Analiza realizată de MerchantPro – platformă de soluţii Saas pentru e-Commerce – pe datele înregistrate de peste 1500 de magazine online locale arată o creştere de 12,5% în numărul de comenzi şi de 22% ca valoare la nivelul anului 2022, comparativ cu 2021. Comparaţia s-a realizat pe o bază de magazine online care au avut avut operaţiuni atât în 2022, cât şi în 2021, conform unui comunicat remis redacţiei.

Comportamentul de achiziţie a fluctuat între foarte precaut în luni precum martie, după izbucnirea războiului, când tranzacţiile au crescut cu 5%, până la exuberant, în mai, când evoluţia a atins 30% la nivel de tranzacţii.

„Dinamica din 2022 a fost în mod evident mai temperată faţă de anii anteriori, efect al conflictului de la graniţă, al crizei energetice şi posibilei recesiuni, dar şi al concurenţei intense. Interesul cumpărătorilor pentru achiziţiile online s-a menţinut ridicat şi continuă să crească, alimentat şi de eforturile comercianţilor de a-i atrage prin condiţii din ce în ce mai bune”, precizează Arthur Rădulescu, CEO şi fondator MerchantPro.

La nivelul tuturor magazinelor online care folosesc platforma de e-Commerce MerchantPro, inclusiv celor care şi-au început activitatea în platformă în 2022, s-au plasat anul trecut comenzi în valoare de aproape 250 de milioane de euro. Comanda medie a fost 56 euro, cu 12% mai mare faţă de 2021, când se situa la 50 euro.

„Anul trecut au migrat pe platforma MerchantPro mai multe magazine mari, cu activitate complexă şi un număr mare de tranzacţii. Pentru determinarea tendinţei la nivel de piaţă am exclus aceste magazine. Dacă le luăm în calcul, la nivel de platformă creşterea valorică a fost de 50%. În acest moment platforma MerchantPro susţine aproximativ 4% din comerţul online local”, continuă Arthur Rădulescu.

„Începutul de an este, istoric vorbind, o perioadă cu o dinamică moderată, o lună de aşezare şi de planificare. Comercianţii trag concluziile privind evoluţia din anul anterior şi privesc către viitor din prisma schimbărilor şi investiţiilor pe care urmează să le facă”, mai adaugă aceasta.

Printre tendinţele care se remarcă în 2023, după un an 2022 de consolidare a pieţei, sunt investiţiile în automatizări, inclusiv pentru integrarea şi adopţia soluţiilor de inteligenţă artificială, precum şi creşterea performanţei magazinelor din perspectiva vizitatorilor, la nivel de storefront, menţionează comunicatul.

Automatizarea proceselor vizează reducerea la minim a intervenţiei umane, creşterea productivităţii pe fluxurile interne şi reducerea riscului de eroare. De aceea, a crescut interesul comercianţilor faţă de integrarea în magazinele lor online a unor soluţii de optimizare a proceselor şi operaţiunilor, inclusiv a unor sisteme de inteligenţă artificială precum precum ChatGPT, Google Translate sau Deepl, care vor permite comercianţilor să se diferenţieze faţă de competiţia lor prin conţinut şi personalizare.

De asemenea, antreprenorii din online se orientează către îmbunătăţirea experienţei vizitatorilor site-ului, cu efect imediat în rata de conversie şi vânzări. Din această perspectivă, investiţiile în creşterea vitezei de încărcare, în simplificarea procesului de check-out sau a zonei de fulfillment post vânzare sunt tot mai frecvente.

„Direcţiile în care se dezvoltă comerţul online anul acesta sunt două, cu importanţă egală din perspectiva comerciantului, dar cu vizibilitate diferită din perspectiva cumpărătorului. Pe de-o parte, schimbările şi îmbunătăţirea performanţelor site-ului la nivel de UX -viteză de încărcare, simplificare proces de achiziţie şi fulfillment – sunt resimţite direct de cumpărători şi au efect imediat asupra ratei de conversie şi implicit a veniturilor. Pe de altă parte, automatizările interne şi optimizarea zonei de backend au efect în reducerea costurilor. Estimarea mea este că anul acesta comercianţii se vor orienta către investiţii în aceste direcţii, odată pentru a se alinia cu exigenţele cumpărătorilor, precum şi pentru a face faţă presiunii asupra costurilor”, consideră Arthur Rădulescu.