-o anumită industrie sau studenți la diverse discipline. Pe de altă parte, un hackathon oferă unei companii tehnologice oportunitatea de a descoperi talente și specialiști pentru compania sa, prin acest exercițiu de a identifica, potența și motiva talentele interne. În același timp oferă și programatorilor o perspectivă de dezvoltare a unei cariere prin interacțiunea și expunerea la profesioniști cu expertiză vastă în domeniu. Participarea unui brand tehnologic la un hackathon este în esență și o oportunitate de promovare a brandului printr-o abordare de PR din perspectiva employer branding, de a arăta interesele brandului pentru dezvoltarea de soluții tehnologice adresate unei anumite industrii, dar și o bună oportunitate de networking”, declară Iuliana Floricică, CEO and Co-founder of June Communications, în cadrul interviului oferit în exclusivitate pentru hackathons.ro.
În ceea ce privește cele mai bune modalități prin care o companie poate utiliza un hackathon pentru a testa și valida noi produse sau idei de marketing, Iuliana Floricică relatează că un hackathon facilitează procesul de inovare, de la etapa de descoperire a problemei, urmată de ideație, și finalizându-se cu conceptualizarea, iar într-o etapă ulterioară, externă, și testarea în diverse medii specifice de incubație.
”Consider că este important mixul pe care îl au echipele participante în hackathon pentru a facilita corect procesul de inovație. Este nevoie de o diversitate a aptitudinilor și a specializărilor, precum software developer, designer, marketing, business developer, un specialist din industrie, și de ce nu, și un potențial consumator care să poată oferi feedback în timp real. De asemenea, ar fi de avut în vedere și corelarea aptitudinilor cu diversitatea nivelurilor de expertiză. Bine cunoscutul model business canvas este unul dintre cele mai la îndemână instrumente de validare a unor noi produse sau idei. Pentru o abordare mai sigură, este modelul lean startup, în cadrul căruia se merge pe principiul dezvoltării unei soluții pentru care potențialii consumatori și-au manifestat deja dorința, astfel s-ar adresa unei piețe existente. În opinia mea, cu adevărat provocator este să dezvolți soluții bazate pe idei disruptive, să creezi produse noi pentru piețe noi, să fii pionier. E greu, evident, mai ales în procesul de validare și atragere de investiții. Necesită o muncă imensă de educare a consumatorului și de creare a pieței, însă în timp, și satisfacțiile sunt pe măsură. O altă metodă de validare este cea a value proposition care ar răspunde la întrebarea dacă ideea rezolvă cu adevărat o problemă a consumatorului. Plecăm de la premisa că suntem într-un hackathon tehnologic și avem capacitatea de dezvoltare a ideii din acest punct de vedere, însă într-un proces de inovație și validare a unei idei, capacitatea dezvoltării tehnologice reprezintă o măsură de validare. Apoi apare întrebarea despre piața existentă, dacă există competiție și cât de acerbă este aceasta, dacă este o idee cu totul nouă sau au mai existat altele similare, iar dacă da, care sunt poveștile de succes și eșecurile, și de ce. La fel de important, dacă ideea sau soluția poate fi testată repede, cu costuri optime, într-un mediu și o rețea existentă și având ca bază capacitățile existente de prototipare. ”
Întrebarea cheie a interviului a fost legată de cum pot echipele de marketing să colaboreze cu echipele de dezvoltare tehnologică în timpul unui hackathon pentru a crea soluții de marketing mai eficiente.
”Mixul echipelor este un aspect cheie. Marketing-ul în general în companiile de servicii sau tehnologice este o funcție suport, însă în procesul de product development, capătă o importanță majoră. Aș spune că marketingul aduce produsul în realitate, pentru că oricât de inovatoare și disruptive ar fi ideile pentru un nou produs și oricât de avansate ar fi tehnologiile folosite pentru dezvoltarea sa, în esență, marketingul facilitează legătura cu consumatorul, cu nevoile acestuia, cu piața potențială și merge mai departe către potențialul de business al noului produs. De aceea văd o interdependență a celor două echipe în procesului de dezvoltare a unui nou produs. Pe de altă parte, un hackathon este și o bună ocazie de schimb de expertiză și creare de experiențe noi. Deși teoretic un hackathon este o competiție, practic încurajează colaborarea și crearea unei comunități formate din specialiști și aspiranți, care are același scop și luptă sau muncește pentru o cauză comună. Din punct de vedere al noilor experiențe, hackathonul se încadrează foarte bine în conceptul de marketingul experiențial, care asta urmărește, să creeze noi experiențe oamenilor, să îi aducă mai aproape de un brand, de consumatori, să creeze o comunitate, să faciliteze experiențe cât mai inedite și să expună participanții unor situații care contribuie la dezvoltarea unor noi abilități, complementare celor existente”, afirmă Iuliana, CEO and Co-founder of June Communications.
Dacă ești student sau absolvent la/de facultate tehnică, medicină/farmacie sau business/marketing și ai o idee sau dorești să contribui la dezvoltarea unei idei revoluționare, te așteptăm să te înscrii la H3 – Healthcare in Hospitals Hackathon 2023. Competiția se va desfășura în format hibrid, în IAȘI și online.
Ediția din acest an a H3-Healthcare in Hospitals Hackathon este organizată de Oameni și Companii, cu sprijinul partenerilor: Apollo AI Technologies, NORD, Pfizer, Facultatea de Informatică din Iași, Universitatea Danubius, Universitatea „Ştefan cel Mare” Suceava , Universitatea ”Vasile Alecsandri” Bacău, Global Women in Tech, Noventiq, Liga AC, Asociația Studenților Matematicieni Iași, AIESEC, ASMBS, ASII, Societatea Studenților Mediciniști Iași, Imago-MOL, CALEMIS, June Communication, Iasi4U, EventsOnline.