Investițiile în infrastructura locală duc pe creștere piața locală de instalații electrice și în 2020

Piața locală de instalații electrice a crescut cu aproximativ 12,6% în 2019, în comparație cu 2018, iar în 2020 se va îndrepta spre 9,5 miliarde lei, potrivit estimărilor specialiștilor KeysFin. La avântul pieței au contribuit atât investițiile în infrastructura locală, printre care se numără și proiectele de smart cities, cât și zona de iluminat public, din care fac parte și instalațiile de Crăciun, dar și construcțiile noi.

Mai mult, în comparație cu 2015, creșterea la nivel de 2019 este de 23%, iar ceea ce este important de avut în vedere este structura diferită a companiilor din top 10, care au în portofoliu proiecte diferite de instalații electrice, atât în mediul public, cât și în cel privat.

„În ultimii ani, târgurile de Crăciun au devenit o tradiție în multe orașe din România, iar iluminatul festiv a contribuit la creșterea acestei piețe. Cu toate acestea, situația din acest final de an, când instituțiile locale au avut alte priorități pe ordinea de zi, a demonstrat că o dezvoltare sănătoasă și durabilă a acestui sector ar trebui să țină cont, în primul rând, de implementarea de tehnologii noi în domenii cheie precum smart cities sau eficiența energetică”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Piața locală de instalații electrice a însumat 6,4 mii de companii în 2019, cu 4,5% mai multe față de 2018 și cu 14,8% peste nivelul din 2015, dintre care: 5,6 mii companii micro, 726 companii mici, 87 companii medii și 4 companii mari. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile mici, cu 38,6% din total. Pe de altă parte, peste 1,2 mii de companii (19% din total) au avut cifra de afaceri egală cu 0 în 2019.

Potrivit analizei KeysFin, în topul județelor cu cea mai mare cifră de afaceri din piața locală de instalații electrice conduce Capitala, cu o cifră de afaceri de 2,6 miliarde de lei (32% din total), urmată de județele Cluj (9,4% din total), Ilfov (4,9% din total), Timiș (4,1% din total) și Brașov (4% din total). Împreună, primele 5 județe au generat aproape 55% din cifra de afaceri a pieței lucrărilor de instalații electrice în 2019.

TOP COMPANII INSTALAȚII ELECTRICE DIN ROMÂNIA

Cea mai mare companie de instalații electrice din România a fost, în 2019, IMSAT SA, cu o cifră de afaceri de peste 257 milioane lei (3,2% din total). Clasamentul este completat de TIAB SA (252 milioane lei), ELECTROGRUP SA (226 milioane lei), LUXTEN LIGTHING COMPANY SA (139 milioane lei) și SCHINDLER ROMÂNIA SRL (138 milioane lei).

Cele mai mari 10 companii din această piață au cumulat afaceri de aproximativ 1,4 miliarde lei, reprezentând 17,8% din total. De asemenea, din top 10, 2 companii au printre ariile de activitate și iluminatul festiv: LUXTEN LIGTHING COMPANY SA, ocupanta locului 4, și FLASH LIGHTING SERVICES SA, ocupanta locului 7.

Cât despre profitul net al companiilor din domeniu, acesta a crescut cu 9,2% față de 2018 și cu 92,5% peste nivelul din 2015, ajungând la puțin peste 1 miliard de lei în 2019. Mai mult, din cele 6,4 mii de companii analizate, 4,1 mii (64,5%) au înregistrat profit, 1,6 mii (24,5%) au fost pe pierdere, iar restul au avut un rezultat nul în 2019.

O PIAȚĂ ÎN CONTINUĂ SCHIMBARE

Tehnologiile care compun instalațiile electrice au avansat enorm în ultimii ani, iar firmele din domeniu au câștigat în măsura în care au ținut pasul cu aceste schimbări.

Dacă în domeniul construcțiilor, conceptul de smarthome a început să fie aplicat din ce în ce mai des în cazul ansamblurilor rezidențiale noi, în domeniul infrastructurii electrice publice sau private, cerințele au avut în vedere eficientizarea consumului energetic, dar și gradul crescut de siguranță pentru angajații implicați în gestionarea acestor sisteme complexe.

Cât despre iluminatul public, în anii dinaintea pandemiei, târgurile de Crăciun au luat o amploare din ce în ce mai mare în multe orașe din România. Astfel, potrivit unui studiu Infocons, primăriile din România au cheltuit, în perioada 2018-2019, cu 53,1% mai mult pentru iluminatul festiv, în comparație cu media achitată în perioada 2017-2018.