Operatorii din turism susţin că sezonul 2021 a fost unul mult mai bun decât 2020 din punct de vedere al încasărilor, dar încă nu s-a ajuns la nivelul anului 2019, fiind resimţită lipsa voucherelor de vacanţă în turismul intern.
Hotelierii au ales să majoreze preţurile „la minimum”, cu 10-15%, chiar dacă tarifele produselor şi serviciilor din România au crescut cu procente cuprinse între 10% şi 30% faţă de nivelurile de dinainte de pandemie, susţin reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
„Operatorii din turism au avut încasări mai bune decât anul precedent, dar în niciun caz la nivelul anului 2019. Faţă de anul 2020, în acest an mulţi s-au imunizat sau vaccinat şi există o predictibilitate mai mare, cunoscând cu toţii regulile jocului, având „rodajul” anului trecut. De obicei, turiştii vaccinaţi rezervă mai din timp şi aleg orice destinaţie populară, pe când turiştii nevaccinaţi au rezervat mai din scurt, au ales România sau destinaţii mai predictibile din timp, în privinţa constanţei culorii verzi. Pentru România a lipsit promovarea turistică externă, care trebuie asigurată de către stat, de către ministerul de resort. Pentru a avea turişti străini, promovarea trebuie pornită din timp, chiar şi în vremuri de criză. De asemenea, se simte lipsa voucherelor de vacanţă pentru acest an. Aceste vouchere ar fi sprijinit enorm turismul intern, şi aici nu mă refer neapărat la litoral, deoarece avem multe alte forme de turism şi alte regiuni care au nevoie de sprijin”, a declarat  purtătorul de cuvânt al ANAT, Traian Bădulescu.
El susţine că a existat şi în acest an o lipsă de predictibilitate în privinţa valurilor pandemice, agenţiile de turism fiind nevoite să înfrunte nemulţumirile turiştilor nevaccinaţi referitor la ţările care au intrat pe listele roşii, deşi agenţiile nu poartă nicio răspundere pentru modificarea încadrării destinaţiei între data achiziţionării serviciilor turistice şi data întoarcerii.
„Dacă graniţele sunt deschise de ambele părţi, rămâne în vigoare contractul cu turistul, iar această regulă este aplicată în toată lumea, nu doar la noi. Din păcate, agenţiile de turism au încasat greu sau unele încă nu granturile şi ajutoarele de la stat. În multe cazuri, sumele nu au fost suficiente, iar impozitele şi taxele au curs în acest an, deşi ne-am aflat tot în plină pandemie”, a adăugat purtătorul de cuvânt al ANAT.
În privinţa preţurilor înregistrate anul acesta în sectorul turistic din România, Bădulescu susţine că acestea s-au ajustat la inflaţie.
„Aşa cum au observat analiştii economici, cam la orice produs sau serviciu de orice fel, în România, tarifele au crescut cu între 10 şi 30% faţă de cum erau înainte de pandemie. În turism, în special pentru proprietarii de structuri de cazare dar nu numai, au crescut preţurile la utilităţi, au crescut salariile şi este şi o problemă în privinţa personalului calificat, din ce în ce mai greu de găsit. Hotelierii au ales să crească preţurile la minim, cu 10-15% după caz, nu au urmat trendul de creştere mai mare”, a afirmat el.

Destinaţiile preferate de români în 2021
În timpul sezonului de vară, litoralul românesc şi litoralul bulgăresc au mers excelent, spune Traian Bădulescu, deoarece primul se află în propria ţară, iar Bulgaria nu a solicitat, până la 1 septembrie, niciun document suplimentar în afara actului de identitate.
„Pentru România, vedeta sezonului estival a fost, de departe, litoralul. Însă mulţi români care doresc linişte, izolare sau turism în natură au optat şi pentru staţiunile montane, staţiunile balneoclimaterice ori pentru pensiunile rurale. În timpul verii, românii nu au mai ales neapărat un weekend la pensiunile rurale sau în staţiunile montane, ci un sejur complet, de o săptămână”, a adăugat reprezentantul ANAT.
Potrivit sursei citate, litoralul românesc al Mării Negre a avut în 2021 un sezon de revenire. Touroperatorii care vând litoralul românesc şi revânzătorii acestora au făcut o alegere bună, având asigurată supravieţuirea şi chiar un profit minimal, plus o predictibilitate mai mare.
„Mai mulţi touroperatori şi hotelieri consideră că sezonul de vară 2021 va fi, atunci când se va trage linia, la fel de bun ca şi sezonul 2019, ultimul sezon normal, sau poate chiar mai bun. Rămâne de văzut. Cert este că a fost un sezon bun, care a mai redresat turismul de pe litoral. Proprietarii de structuri de cazare au investit în continuare, iar agenţiile de turism au fost inovative, lansând produse de litoral diversificate. Acum, la final de sezon, agenţiile de turism specializate pe litoralul românesc vor lansa, fiecare, împreună cu partenerii hotelieri, oferte gen „mini preţuri de vacanţă”, program promovat de ANAT”, a susţinut Bădulescu.
Pe litoral, gradul de ocupare este în continuare ridicat până pe 10 septembrie, mai ales că şi vremea se anunţă favorabilă, şi doar începerea şcolilor contribuie la scăderea cererii. Oricum, sunt hoteluri care vor fi deschise până spre finele lunii septembrie.
„Subliniem că din ce în ce mai multe structuri de cazare clasificate sunt de calitate, de fapt chiar majoritatea, deoarece şi turiştii devin din ce în ce mai pretenţioşi iar agenţiile de turism îşi selectează cu atenţie partenerii. Plajele lărgite din Mamaia arată foarte bine şi sperăm ca pentru sezonul viitor să fie concesionate şi amenajate din timp. Şi hotelierii sau concesionarii de plaje au nevoie de timp şi de predictibilitate. La ora actuală, pe litoralul românesc sunt aproape 40 de hoteluri care oferă servicii tip all inclusive, iar pentru acest sezon aflat la final, alte câteva zeci de hoteluri şi structuri de cazare au fost modernizate sau construite”, a punctat Traian Bădulescu.
În opinia sa, o „explozie” a investiţiilor se înregistrează în cazul zonei Mamaia Nord – Năvodari, iar în Eforie, Neptun-Olimp, Jupiter, Venus şi Saturn au fost renovate şi modernizate o serie de hoteluri. De asemenea, se observă îmbunătăţiri ale infrastructurii şi în partea sudică a litoralului, o menţiune specială fiind pentru staţiunea Saturn. Pe de altă parte, municipiul Constanţa constituie, în sine, din ce în ce mai mult, o atracţie turistică, având zeci de hoteluri de calitate şi plaje largi.
„Trebuie să conştientizăm că litoralul chiar este pentru toate buzunarele, dar anumite zone sau hoteluri reprezintă produse tip premium şi de aceea sunt mai scumpe, aşa cum este peste tot în lume, şi aici mă refer în special la nordul staţiunii Mamaia sau la anumite hoteluri de 4 şi 5 stele din sudul litoralului. Consider că România în sine tinde să devină, pe alocuri, o destinaţie premium, deşi tarifele sunt încă mult mai mici decât în anumite ţări occidentale”, a comentat reprezentantul ANAT.
În acest an şi alte destinaţii clasice, preferate în mod tradiţional de către români, precum Grecia şi Turcia, au mers relativ bine. În prima parte a sezonului, cât timp s-au aflat pe listele verzi sau galbene pentru România, au fost solicitate de către orice turist, iar în a doua parte a sezonului, când au intrat pe listele roşii, au fost căutate cu precădere de către turiştii vaccinaţi, care nu intră în carantină la revenire, situaţie întâmpinată în cazul Spaniei.
De asemenea, Egiptul a fost solicitat în continuare, existând săptămânal curse charter către această destinaţie, chiar dacă vara în această zonă este foarte cald. Şi Albania a fost mai căutată decât anii trecuţi, ţinând cont că până de curând a fost pe lista verde, acum se află pe lista galbenă, iar la graniţă turiştii români au prezentat doar actul de identitate.
Potrivit sursei citate, alte destinaţii preferate de români în vara acestui an au fost: Italia, Cipru, Malta sau Portugalia, cu Madeira. De asemenea, sunt turişti care aleg circuite în Europa (Franţa, Spania, Italia), pe continentul african sau în America Latină.
„Românii s-au învăţat să călătorească, doresc să călătorească şi nimeni nu cred că le va putea lua această libertate, în pofida restricţiilor. Turiştii au învăţat să se adapteze. Să sperăm că nu vom mai avea graniţe total închise şi lockdown-uri totale”, a concluzionat Traian Bădulescu. AGERPRES