Importanţi antreprenori/intraprenori din România susţin că au investit în business-uri adiacente, fundaţii, cărţi, educaţie, menţionând totodată că banii au fost plasaţi în domeniile pe care le cunosc cel mai bine.
De asemenea, şefii unor mari companii din România recomandă investiţii în cunoştinţe suplimentare, necesare în firma pe care o reprezintă.
Antreprenori şi intraprenori au participat pe 1 noiembrie la o discuţie amplă despre cum a arătat cariera lor, ce provocări au întâmpinat şi care au fost secretele succesului, eveniment anunţat de Programul VSFA (Vreau Să Fiu Antreprenor) al Romanian Business Leaders. Evenimentul a fost dedicat tinerilor care îşi doresc să înţeleagă mai bine, direct de la antreprenori şi intraprenori sau oameni care gestionează echipe de intraprenori, ce presupune fiecare opţiune de carieră şi cum pot face o alegere informată asupra direcţiei de dezvoltare a carierei lor.
Întrebaţi în ce îşi investesc banii, Omer Tetik, CEO Banca Transilvania, a precizat că „un antreprenor investeşte la început în business-ul său timpul şi banii”, iar pe măsură ce economiile se acumulează este indicat ca investiţiile să fie cât mai diversificate.
„Eu sunt un mare fan al pieţei de capital”, a spus şeful Băncii Transilvania, precizând că este adeptul investiţiilor în acţiuni, fonduri, iar atunci când economiile sunt mari – o soluţie ar mai fi plasarea banilor în imobiliare sau în alte business-uri directe, „nu neapărat listate”. Totodată, el a avertizat că nu trebuie aşezate toate ouăle în acelaşi coş.
În opinia sa, cel puţin o treime din investiţii sau economii trebuie să fie foarte lichide ca să poată fi folosite la nevoie, în condiţiile în care, în viaţă, se întâmplă tot felul de necazuri, incidente. „Altfel, puteţi să veniţi la Banca Transilvanie şi vă oferim un credit de consum”, a glumit Omer Tetik.
La rândul său, Cătălin Priscorniţă – fondator şi CEO Blitz, companie imobiliară, a spus că investeşte „exclusiv în imobiliare”.
„Ca şi angajat sau intraprenor de obicei ajungi să fi ceea ce este clientul tău: dacă eşti ospătar, la un moment dat, te duci prin restaurate şi – după aceea – probabil că o să ai şi un restaurant. Nu o să te duci să îţi faci farmacie. Deci, cumva, pe logica asta. Eu fiind în imobiliare am o grămadă de borcane de miere desfăcute – şi asta este iarăşi o chestie foarte interesantă pentru cei care acced la genul acesta de carieră în imobiliare – pentru că devin acei investitori la un moment dat. Având atâtea borcane de miere desfăcute, noi le gustăm pentru că suntem la prima mână – şi este normal. Deci, răspunsul este simplu: exclusiv în imobiliare”, a menţionat Cătălin Priscorniţă.
Pe de altă parte, Cosmina Marinescu – CEO şi mentor KRUK România, consideră că este nevoie de investiţie şi în cunoştinţe suplimentare.
„Din perspectiva mea, suntem responsabili şi de educaţia noastră de a ne dezvolta, deci cumva o investiţie şi în cunoştinţe suplimentare. În funcţie de ce se întâmplă în jurul nostru, apar foarte multe lucruri noi. Vorbesc din perspectiva mea. Sunt absolut noi pe care, în unele situaţii, poate nu le înţeleg – şi, atunci, este important să mă duc să îmi iau informaţia. Este un aspect foarte important. Cumva îl duc şi în zona companiei pe care o reprezint. O foarte mare problemă, cel puţin în România, este legată de această educaţie financiară. Doar 20% din populaţia României este educată financiar. Este o foarte mare problemă – şi, atunci, pe această zonă este foarte mult spaţiu”, a punctat Cosmina Marinescu.
Totodată, Elisabeta Moraru, Country Manager Google România, susţine că investeşte banii în cărţi pentru că îi plac şi pentru că îi deschid mintea. „Investesc în educaţie. Îmi place să învăţ – doar ce m-am înscris la încă un curs – şi în experienţe cu oameni. De restul, îl rog pe soţul meu să se ocupe, dacă este cazul”, a spus Elisabeta Moraru.
La rândul său, Iulian Stanciu, Preşedinte Executiv eMAG, susţine că a investit în companiile pe care le-a fondat. „Am avut la un moment dat o investiţie într-o berărie, dar am ieşit în 2020 când veneau câte şapte controale pe săptămână. Am zis că nu am nevoie de aşa ceva şi, de câţiva ani, am început să investesc în fundaţii, în două direcţii: în educaţie şi în zona de mediu. (…) Antreprenoriatul cred că nu este doar despre făcut bani, ci poate fi şi în zona aceasta de fundaţie, în care poţi face bine societăţii”, a explicat Iulian Stanciu.
Lucia Costea, cofondator şi CEO al Secom Healthcare Group, susţine că cele mai mari investiţii le-a făcut în primul rând în business-ul de bază. „Cele mai mari investiţii le-am făcut, în primul rând, în business-ul de bază, iar apoi am găsit arii adiacente business-ului în care să investim, cum ar fi propriul lanţ de retail, ulterior dezvoltarea unui brand propriu de suplimente alimentare pentru că am început ca distribuitor şi reprezentant exclusiv al unor branduri internaţionale – şi astfel am reuşit să devenim o mică caracatiţă. Intenţia mea este de a investi în aceleaşi business-uri, business-uri adiacente, cumva în industrii pe care cât de cât le cunosc – şi în care aş putea sa aduc o contribuţie reală, tot în zona de sănătate”, a mai spus Lucia Costea.
Dragoş Petrescu – fondator City Grill, a precizat că investeşte în business-ul pe care îl are şi business-ul adiacent. „Eu cred în două concepte: unul este focus, adică investeşte unde te pricepi – şi în felul acesta îţi minimizezi riscurile. 70% din banii dintr-un „exit” se pierd, global. Deci, cine şi-a vândut un business, 70% din bani îi pierde, la medie vorbesc. Eu investesc în business-ul pe care îl am şi business-ul adiacent. Dacă fac restaurante, pot să mă duc şi în hotel, dacă mă duc în hotel, pot să mă duc şi într-o anumită producţie de produse alimentare sau ceva legat de ceea ce cunosc şi pot să înţeleg mai bine. Mai cred în al doilea concept – comunitatea. Mă gândesc la zona în care trăiesc. Dacă tu acolo poţi să aduci un impact, respectiv ai o pădure care este lângă satul în care trăieşti – cumpără pădurea aceea, protejeaz-o şi ai grijă de ea pentru ca este importantă pentru comunitate”, a punctat Dragoş Petrescu.
De asemenea, Radu Savopol, cofondator 5 to go, susţine că a investit în business-uri conexe în zona de Horeca, „unele mai reuşite, altele mai puţin reuşite”. „Îmi place să mă concentrez pe ceea ce îmi face plăcere. Am avut extensii mici şi către zona de capital, dar nu mă pricep şi am pierdut într-adevăr acolo foarte mult când am investit în altă zonă pentru că nu o stăpânesc, nu am avut nici timp de a aprofunda. Am făcut-o pe cont propriu şi drept dovadă nu au fost cazuri foarte fericite, dar în zona Horeca îmi place. Cred că trebuie să faci ceea ce îţi place şi ai tot know-how-ul”, a spus Radu Savopol.
În cadrul evenimentului, fiecare participant a venit cu perspectiva proprie, atât pozitivă, cât şi negativă cu privire la intraprenoriat sau antreprenoriat. La sfârşitul acestor runde în care invitaţii şi-au prezentat experienţele personale, participanţii au adresat întrebări ori şi-au împărtăşit propriile păreri.
În România, 54% dintre tineri vor să pornească o afacere conform studiului Insights PulseZ 2022, dintre care 36% se uită la această opţiune cu un orizont pe termen lung, de peste un an. Intraprenoriatul este o oportunitate pentru aceşti tineri care gândesc şi acţionează ca nişte antreprenori şi vor să se implice în deciziile şi operaţiunile antreprenoriale ale firmei.
Potrivit organizatorilor evenimentului „Faţă în Faţă: Antreprenori & Intraprenori”, intraprenoriatul este o oportunitate, atât pentru angajaţii actuali, cât şi pentru tineri, ca viitori angajaţi, de a se implica mai mult în proiectele din interiorul companiei. Este o modalitate prin care angajaţii pot fi proactivi, inovativi şi îşi asumă riscuri în interiorul unei companii. AGERPRES