Volumul tranzacţiilor imobiliare din Europa a ajuns la valoarea de 254 de miliarde de euro, în 2020, în scădere cu 27% faţă de anul precedent, potrivit raportului „Global Outlook: Emerging Trends in Real Estate”, realizat de PwC, în colaborare cu Institutul Urban Land.
Pe parcursul anului trecut, sectorul rezidenţial şi cel logistic au ajuns la un nivel record de 37% din întreaga activitate de tranzacţii din Europa.
„Pieţele care au reuşit să treacă cel mai bine peste anul 2020 au fost cele care s-au bazat pe capitalul intern. Anul trecut, Germania şi-a păstrat poziţia de cea mai atractivă piaţă europeană pentru investiţii imobiliare. La polul opus, cele mai afectate pieţe au fost cele din Spania şi Portugalia, deoarece au depins foarte mult de investitorii străini, în special din SUA. Şi în acest an, investitorii imobiliari din Europa se orientează tot spre active din sectoare minim perturbate de criza sanitară, precum logistica/industrial şi rezidenţial, dar şi spre oraşele importante ale Europei, care oferă lichiditate şi stabilitate. Astfel, cele mai atractive cinci oraşe europene pentru investiţiile imobiliare în acest an sunt Berlin, Londra, Paris, Frankfurt şi Amsterdam. Logistica este văzută ca ‘un câştigător în fiecare regiune’ (Asia, Europa şi America), datorită creşterii impresionante a comerţului electronic”, notează realizatorii studiului de specialitate.
În ceea ce priveşte sectorul de birouri, cercetarea PwC & Institutul Urban Land evidenţiază faptul că este greu de prezis ce se va întâmpla în acest domeniu, având în vedere că tot mai mulţi angajaţi lucrează de acasă, iar companiile sunt tot mai preocupate de bunăstarea lor.
„La aceste preocupări se mai adaugă şi faptul că oamenii nu mai sunt dispuşi să mai facă naveta în oraşele mari. Aceste evoluţii vor avea un impact negativ în activitatea de închiriere a spaţiilor de birouri din acest an şi în 2022, deoarece marii chiriaşi amână deciziile sau se bazează pe munca de la distanţă. Totuşi, investitorii imobiliari susţin că firmele şi angajaţii lor vor dori în cele din urmă să se întoarcă la birou, dar într-un sistem hibrid, în care să lucreze mai mult de acasă faţă de perioada de dinaintea pandemiei. Deşi cumpărăturile esenţiale s-au dovedit a fi excepţii notabile în pandemie, retailul offline a fost foarte afectat. Astfel că focusul pe online va continua, perspectivele generale de investiţii în retail pentru 2021 rămânând sumbre în SUA, zone din Europa şi Asia Pacific. Totuşi, investitorii sunt în continuare interesaţi de active de retail subevaluate”, explică consultanţii.
Potrivit sursei citate, niciun sector de activitate nu a fost lovit atât de puternic de pandemia COVID-19 precum turismul. În acest context, deşi unele prognoze sugerează că turismul internaţional nu va reveni la niveluri pre-pandemice până în anul 2025, este prefigurată totuşi o revigorare pe fondul campaniilor de vaccinare şi de relaxare a restricţiilor de călătorie.
Raportul „Emerging Trends in Real Estate” a fost realizat în luna martie a acestui an de Institutul Urban Land şi PwC în rândul managerilor din SUA şi Canada, Europa şi Asia. AGERPRES