Inovația este principalul fenomen al lumii moderne, motivul pentru care avem parte atât de îmbunătățiri radicale ale standardelor de viață, cât și de schimbări majore în societate. Dați uitării evenimentele pe termen scurt, cum ar fi mandatul lui Donald Trump sau Brexit, pentru că inovația este cea care va determina cursul secolului XXI, deși ea rămâne un proces misterios, puțin înțeles de oamenii politici și de afaceri.

Trebuie, așadar, să schimbăm modul în care privim inovația, pentru că aceasta nu este un proces care are loc de sus în jos sau de jos în sus, conform vreunui plan. Este, de asemenea, diferită de invenție fiindcă presupune transformarea invențiilor în lucruri practice și accesibile oamenilor. Inovația accelerează anumite industrii sau le încetinește pe altele. Este un fenomen colectiv, care nu aparține vreunui geniu solitar, și care implică încercări repetate și greșeli asumate. E graduală, inexorabilă, contagioasă, imprevizibilă și, deși nu poate fi modelată de economiști, poate fi cu ușurință descurajată de politicieni.

Pornind de la poveștile pasionante ale inovației, de la cum au pornit și cum au reușit sau au dat greș, Matt Ridley ne vorbește despre motoare, cafea, cartofi, vaccinuri, antibiotice, calculatoare, inginerie genetică, mașini, radio, social media, inteligență artificială, țânțari, trollere, apă cu clor, toalete, radio, detectoare de bombe, ierbicide, drepturi de autor, câini, agricultură, trenuri, țigări electronice, telegraf, fertilizatori, motoare cu aburi, motoare cu reacție sau motoare de căutare, telefoane mobile și, în cele din urmă, despre viața însăși.

„Aici este punctul meu de pornire: inovația este cel mai important aspect al lumii moderne, dar și unul dintre cele mai puțin înțelese. Este motivul pentru care majoritatea oamenilor trăiesc acum în prosperitate și mai înțelept prin comparație cu strămoșii lor, baza marilor descoperiri din ultimele câteva secole, explicația simplă a motivelor pentru care incidența sărăciei extreme este în cădere liberă la nivel global pentru prima oară în istorie: de la 50% din populația lumii, la 9%, în decursul vieții mele. Inovația are loc când oamenii sunt liberi să gândească, să experimenteze și să speculeze. Are loc când oamenii pot face schimburi între ei. Are loc când oamenii sunt oarecum prosperi, nu disperați. Este ușor contagioasă. Are nevoie de investiții. În general se petrece în orașe. Și așa mai departe. Dar oare chiar o înțelegem? Care e cea mai bună metodă de a încuraja inovația? Chestiunea uimitoare legată de inovație este cât de misterioasă rămâne încă. Niciun economist sau sociolog nu poate explica în totalitate de ce are loc inovația, fără să mai vorbim de modul sau locul în care apare sau se manifestă.“

 

Puteți achiziționa volumul aici