O analiză realizată de Sorana Mantho – Managing Partner Ad Interim Consultum S.R.L. pentru portalul GlobalManager.ro
O foaie de parcurs la nivel European, privind ridicarea măsurilor de izolare generate de criza COVID 19, ar fi echivalentul unui cadru de referință care sa cuprinda modele, retete si solutii ce ar putea fi accesate de fiecare stat membru, în funcție de resursele economice existente si de evolutia locala a COVID-19.
In acest moment nu exista un sistem de coordonare activ si concertat la nivel european alaturi de sistemul de coordonare de la nivelul national al fiecarui stat membru. Activarea politicii de izolare s-a derulat prin decizii concrete bazate pe coordonatele unui sistem cu elemente si variabilele reprezentative la nivelul fiecarui stat membru. Totusi, privind unele catre altele, guvernele au învațat din mers sa evalueze amenințările substanțiale immediate, precum si potentialele riscuri viitoare. La aceasta viteza, in doar câteva zile, au fost evaluate si luate decizii cu adevărat istorice in plan national, iar consecintele s-ar putea intinde pe câțiva ani.
Presupunand că economia s-ar putea redeschide in parte la jumătatea anului, FMI estimeaza ca PIB-ul european se va contracta în 2020 cu 6,7 %, depășind impactul crizei financiare globale de acum 10 ani.
In lipsa perspectivei unui vaccin impotriva SARS COV-2 pana la finele acestui an, statele trebuie sa gaseasca o solutie de iesire din izolare si de deblocare a economiei.
Belgia isi propune o ieșire treptată din izolare, pe baza unui control determinat de evolutia răspândirii virusului, care va fi implementată incepand cu 4, 11 și 18 mai și apoi 8 iunie.Trecerea de la o faza la alta va fi anunțată cu o săptămână în avans. Activitatea companiilor se va desfasura in continuare on-line dar incepanad cu 4 mai, va fi permisa si interactiunea „business to business”. Activitatea de invatamant se va relua din 18 mai, prioritate avand anii terminali, iar grădinițele vor ramane inchise până cel puțin la sfârșitul lunii mai.
Polonia a relaxat deja o parte din masurile de izolare, a redeschis parcurile și reevaluarea numarul de clienti permisi pentru intrare in magazine. Exista si intentia de relaxare a restrictiilor pentru activitati sportive începand cu 4 mai si perspectiva de reluarea a sportului profesionist de grup la sfârșitul aceleiasi luni.
In Franța au demarat discutiile pentru redeschidere treptata a magazinelor cu limitarea numărului de persoane. Nu este exclusa nici posibilitatea unei abordari zonale in ceea ce priveste relaxarea masurilor de izolare. In ceea ce priveste restaurantele, redeschidererea este estimata pentru jumătatea lunii iunie. Scolile se vor deschide începând cu 11 mai.
Spania ramane rezervata in legatura cu relaxarea masurilor de izolare, in contextul in care starea de urgență continua pana in data de 9 mai.
Portugalia, care fost mai puțin severă in aplicarea masurilor de izolare, va permite redeschiderea în săptămânile următoare a magazinelor mici dar și a furnizarii de servicii catre public, pastrand aceleasi masuri de protectie individuala (purtarea mastii) ca si in restul statelor europene. Saptamana trecuta guvernul a redus TVA, pentru măști și gel dezinfectant pentru mâini, pana la nivelul minim de 6%.
Și în Italia măsurile de izolare vor fi relaxate începând cu 4 mai, treptat; parcurile, fabricile și șantierele vor fi deschise iar restaurantele vor putea pregati si comercializa mancarea in regim ‚take-away’. Mai multe magazine de vânzare cu amănuntul, care nu au fost deja deschise în cadrul primelor măsuri de relaxare, se vor redeschide la 18 mai, împreună cu muzee și biblioteci. Incepand cu 1 iunie si serviciile catre populatie se vor redeschide treptat. Pentru sporturile de echipa se vor putea organiza antrenamente de grup începând cu 18 mai, insa scolile nu vor relua cursurile până în septembrie.
România a aplicat restrictii severe, la acelasi nivel cu tarile cele mai afectate din Europa, acestea avand insa o economie mai dezvoltata si un potential de refacere corespunzator.
Cu o abordare prudenta, adaptata perspectivei revenirii unui nou val epidemic, Romania se inscrie la linia de re-start orientata să faca fata in plan intern propriilor nevoi de consum si pentru a evita reaparitia in viitor a unor deficite atat de clar resimtite pe parcursul actualei crize.
Cum un plan european nu este inca disponibil, fiecare stat membru abordeaza relaxarea masurilor de izolare in registrul national, dar daca acesta va fi conturat, Romania ar putea sa se evidentieze prin inalta calificare a fortei de munca in cadrul efortului de aducere in cadrul spatiului european a unor activitati productive si inovative, atat de necesare. In plus, daca din punct de vedere fiscal isi va putea pastra atractivitatea la nivelul anterior intrarii in criza, se deschid perspective sa devina parte din solutia europeana.